۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۸۴۲۷۵

گزارشی از فعالیت های مؤسسه آموزشی پژوهشی بیان معرفت مشهد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی بیان معرفت فعالیت های این مؤسسه را تشریح و تببین کرد.
بيان معرفت
حجت الاسلام مرتضی استادی، مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی بیان معرفت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: مؤسّسه آموزشی پژوهشی بیان معرفت" در سال 1379 به منظور آشنایی بیشتر دانش پژوهان علوم دینی به مبانی فقهی و کلامی مذاهب اسلامی و نیز پاسخ به پرسشهای آنان نسبت به مکتب تشیع تشکیل شد ه است.

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی بیان معرفت اظهار داشت: این مؤسّسه در شهر مقدّس مشهد تنها مرکز تخصّصی پاسخگویی به سؤالات و شبهات دیگر مذاهب اسلامی نسبت به باورهای تشیع است که با سیاستگذاری واشراف حضرات آیات سیّدان ، موسوی نژاد و حضرت استاد توحیدی و با استفاده از اساتید برجسته قم و مشهد در سطح گسترده ای اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مستمر در طول سال می نماید.

حجت الاسلام استادی با بیان اینکه هدف از فعالیت های مؤسسه این است که طلاب به دور از افراط و تفریط مسائل اعتقادی تشییع و دفاع این از این مکتب را آموزش ببیند، تصریح کرد: گاهی اوقات افراد در زمینه شناخت مذاهب دیگر دچار افراط و تفریط می شوند و به اسم دفاع از امامت و ولایت به ادیان دیگر توهین می کنند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات به جهت اینکه تا کنون در متون و دروس حوزه این مباحث وارد نشده است تفریط وبی توجهی نیز صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع فعالیت این موسسه شناسایی باورهای ادیان و مذاهب دیگر وپاسخ به شبهاتی است که نسبت به مذهب تشییع مطرح می شود، اظهار داشت: چون در دروس حوزه کتاب مناسبی برای دفاع از مکتب اهل بیت موجود نیست و کتبی که وجود دارد به مسائل مقدماتی و موضوعاتی بدیهی پرداخته است و نمی تواند رفع شبهه کند و به سؤالات روز پاسخ دهد و تنها برای آشنایی طلاب مفید باشد، فعالیت های این مؤسسه بسیار تأثیر گذار بوده است.

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی بیان معرفت گفت: مؤسسه آموزشی پژوهشی بیان معرفت به جهت ترویج معارف اهل بیت(ع) و پرداختن به مباحث شیعه شناسی با استفاده از اساتید حوزه علمیه قم و مشهد اقدام به برگزاری دوره ای دو ساله تحت عنوان «دوره آموزشی امامت و ولایت» کرده است، وطلاب دراین دوره دو ساله به گونه ای خاص گزینش و با معرفی مدیران مدرسه و شورای مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان ثبت نام می شوند.

وی ادامه داد: ثبت نام در این دوره با اطلاع رسانی در مدارس علمیه استان خراسان در اول سال تحصیلی آغاز می شود.

وی با بیان اینکه یکی از شرایط ثبت نام طلاب اشتغال به لعمعه و یا سطوح بالاتر است، تصریح کرد: تا کنون یازده دوره آموزشی با حدود سی سرفصل مرتبط با فعالیت های مؤسسه تعریف شده است و تعداد شرکت کنندگان در این دوره آموزشی به ششصد نفر می رسد.

حجت الاسلام استادی با بیان اینکه از فعالیت های دیگر این مؤسسه برگزاری برنامه ای متناسب با فعالیت های مؤسسه در مدرسه علمیه آیت الله خوئی است، تصریح کرد: این برنامه در سال های اخیر برای اولین بار جهت طلابی که توانایی حضور در دوره های مؤسسه را ندارند با هدف آشنایی با مذاهب اسلامی و آموزش شبهه شناسی برگزار می شود.

این نوسنده وپژوهشگر حوزه علمیه با بیان این مطلب که فعالیت های مؤسسه به تقویت مسائل اعتقادی حوزه های علمیه و طلاب کمک می کند، اذعان داشت: طلابی که در این دوره های شرکت می کنند نسبت به درک دروس اعتقادی در حوزه موفق تر خواهند بود، زیرا درس هایی که در مؤسسه گذاشته می شود دارای ابعاد گوناگونی هستند و به فهم بیشتر دروس حوزه کمک می کند و طلاب را در مقابل شبهات موجود در زندگی فردی واجتماعی ایمن می کند.

وی در ادامه بیان داشت: حضور طلاب در دوره های این مؤسسه با توجه به اینکه بسیاری از طلاب برنامه های تبلیغی دارند، بسیار مطلوب و مناسب است.

وی درپایان با بیان اینکه تا کنون پانزده کتاب پیرامون مباحث شیعه شناسی و شبهه شناسی توسطه این مرکز با همکاری مرکز حقایق اسلامی به چاپ رسیده است، افزود: یکی دیگر از فعالیت های این مؤسسه اقدام به تولید وپخش نرم افزاری های در رابطه با مباحث وهابیت است./968/ز503/ص
ارسال نظرات