۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۸۴۴۸۰
آیت‌الله سبحانی:

شعار اسلام عدالت است، نه مساوات /علت فروپاشی شوروی بی اعتنایی به معنویات بود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی، علت فروپاشی شوروی را بی اعتنایی به خدا و معنویات و رواج مفاسد و خوشگذرانی ها عنوان کرد و گفت: هرکجا مذهب را کنار بگذارند و معنویت از بین برود، نتیجه آن چیزی جز سقوط و فروپاشی نخواهد بود.
تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر یکشنبه در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، با بیان اینکه عدالت غیر از یکسان بودن و مساوات است اظهار داشت: شعار مساوات، شعاری اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه مساوات بر خلاف عدالت است تصریح کرد: شعار اسلام، شعار عدالت است نه مساوات، باید در طبقات مختلف عدالت حاکم باشد نه مساوات، تمام اقشار جامعه باید اقل معاش را داشته باشند، حال آن که بامش بیش، برفش بیش.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: نباید فردی که قدرت علمی دارد و صاحب اختراعات و ابداعات مختلفی است و زحمت بسیار زیادی می کشد، با فردی که ساکت است و فعالیت زیادی ندارد مساوی باشد.

وی با اشاره به دلایل شکست و فروپاشی شوروی سابق تاکید کرد: یکی از علت هایی که شوروی از بین رفت و فروپاشید، این بود که انگیزه ها از بین رفت، خواستند همه یکسان باشند و از این رو انگیزه های آنها از بین رفت.

این مرجع تقلید ادامه داد: وقتی سهم مخترع و یک فرد فعال و پرتلاش با یک فردی که فعالیت چندانی ندارد یکی باشد، کار فلج می شود، وقتی افراد مالک دسترنج شان نبودند، دولت شوری با آن عظمت که یک پنجم کره زمین در اختیارش بود، دچار فروپاشی شد.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: ما باید انگیزه ها را حفظ و تقویت کنیم، افراد خوش فکر و تلاش گر باید درآمدشان با افراد کم کار متفاوت باشد، در غیر این صورت انگیزه ها از بین می رود.

این مرجع تقلید بیان داشت: اسلام عدالت را می خواهد نه تساوی را، شعار مساوات و تساوی زن و مرد غلط است، درباره زن و مرد باید با عدالت رفتار شود نه با مساوات.

حضرت آیت الله سبحانی علت دیگر فروپاشی شوروی را نادیده گرفتن خدا و بی اعتنایی به معنویات دانست و ابراز داشت: اینها معنویات، مساجد و کلیساها را کنار زدند، وقتی این گونه شد شهوت، دزدی و کارهای زشت و ناپسند زیاد می شود.

وی تصریح کرد: هرکجا مذهب را کنار بگذارند و معنویت از بین برود، نتیجه آن چیزی جز سقوط و فروپاشی نخواهد بود.

این مرجع تقلید ادامه داد: گورباچف اعتراف و اذعان کرد که یکی از علل شکست شان، بی اعتنایی به مساجد، کلیساها و به حاشیه رانده شدن معنویات و مشغول شدن مردم به خوشگذرانی و عیش و نوش بود.

وی علت دیگر فروپاشی شوروی را تساوی دانست و تصریح کرد: آنها البته به این تساوی هم چندان پایبند نبودند و نتیجه آن را نیز همه دیدند که کشوری با آن همه عظمت فروپاشید و سقوط کرد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات