۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۸۴۸۶۲
آیت الله سبحانی:

وجوه اعجاز قرآن منحصر در فصاحت و بلاغت نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، قدرت های بشری را در برابر قدرت لایزال الهی شکست خورده و ضعیف توصیف کرد و گفت: بشر با همه قدرت و توانی که دارد، در برابر قدرت خدا عاجز است و نمی تواند کاری انجام دهد.
تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر پنج شنبه در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیات دوازدهم و سیزدهم سوره مبارکه حشر پرداخت.

وی با اشاره به وجوه اعجاز قرآن کریم تصریح کرد: یکی از ابعاد اعجاز این کتاب آسمانی، خبرهایی غیبی است که در قرآن کریم نسبت به آینده داده شده و محقق هم شده است.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: اعجاز قرآن کریم، تنها منحصر در فصاحت، بلاغت و علو معانی و شیرینی کلام آن نیست، البته فصاحت و بلاغت این کتاب آسمانی نیز در حدی است که نظیر آن را به هیچ وجه نمی شود پیدا کرد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: قرآن کریم از جهات مختلف اعجاز است، ما تنها به وجه فصاحت و بلاغت این کتاب شریف آشنا هستیم، در قرآن کریم نسبت به ظهور امام عصر(عج) نیز خبر داده شده است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه شریفه « هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» بیان داشت: این آیه شریفه و همچنین آیات دیگری از قرآن کریم از خبرهایی در آینده حکایت می کند و خبر می دهد و وقوع این خبرها نیز حتمی است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه، در ادامه با اشاره به مذمت نفاق و دورویی در دین مبین اسلام تصریح کرد: شخص منافق همیشه به دنبال منافع و اهداف خودش است و انسان نباید به فرد منافق اعتماد و تکیه کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه زبان و دل منافق یکی نیست ابراز داشت: منافقان در زبان چیزهایی را می گویند و به زبان می آورند که در باطن شان نیست، عکس این مساله نیز صادق است.

این مفسر قرآن کریم، در تفسیر آیه سیزدهم سوره حشر نیز اظهار داشت: منافقان و قوم بنی النضیر از مسلمانان بیش از خدا می ترسیدند، چون اینها قومی بودند که فهم و شعور نداشتند و الا باید بی نهایت از خدا می ترسیدند.

وی ادامه داد: بسیاری هستند که از یک پاسبان نیروی انتظامی، بیش از خدا می ترسند، این موضوع نشانه کمی عقل آنها است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه، تمام قدرت های بشر را در برابر قدرت الهی شکست خورده و ضعیف توصیف کرد و بیان داشت: با تمام قدرت و توانی که بشر دارد، در برابر سیل، آتش سوزی و دیگر بلایا و مصائب عاجز است و نمی تواند کاری انجام دهد.

وی تاکید کرد: بشر در برابر قدرت لایزال الهی بسیار ضعیف و ناتوان است، بشر هر چند بمب های اتمی می سازد، اما از پس یک پشه کوچک هم نمی توان برآید، اگر سیلی بیاید باز هم بشر در برابر قدرت خدا عاجز است و نمی توان کاری از پیش ببرد.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود، زندگی بدون سختی و مشقت را به رانندگی با وسیله نقلیه ای سالم در جاده ای صاف، هموار و آسفالت تشبیه کرد که اگر هیچ پست و بلندی و نوسانی در برابر راننده نباشد، به خواب فرو خواهد رفت و دچار سانحه خواهد شد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات