۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۷۹۹۱۹
امام جمعه کاشان:

نماز جمعه پایگاه بزرگ عبادی سیاسی مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، نماز جمعه را پایگاه بزرگ عبادی سیاسی مسلمانان دانست و با بیان اینکه نماز جمعه در عرصه های مختلف تاثیرگذار است گفت: ائمه جمعه باید مسائل و جریانات روز را برای مردم تبیین و مردم را از نقشه های دشمنان آگاه کنند.
آيت الله نمازي


آیت الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت ممتاز مرحوم آیت الله طالقانی در انقلاب اسلامی تصریح کرد: امام راحل شخصیت برجسته آیت الله طالقانی را در نهضت انقلاب اسلامی و عرصه های سیاسی و اجتماعی با در یک جمله که وی ابوذر زمان است، بیان کردند.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله طالقانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان تنهایی امام راحل، شکنجه های فراوانی را تحمل کرد و بارها به زندان رفت ابراز داشت: تشبیه امام راحل از آیت الله طالقانی به ابوذر زمان، نشان دهنده جایگاه این مجاهد و عالم فرزانه نزد امام راحل است.

این استاد حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه آیت الله طالقانی در ابعاد سیاسی، فکری و اجتماعی دارای تفکری انقلابی بود تصریح کرد: آیت الله طالقانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف نقش خود را به خوبی ایفا کرد و بعد از انقلاب اسلامی نیز نقش مؤثری در نظام اسلامی و همراهی با امام راحل داشت.

نماینده ولی فقیه در کاشان تصریح کرد: مرحوم حضرت امام خمینی(ره) نیز نظر مثبت و روشنی در خصوص آیت الله طالقانی داشتند و نصب وی از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به عنوان اولین امام جمعه بعد از انقلاب برای امامت جمعه شهر تهران، جایگاه برجسته این عالم را نشان می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه، نماز جمعه را پایگاه بزرگ عبادی و سیاسی مسلمانان دانست و با نامحدود و نامتناهی خواندن ظرفیت فکری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نماز جمعه بیان داشت: یکی از عناصر و ارکان مهم در نماز جمعه که خطیب موظف است آن را بیان کند، دعوت مردم به تقوای الهی و پرهیز از انجام محرمات است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه تقوا انواع و اقسام بسیار گسترده ای دارد گفت:‌ تقوای سیاسی، اخلاقی، اقتصادی، مدیریتی، فردی، اجتماعی، خانوداگی و اجتماعی از جمله اقسام تقوا است که خطیب نماز جمعه باید در خطبه های نماز، مردم و جامعه اسلامی را به رعایت این امور مهم توصیه کند.

وی با اشاره به اینکه عنصر تقوا رکنی از ارکان خطبه های نماز جمعه است و همه افراد را شامل می شود ابراز داشت: تقوا در همه ابعاد معنا و مفهوم دارد، خطیب جمعه، علما و بزرگان و همه افراد غیر معصوم، بی نیاز از توصیه به تقوا نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سنگر نماز جمعه را در عرصه های مختلف تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: ائمه و خطبای جمعه در ابعاد سیاسی نیز باید جامعه و مردم را از مسائل، رویداها، جریانات و حوادث جهان اسلام، مشکلات جامعه، توطئه ها و نقشه های دشمنان آگاه و ضرورت اتحاد و انسجام امت اسلام و راه مقابله با دشمنان را بیان کنند. /924/ت302/ع

ارسال نظرات