۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۸۱۸۷۵
مشاور عالی معاونت امور مجلس صدا و سیما:

حوزه کهن خراسان به یک حوزه بالفعل تأثیر گذار در جهان تشیع تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ مشاور عالی معاونت امور مجلس و استان های صدا وسیما گفت: باید به صورت جدی و مطالبه گرایانه و با کمک علمای کشور حوزه کهن خراسان را به یک حوزه بالفعل تأثیر گذار در جهان تشیع تبدیل کنیم.
حجت الاسلام علي نهاوندي
حجت الاسلام علی نهاوندی، مشاور عالی معاونت امور مجلس و استان های صدا وسیما، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مباحث تعقلی و کلامی را یکی از مهم ترین بحث هایی دانست که از ابتدا تاکنون در بستر حوزه های علمیه ظرفبت پرورش نیورهای خلاق را در زمینه های مختلف داشته عنوان کرد و اذعان داشت: برهان ها و استدلال های عمیق علمی می تواند اصول اعتقادی جامعه تشیع را بسازد که در این حوزه، تشیع از غنای بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در تعامل و گفت وگوی فکری باید اصول اعتقادی خود و مباحثی همچون جبر و اختیار و مباحث کلامی و اعتقادی، امامت و بنیان های توجیهی را با استناد به روایات و قرآن و با تنظیم مقدمات و منطق عقلی به جامعه امروز ارائه کنیم، گفت: این امر نیازمند استوانه های محکمی است تا دانش پژوهان حوزهای علمیه به آن چنگ زنند و شخصیتی همچون آیت الله سبحانی که دارای تألیفات زیادی در حوزه کلام جدید و قدیم هستند می توانند در این عرصه مطالب ارزنده ای را به طلاب ارائه دهند.

حجت السلام نهاوندی یکی از ویژگی های حوزه علمیه خراسان را بعد کلامی آن دانست و افزود: افکار کلامی که از دیرباز در بستر حوزه علمیه خراسان به مباحثه و مناظره می پرداختند نشانگر ظرفیت و بستری است که این حوزه داشته و باید در حوزه خراسان به صورت مستمر وجود داشته باشد.

وی با تقدیر از آیت الله سبحانی در برگزاری کلاس های مباحث کلامی در مشهد، بیان داشت: نه تنها در مقاطع کوتاه همچون تابستان به چنین پایه علمی در مشهد نیاز داریم بلکه باید با برنامه ریزی گسترده و مستمر در طول سال تحصیلی با حضور تمامی علما و فضلای حوزوی پایه های عمیق فلسفی، کلامی و بنیان های تعقلی را در حوزه های علمیه رشد و نمو دهیم تا بتوانیم بر اساس این داشته ها با مخاطب هدفمان که جوانان جامعه، جهان اسلام و دنیای ادیان امروز و آزادی خواهان جهان که خواهان مبانی تفکر شیعه هستند گفت و گو کرده و مبانی حقه خود را به سمع و نظر آن ها برسانیم.

جای خالی کلاس های کلامی در حوزه علمیه

مشاور عالی معاونت امور مجلس و استان های صدا وسیما با اشاره به اینکه جای خالی مباحث کلامی در حوزه احساس می شود، ادامه داد: به عنوان یک طلبه حوزه علمیه خراسان از کسانی که در حوزه تعقلی و کلامی و فلسفه فعالیت های ارزنده ای را همچون آیت الله سبحانی داشته اند می خواهم نه تنها در مقاطع کوتاه تابستانی بلکه در طول سال تحصیلی نیز طلاب جوان را از داشته ها و دانسته های خود بهره مند کنند.

وی تعطیلی حوزه را یک برنامه ریزی مستقل از برنامه رسمی حوزه عنوان کرد و یادآور شد: برگزاری چنین کلاس هایی در تابستان نمی تواند آنگونه که انتظار می رود مؤثر باشد زیرا بسیاری از طلاب در سفرهای تبلیغی هستند و یا به شهرهای خود بازگشته اند و نمی توانند از این کلاس ها بهره ببرند.

ضرورت برنامه ریزی دراز مدت برای ورود به مباحث کلامی و فلسفی در حوزه

حجت الاسلام نهاوندی با بیان اینکه نیازمند برنامه ریزی دراز مدت در حوزه ورود به مباحث کلامی و فلسفی در نظام حوزه هستیم، بیان داشت: امروز باید بر اساس مطالبات طلاب احساس نیاز کرده و مطالبی را که مورد نیاز آن هاست بیان کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر به شبهاتی که امروزه بر مکتب تشیع وارد می شود ملاحظه ای داشته باشیم می بینیم فرقه های مختلف مسحیت، بهائیت، یهود و فرقه های نو ظهور مبانی ما را هدف گرفته اند.

مشاور عالی معاونت امور مجلس و استان های صدا وسیما اذعان داشت: هنگامی که وارد عرصه های پرسشی فرقه های انحرافی می شویم می بینیم آن ها نسبت به مسئله وحی دچار مشکل هستند و با سؤال هایشان در مباحثی همچون شفاعت و جبر تشیع را به حوزه های چالشی می کشانند.

توحید عملی و افعالی راهی برای مقابله شبهات

وی با تأکید بر پرداختن به مبانی عمیقی همچون توحید عملی و توحید افعالی برای مقابله با شبهات، یادآور شد: مباحثی می تواند راهگشا باشد که ابعاد مختلف جامعه را مورد تأسی قرار دهد و گرنه ابعاد شبهات بسیار گسترده است و موانع وسیعی دارد و گاه مباحث فقهی و اصولی ما را با چالش مواجه می کند.

حجت الاسلام نهاوندی بر شناسایی شبهات تأکید و تصریح کرد: باید ابعاد مختلف شبهاتی که امروزه بر پیکره جهان تشیع وارد می شود را شناسایی کنیم زیرا امروز دنیا،‌ اسلام را دریچه وهاببیت می شناسد و کمتر شیعه مبانی خود را برای جهانیان تبیین کرده است.

وی با بیان اینکه به دلیل حضور زائران بین المللی در مشهد و ظرفیت هایی که برای این شهر وجود دارد ضروری است طلاب با زبان های مختلف آشنا شوند تا بتوانند مبانی دین اسلام و تشیع را برای جهانیان تبیین کنند، اظهار داشت:‌ امروزه حوزه خراسان بیش از هر زمان دیگر به استوانه های علمی نیاز دارد.

لزوم نهضتی بزرگ برای احیای حوزه کهن خراسان

مشاور عالی معاونت امور مجلس و استان های صدا وسیما گفت: حوزه علمیه خراسان زمانی مهد اندیشه های فقهی بود و فلاسفه بزرگی در آن تدریس می کردند و مباحث تفسیری و تفسیر نگاری نیز در آن جلوه گر بود اما متأسفانه در حال حاضر در این زمینه ها دچار افول شده است لذا ضروری است فضلا و بزرگان حوزه نهضت بزرگی را برای احیای حوزه کهن خراسان ایجاد کنند از این رو لازم است فضلایی که از خراسان هجرت کرده و به تحصیلات خود در نجف و قم ادامه داده اند به این حوزه بازگشته و در ابعاد مختلف به احیای حوزه خراسان کمک کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ رنگ و بویی از مباحث عرفانی در حوزه های علمیه مشاهده نمی شود، تصریح کرد: امروزه با ورود عرفان های نو ظهور دانستن مباحث عرفانی برای طلاب ضروری است.

حوزه کهن خراسان به یک حوزه بالفعل تأثیر گذار در جهان تشیع تبدیل شود


حجت الاسلام نهاوندی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیازمند مؤسسات پژوهشی در حوزه علمیه خراسان هستیم، افزود: ایجاد مؤسسات پژوهشی، بیان مباحث عرفانی و بهره مندی از علمایی همچون آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم و سایر افرادی که در بازه های زمانی مختلف به مشهد می آیند برای پاسخگویی به نیازهای طلاب ضروری است زیرا اگر به این نیازها که نیازهای روز است پاسخ داده نشود حوزه به انزوا خواهد رفت همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز بیان کرده اند: اگر تحول در حوزه صورت نگیرد به انزوا کشیده می شود لذا باید با کمک علمای کشور به صورت جدی و مطالبه گرایانه، حوزه کهن خراسان را به یک حوزه بالفعل تأثیر گذار در جهان تشیع تبدیل کنیم./934/ت301/ص
ارسال نظرات