۰۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۷۹۵۸۲۶
در نشست علمی «دوراهی حکمرانی» مطرح شد؛

چهار محور اندیشه سیاسی نائینی از نگاه رهبر معظم انقلاب

چهار محور اندیشه سیاسی نائینی از نگاه رهبر معظم انقلاب
در نشست علمی «دوراهی حکمرانی» پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اندیشه سیاسی آیت‌الله نائینی در پرتو بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی شد.
به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست علمی «دوراهی حکمرانی با موضوع تکیه بر بیانات رهبر انقلاب درباره آیت‌الله نائینی»، بر ضرورت بازخوانی اندیشه سیاسی این متفکر برجسته در بازسازی نظریه اسلامی حکمرانی و عدالت تأکید کرد.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در ابتدای سخنان خود با اشاره به دیدار اخیر جمعی از استادان و پژوهشگران با مقام معظم رهبری به مناسبت کنگره بین‌المللی اندیشه‌ها و افکار آیت‌الله نائینی(ره)، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بخش قابل توجهی از بیانات خود را به تبیین جایگاه برجسته این فقیه مجاهد اختصاص دادند و اثر ماندگار او «تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله» را از متون بنیادین اندیشه سیاسی اسلام دانستند.
 
چهار محور اندیشه سیاسی نائینی از نگاه رهبر انقلاب
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به تحلیل رهبر معظم انقلاب از اندیشه نائینی تصریح کرد: ایشان چهار محور اساسی ۱. ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، ۲. محوریت ولایت در ساختار سیاسی، ۳. نظارت عمومی مردم از طریق مجلس مبعوثان و ۴. حاکمیت قانون با تأیید فقها را در تفکر سیاسی نائینی برشمردند.
وی افزود: این مؤلفه‌ها، عناصر بنیادین حکمرانی عادلانه در سنت فقه سیاسی شیعه به شمار می‌روند.
 
عدالت؛ روح حاکم بر نظام اسلامی
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در ادامه به مفهوم عدالت در اندیشه نائینی پرداخت و گفت: از منظر نائینی، فلسفه وجودی حکومت اسلامی مقابله با سه نوع ظلم همچون ظلم به خدا، ظلم به امام معصوم(ع) و ظلم به مردم است.
وی با اشاره به مبنای فقهی «دفع افسد به فاسد» افزود: نائینی مشروطه را مقدمه‌ای برای گذار از استبداد و حرکت به سمت حکومت عدل اسلامی می‌دانست، نه غایت مطلوب.
 
تبیین قرآنی عدالت و ظلم در حکمرانی
حجت‌الاسلام لک‌زایی با استناد به آیات قرآن کریم، تأکید کرد: در نگاه قرآن، ظلم سرچشمه تاریکی و فساد اجتماعی است و تنها جامعه‌ای به نور الهی می‌رسد که در ساختار و سیاست‌گذاری‌های خود اصل عدالت را رعایت کند.
وی افزود: اصل قرآنی «لَا تَظْلِمُونَ وَ لَا تُظْلَمُونَ» باید در تمام ساحت‌های حکمرانی، به‌ویژه در عرصه اقتصادی، مبنا و معیار تصمیم‌سازی باشد.
 
بازخوانی متون اصیل فکری برای آینده حکمرانی اسلامی
رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با تأکید بر ضرورت احیای میراث فکری فقهای بزرگ شیعه، گفت: بازخوانی و روزآمدسازی اندیشه‌هایی چون نائینی، می‌تواند پشتوانه نظری حکمرانی اسلامی در عصر حاضر را تقویت کرده و مسیر تحقق عدالت اجتماعی و سیاسی را هموار سازد.
ارسال نظرات