۲۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۸۱۱۵۹
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

باید فرهنگ حضور در مسجد متناسب با رفتار اولیای دین باشد

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی گفت: مسجد مرکز تعلیم و تربیت وعبادت است؛ از این رو هنگامی که به مساجد می رویم باید فرهنگمان متناسب با اولیای دین باشد.
ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته در جمع برادران برگزیده کانون های فرهنگی و هنری مساجد با بیان اینکه عبادت همراه با ریا حتی اگر در مسجد هم باشد مورد قبول درگاه حضرت حق نیست، اشاره کرد: رسول خدا(ص) خطاب به ابوذر می‌فرمایند‌«‌اگر در آمدنت به مسجد نیت تو خالص و برای خدا باشد برای هر نفسی که در مسجد می کشی خداوند به تو درجه و ارتقا می‌دهد؛ حضور در مسجد صرف حضور جسمی نیست، و نشستن بی خودی در مسجد عبادت نیست، لغو است مگر این سه کار را انجام دهی؛ نماز بخوانی، ذکر و فکر و توجه باطنی و الهی، پرسش گری معرفتی و آموزشی(بصیرت)».

وی افزود: در بعضی روایات ذکر شده است که هنگام رفتن به مسجد باید نیت انسان انس با خدا و حرکت به سوی عبادت باشد.

رحیم پور ازغدی اذعان داشت: مسجد مرکز تعلیم و تربیت و عبادت است و اگر غیر این باشد خلاف معرفت است و هنگامی که به مساجد می رویم باید فرهنگمان متناسب با اولیای دین باشد.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی با بیان این‌که زیارت اولیای خدا رفتن، زیارتی معرفتی و عقلانی است، بیان داشت: اگر امت اسلامی نسبت به اولیای خدا به صورت کامل معرفت داشته باشند، تحولی عظیم در زنگی جامعه اسلامی ایجاد می شود.

مدیر مسؤول و سر دبیر نشریه کتاب نقد بیان داشت: در جواب افرادی که از شما سؤال می کنند به هنگام زیارت اهل بیت(ع) آنها متوجه سلام و حضور شما می شوند یا شما به سنگ و آهن بارگاه آنها سلام می کنید بگویید، آهنگ و سنگ از جامدات هستند و اگر کسی بر در و دیوار مقبره آن ها بوسه می زند به نیت آن محبوب اصلی(امام) است که جسم و مزار و سنگ نیست بلکه ولی خدا و در ارتباط با علوم الهی است.

وی با بیان این‌که شیعه باید فکر، عمل، مبارزه، خانواده و زندگی اش همانند سیره ائمه باشد تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) خود را در شادی و غم شیعیانشان شریک می دانند و شیعیان در هر جایی که باشند زیر نظر لطف و عنایت آن ها خواهند بود.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: در عیون اخبارالرضا ذکر شده است اگر کسی مؤمنی را با معیار ثروت(سرمایه) و فقر کوچک کند یا به عبارتی نگاهش به مؤمنان طبقاتی بوده و معیارش برای احترام گذاشتن بر اساس ثروت باشد خداوند در قیامت او را بی آبرو و مفتضح خواهد کرد حتی اگر مسمان باشد.

وی در ادامه بیان داشت: معیار رضوی بودن زیر پا گذاردن ارزش های دنیوی(ثروت، کاخ، شهرت، مقام و...) به دلیل ضد دینی بودن آنها و بالا نگهداشتن ارزش های والای انسانیت است.

رحیم پور ازغدی با بیان این‌که امام رضا(ع) در خانه و مکتبی بزرگ شده بود که تحمل ذلت و خواری هیچ انسانی را نداشت، افزود: یکی از معیار های اسلامی حفظ حرمت و کرامت انسان ها هنگام در خواست و نیاز است؛ از این رو شاهدیم هنگامی که فقیری از امام رضا(ع) در خواست کمک می کرد، آن حضرت بهترین و با ارزش ترین وسیله ای که داشت را به آن فقیر عطا می کرد.

وی در ادامه بیان داشت: اگر کسی در زندگی دنیوی خود را مالک حقیقی نداند دیگر مبتلا به دزدی و خیانت نمی شود و حرص مال دنیا را نمی خورد.

مؤلف کتاب حسین‌(ع) عقل سرخ با بیان این‌که مذهب شیعه تمام افراد جامعه را برادر و خواهر خود می داند، اشاره کرد: امام رضا(ع) می فرمایند‌«‌شیعیان ما دو ویژگی دارند نخست این‌که نسبت به یکدیگر اهل مساوات هستند و دیگر آن‌که اهل مواسات هستند و در غم دیگران خود را شریک می دانند و دیگران را در شادی خود شریک می‌کنند».

نویسنده کتاب علی(ع) و شهر بی آرمان اظهار کرد: اگر دولت ها و مسؤولان حقوق مردم را رعایت نکنند کوچک و فقیر می شوند و در صورتی که حقوق مردم را رعایت کنند سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به حکومت بیشتر می شود. /968/پ202/س
ارسال نظرات