۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۸۴۱۳۳

شبهات رویت هلال بررسی می شود

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاع رسانی صبح با انتشار ویژه نامه ای به بررسی رویت هلال و اعمال ماه رمضان پرداخته است.
رويت هلال


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع رسانی صبح وابسته به گروه فرهنگی هاتف با انتشار ویژه نامه رمضان به بررسی رویت هلال، احکام روزه و مباحث قرآنی پرداخته است.

در باره رویت هلال در این ویژه نامه می خوانیم: موضوع رویت هلال ماه های رمضان و شوال در سال های اخیر از مباحث مهم جامعه ما بوده است و از اهمیت خاصی برخوردار است. با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان راصدین مشتاقانه به دیدار این هلال می روند . رویت هلال این ماه به خاطر جنبه های دینی و مذهبی آن دو چندان می شود زیرا این ماه به شهر الله معروف است و مسلمین میهمان خداوند سبحان هستند و شبی در این ماه قرار دارد که خیر من الف شهر است یعنی برتر از هزار ماه است .تعیین ماه قمری مبتنی بر رویت هلال است و ناظران در آغاز هر ماه می کوشند تا هلال را رصد نمایند ولی دیدن هلال در اولین شب پس از خارج شدن از محاق کار دشواری است. ماه شب اول به صورت هلال باریکی در غرب آسمان در نزدیکی افق برای مدت کوتاهی نمایان می شود و رویت پذیری آن به شرایط متعددی بستگی دارد .اگر چه ماه تقریباٌ هر 5/29 روز یکبار به دور زمین گردش می کند ولی به خاطر پیچیدگی های مدار آن تعیین دقیق زمان ظاهر شدن هلال بسیار مشکل است علاوه بر آن ممکن است وجود غبار ابر یا محدود بودن افق ناظرسبب شود تا راصدین نتوانند هلال را به آسانی شکار کنند .

فتح مکه، روزه در کلام معصوم، روزه داری از دیگر بخش های ویژه نامه ماه رمضان در پایگاه صبح است.

در بخشی با عنوان رمضان ماه نزول قرآن،آمده است:هیچ شکی نیست در اینکه بعثت رسول خدا (ص) قرین و توام با نزول اولین بخش آن بوده ، و در آن بخش به وی دستور داده که مردم را تبلیغ و انذار کن ، از سوی دیگر در این نیز هیچ شکی نیست که بعثت و نزول اولین بخش قرآن ، در شب اتفاق افتاده ، برای اینکه آیه شریفه : انا انزلناه فی لیله مبارکه انا کنا منذرین، صریحا می ‏فرماید : که قرآن در شب نازل شده ، و باز شکی نیست که آن شب از شب‏ های رمضان بوده ، برای اینکه در سوره بقره آیه 185 می ‏فرماید : " شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن " .

کلیپ های تصویری ماه مبارک رمضان از دیگر امکانات این ویژه نامه است که به نشانی www.sobh.org در فضای مجازی قابل دسترسی است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات