۰۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۷۸۵۲۵۷
معاون پژوهش جامعه‌الزهرا تشریح کرد؛

تحول در پژوهش حوزوی؛ از تربیت پژوهشگر تا ارتقاء جایگاه بین‌المللی جامعه‌الزهرا

تحول در پژوهش حوزوی؛ از تربیت پژوهشگر تا ارتقاء جایگاه بین‌المللی جامعه‌الزهرا
خانم شاکری گفت: رویکرد رهبر معظم انقلاب به فقه نظام و اجتهاد بانوان نه‌تنها موجب ارتقاء سطح علمی بانوان می‌شود، بلکه آنان را در جایگاهی قرار می‌دهد که بتوانند پاسخگوی مسائل نوظهور فقهی و اجتماعی زنان باشند. این نگاه، بسترساز گام دوم انقلاب در عرصه علمی بانوان خواهد بود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، صدیقه شاکری معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در گفت‌وگویی با اشاره به نقش تاریخی و معاصر بانوان در عرصه‌های علمی، بر اهمیت پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم اظهار داشت: نگاه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به مسئله اجتهاد بانوان چه در بیانات پیشین ایشان و چه در پیام اخیر ایشان، نشان از عمق توجه به ظرفیت علمی زنان در حوزه فقه دارد.

وی افزود: تأکید رهبر انقلاب بر مقولاتی چون فقه نظام و همچنین قابلیت بانوان برای رسیدن به مرتبه اجتهاد، فرصت بسیار مغتنمی است که می‌تواند برای بانوان طلبه نویدبخش بوده و افق‌های روشنی را در برابر آنان بگشاید.

علم‌آموزی بانوان؛ از صدر اسلام تا گام‌های استوار پس از انقلاب

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به سابقه تاریخی اجتهاد و علم‌آموزی در میان بانوان، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ اسلام، از عصر حضور اهل‌بیت علیهم‌السلام تا امروز نمونه‌های متعددی از بانوان عالم و فقیه وجود داشته‌اند. برای نمونه، در زمان امام صادق علیه‌السلام وقتی بانویی پرسشی فقهی مطرح کرد، حضرت او را به همسر خود حمیده مصفّا، ارجاع دادند. این نشان می‌دهد که حضور علمی بانوان در صدر اسلام نیز مورد تأیید اهل‌بیت بوده است.

وی ادامه داد: همچنین دختران و نوادگان برخی از علمای بزرگ مانند مرحوم مجلسی و نیز بانوان برجسته‌ای چون بانو مجتهده امین در عصر معاصر از جمله نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهد بانوان همواره در پی دانش بوده‌اند و در مراتب بالای علمی قرار داشته‌اند.

شاکری از تلاش‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا(س) در شناسایی بانوان مؤثر در تاریخ علم اسلامی خبر داد و گفت: در دانش‌نامه زن مسلمان که در این مجموعه در حال تدوین است، زندگی و آثار بیش از ۷۰۰ بانوی تأثیرگذار در حوزه علم و دین مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که علم‌آموزی در میان بانوان نه‌تنها سابقه دارد، بلکه امری فطری و طبیعی برای انسان است، بدون تفاوت میان زن و مرد.

وی تصریح کرد: بانوان نیز همچون مردان می‌توانند در قله‌های علمی بدرخشند و نقش‌آفرین باشند. پیام‌های روشن و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از جایگاه علمی بانوان مشوقی جدی برای بانوان طلبه است تا با انگیزه مضاعف در مسیر اجتهاد و مرجعیت علمی گام بردارند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به تحولات عمیق پس از انقلاب اسلامی در زمینه ارتقاء علمی و فقهی بانوان، تأکید کرد که حمایت‌های حضرت امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نقش بی‌بدیلی در فراهم‌سازی شرایط اجتماعی و علمی برای رشد بانوان داشته است.

شاکری در این گفت‌وگو تصریح کرد: علاقه به علم‌آموزی یک میل فطری در انسان است و میان زن و مرد در این علاقه تفاوتی وجود ندارد. آنچه تفاوت‌ها را رقم می‌زند، شرایط و بسترهای اجتماعی برای تحقق این میل فطری است؛ مسأله‌ای که در طول تاریخ برای بانوان همواره با چالش‌هایی همراه بوده است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرایط برای حضور بانوان در عرصه‌های علمی به‌طور قابل توجهی دگرگون شد. یکی از مصادیق بارز این تحول تأسیس جامعه‌الزهرا(س) به‌فرمان حضرت امام خمینی(ره) است که نقطه عطفی در تاریخ آموزش دینی بانوان به شمار می‌رود.

شاکری با اشاره به نگاه نافذ و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به ظرفیت علمی بانوان افزود: در گذشته، جز در موارد استثنایی بانوان عالم کمتر امکان تأثیرگذاری اجتماعی داشتند، اما با فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره اجتهاد بانوان و فقه نظام، و همچنین با تأکید ایشان بر ضرورت توجه به فقه بانوان، فضایی فراهم شده است که می‌تواند انگیزه‌های علمی را در بین زنان طلبه چند برابر کند.

اجتهاد بانوان؛ از پشتوانه رهبری تا جهش علمی در حوزه‌های خواهران

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در ادامه تأکید کرد: پس از صدور اجازه تقلید از بانوان مجتهده در مسائل خاص، شاهد افزایش جدی انگیزه در میان بانوان برای طی مدارج عالی اجتهاد هستیم. وقتی این مسئله از سوی ولی فقیه به‌صورت رسمی بیان و ابلاغ می‌شود، تأثیرگذاری آن بسیار بیشتر و دامنه‌دارتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این تحول از دو جهت مهم است؛ نخست آن‌که بانوانی که به درجه اجتهاد می‌رسند، با انگیزه بیشتری برای تعمیق در فقه بانوان تلاش خواهند کرد و دوم آن‌که با صدور اجازه تقلید از سوی ولی فقیه، این مجتهدات علاوه بر وظیفه فردی، مسئولیتی اجتماعی نیز بر عهده می‌گیرند تا پاسخگوی نیازهای فقهی جامعه زنان باشند.

شاکری گفت: رویکرد رهبر معظم انقلاب به فقه نظام و اجتهاد بانوان نه‌تنها موجب ارتقاء سطح علمی بانوان می‌شود، بلکه آنان را در جایگاهی قرار می‌دهد که بتوانند پاسخگوی مسائل نوظهور فقهی و اجتماعی زنان باشند. این نگاه، بسترساز گام دوم انقلاب در عرصه علمی بانوان خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فقهی بانوان در پاسخ‌گویی به مسائل نوپدید جامعه به‌ویژه در حوزه زنان و خانواده، تأکید کرد که تأیید و حمایت مقام معظم رهبری (مدّظلّه‌العالی) از اجتهاد بانوان زمینه‌ساز یک جهش علمی در حوزه‌های علمیه خواهران خواهد بود.

شاکری اظهار داشت: این تحول صرفاً به افزایش فعالیت‌های علمی محدود نمی‌شود، بلکه موجب جهشی واقعی در سطوح علمی بانوان می‌شود. چرا که این بانوان مجتهده نه‌تنها مسئولیت پاسخ‌گویی به مسائل فقهی را در سطح فردی بر عهده می‌گیرند، بلکه در پاسخ‌گویی به نیازهای فقهی بانوان جامعه نیز نقش‌آفرینی خواهند کرد.

وی افزود: سنتی دیرینه در میان مراجع بزرگوار وجود دارد که اطراف ایشان حیطه‌ای از شاگردان برای پاسخ‌گویی به استفتائات شکل می‌گیرد. امروز هم بانوانی که به درجه اجتهاد می‌رسند، معمولاً از مسیر آموزش‌های دقیق و کلاس‌های علمی بلندمدتی عبور کرده‌اند و قابلیت آن را دارند که در چنین جایگاهی قرار بگیرند.

شاکری خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی بانوان در حیطه اجتهاد، نه‌تنها یک دستاورد فردی محسوب نمی‌شود، بلکه بستری برای ارتقاء علمی عمومی در حوزه‌های خواهران فراهم می‌کند. از آن‌جا که بانوان با دقت‌نظر و ریزبینی خاصی که در حوزه مسائل زنان دارند، بهتر می‌توانند موضوعات مرتبط با حوزه زنان و خانواده را لمس و درک کنند، این حضور می‌تواند به تولید فتاوای دقیق‌تر و متناسب‌تری منجر شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باب تحول فقه نظام، افزود: حضرت آقا می‌فرمایند که فقه، پاسخ دین به نیازهای عملی و فردی انسان و جامعه است؛ پاسخی که باید با عقلانیت تحلیلی برگرفته از نصوص همراه باشد و در عین حال قابل فهم، مستدل و متقن باشد. این بیانات روشن می‌سازند که امروز بیش از هر زمان دیگری، نیاز به پشتوانه فکری و علمی در پاسخ‌گویی فقهی داریم.

افق نوین بانوان طلبه در پرتو حمایت‌های رهبری

شاکری ادامه داد: با توجه به پدیده‌های نوپدید و پیچیده در زندگی امروز، مسائل متعددی در حوزه زنان و خانواده مطرح است که نیازمند پاسخ فقهی متقن و بروز شده می‌باشد. در این زمینه، بانوان مجتهده می‌توانند نقش بی‌بدیلی ایفا کنند. ما در جامعه‌الزهرا شاهدیم که انگیزه و تلاش علمی بانوان در حال افزایش است و ان‌شاءالله این روند ادامه خواهد یافت.

وی اظهار کرد: با حمایت‌های مقام معظم رهبری و فراهم‌سازی بسترهای اجتماعی و علمی مناسب، شاهد شکوفایی استعدادهای علمی بانوان در عرصه فقه خواهیم بود؛ شکوفایی‌ای که نه‌تنها در ارتقاء علمی فردی آنان مؤثر است، بلکه پاسخ‌گوی نیازهای فقهی نوین جامعه، به‌ویژه در حوزه زنان و خانواده خواهد بود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به رشد قابل‌توجه انگیزه‌های علمی در میان بانوان طلبه، از راه‌اندازی رشته فقه عالی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی و ساختاری در این مجموعه حوزوی خبر داد.

شاکری با ابراز امیدواری نسبت به آینده علمی بانوان در حوزه فقه، گفت: در این مدت، بنده شخصاً از نزدیک شاهد علاقه‌مندی و انگیزه‌ بالای برخی از بانوان برای ورود به عرصه فقه عالی بوده‌ام؛ به‌طوری‌که شماری از بانوانی که در رشته‌های دیگر تحصیل می‌کردند، تصمیم به تغییر رشته گرفته‌اند تا وارد مسیر تخصصی فقه شوند.

وی با اشاره به روند شکل‌گیری رشته فقه عالی در جامعه‌الزهرا(س)، افزود: این رشته در ابتدا با عنوان سطح پنج شناخته می‌شد، اما با بازنگری در ساختار و محتوا، به‌طور رسمی به‌عنوان فقه عالی نام‌گذاری شد. حدود دو سال است که این برنامه در حال اجراست و با استقبال گسترده‌ای از سوی طلاب مستعد و علاقه‌مند مواجه شده است.

شاکری تأکید کرد: اجرای این طرح، به‌ویژه با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ارتقاء سطح علمی و اجتهادی بانوان، با جدیت در حال پیگیری است. در همین راستا، جامعه‌الزهرا با همکاری نزدیک مدیر محترم مجموعه، سرکار خانم دکتر برگئی، و اساتید فقه عالی، همچنین پژوهشگاه مطالعات اسلامی، تلاش کرده است تا بستر مناسبی برای رشد علمی بانوان فراهم کند.

وی ادامه داد: این اقدامات نه‌تنها به توانمندسازی علمی طلاب در سطح فقه عالی کمک کرده، بلکه نشان‌دهنده‌ نگاه تحولی و راهبردی حوزه در توجه به ظرفیت‌های بانوان مجتهده است. این همکاری‌ها، چه در سطح مدیریت، چه در سطح علمی، نویدبخش آینده‌ای روشن در زمینه ارتقاء نقش بانوان در عرصه اجتهاد خواهد بود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد: برنامه‌های تحولی متعددی برای ارتقاء این رشته در دست بررسی است و ما امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثمرات ملموس و مؤثر این حرکت علمی در عرصه پاسخ‌گویی فقهی، تربیت مجتهدات متخصص و ارائه الگوهای موفق از بانوان فقیه باشیم.

وی با اشاره به راهبردهای تحولی جامعه الزهرا در سال جاری، از طراحی برنامه‌های اولویت‌دار بر اساس بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره حوزه متحول و روزآمد خبر داد و گفت: ما هر ساله با هدف دستیابی به تحول و رشد علمی و دینی در حوزه خواهران، برنامه‌هایی را متناسب با اولویت‌های سالانه تدوین می‌کنیم. امسال نیز با توجه به پیام ارزشمند حضرت آقا به مناسبت صدسالگی حوزه و ضرورت تحول در همه عرصه‌ها، تلاش شده است تا این راهبردها با دقت بیشتری پیگیری شوند.

شاکری با اشاره به محتوای راهبردی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان جامعه‌الزهرا(س)، افزود: چندی پیش توفیق داشتیم در معیت مدیر محترم جامعه‌الزهرا، سرکار خانم دکتر برقعی به مناسبت چهلمین سال تأسیس این مجموعه، خدمت مقام معظم رهبری برسیم. حضرت آقا در این دیدار، ضمن تفقدی پدرانه از مجموعه، جامعه‌الزهرا را پدیده‌ای بی‌نظیر خواندند و از عملکرد آن ابراز رضایت فرمودند که این سخنان برای ما بسیار دلگرم‌کننده و شیرین بود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با تأکید بر اهمیت پنج بُعد تحول‌ساز حوزه که در پیام تاریخی مقام معظم رهبری به همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم مورد اشاره قرار گرفته، گفت: ما این پنج بُعد را به‌عنوان چارچوب اصلی در تدوین بیانیه تحولی چهل‌سالگی جامعه‌الزهرا قرار دادیم. این بیانیه، متناظری است با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اما با ویژگی‌ها و اقتضائات خاص حوزه خواهران.

شاکری ادامه داد: در همین راستا، اندیشکده جامعه‌الزهرا(س) جلسات متعددی برای طراحی و برنامه‌ریزی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب برگزار کرده است. پس از انتشار پیام صدسالگی حوزه علمیه که به‌عنوان منشور جدید روحانیت در قرن پانزدهم تلقی می‌شود، مجموعه ما نیز وارد فاز اجرایی جدیدی شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با این رویکرد تحولی و انقلابی، شاهد اتفاقات مبارک و تحرک علمی عمیق‌تری در حوزه خواهران باشیم؛ تحولاتی که نه‌تنها به نیازهای امروز پاسخ دهد، بلکه الگوی تازه‌ای برای آینده حوزه ارائه کند. جامعه‌الزهرا(س) در این مسیر مصمم است تا با تکیه بر ظرفیت‌های فکری و علمی بانوان طلبه، نقش‌آفرینی مؤثری در مسیر تمدن‌سازی اسلامی ایفا کند.

برنامه های تحولی

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به برنامه‌های تحولی این مجموعه در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره آینده حوزه، از طراحی مدل عملیاتی برای تحقق پنج بُعد حوزه پیشرو و سرآمد خبر داد و بر تقویت آموزش پژوهش‌محور در سطوح مختلف تأکید کرد.

شاکری تصریح کرد: مسیر روشنی که مقام معظم رهبری برای رسیدن به حوزه‌ای سرآمد و پیشرو ترسیم فرموده‌اند، برای روحانیت یک منشور راهبردی محسوب می‌شود. در این زمینه، جلسات متعددی با حضور بخش‌های مختلف جامعه‌الزهرا(س) برگزار شده و پیشنهاداتی برای عملیاتی‌سازی منویات حضرت آقا در پنج بُعد اصلی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه این جلسات هم‌افزایی همچنان ادامه دارد، افزود: امیدواریم این روند به تدوین یک برنامه جامع و عملیاتی منتهی شود و پس از آن نیز بتوان آن را به‌درستی اجرا کرد تا شاهد تحقق عینی توصیه‌های رهبری باشیم.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) ادامه داد: یکی از مهم‌ترین تأکیدات حضرت آقا تبدیل حوزه علمیه به یک مرکز علمی تخصصی با شاخص‌های ممتاز است. در همین راستا در بخش پژوهش جامعه‌الزهرا از حدود دو سال گذشته، رویکرد آموزش پژوهش‌محور در برنامه‌های آموزشی سطح دو (معادل کارشناسی)، سطح سه (معادل کارشناسی ارشد) و سطح چهار در دستور کار قرار گرفته است.

شاکری با بیان اینکه این رویکرد با همکاری میان معاونت آموزش و پژوهش در حال اجراست، توضیح داد: بر اساس این رویکرد، واحدهای پژوهشی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با واحدهای آموزشی تلفیق شوند. برخی از این طرح‌ها هم‌اکنون وارد مرحله اجرا شده‌اند و نتایج امیدوارکننده‌ای داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوره‌های تخصصی برگزارشده، گفت: در معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س)، تاکنون پنج تا شش دوره تربیت مترجم و پژوهشگر برگزار شده است. این دوره‌ها بر اساس تقسیم کار و نیازسنجی دقیق طراحی شده‌اند و هدف آن‌ها تربیت نیروهای متخصص برای پاسخگویی به نیازهای علمی، پژوهشی و تبلیغی در فضای ملی و بین‌المللی است.

شاکری تأکید کرد: آنچه در نگاه رهبری به حوزه علمیه و جایگاه آن در تمدن‌سازی اسلامی مهم است، ناظر به ارتقاء کارآمدی علمی، گسترش تخصصی‌سازی علوم اسلامی، و هم‌راستاسازی آموزش و پژوهش در سطوح مختلف است. جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با تمرکز بر این مأموریت‌ها در مسیر تحقق حوزه‌ای پیشرو و آینده‌نگر گام برمی‌دارد.

وی با تشریح اقدامات صورت‌گرفته در حوزه تربیت پژوهشگر و مترجم، از راه‌اندازی دوره‌های تخصصی برای طلاب بین‌الملل خبر داد و گفت: تاکنون دوره‌های آموزشی برای سه زبان انگلیسی، عربی و اردو برگزار شده و برنامه‌ریزی برای گسترش این دوره‌ها به زبان‌های دیگر نیز در دست اقدام است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: در معاونت پژوهش تاکنون حدود پنج تا شش دوره تربیت مترجم و پژوهشگر برگزار شده است. با توجه به تقسیم‌کار صورت‌گرفته، مقرر شد بخش‌هایی از این مأموریت‌ها به بخش‌هایی نظیر اداره مهارت‌ها و سطوح تحصیلات تکمیلی واگذار شود تا بتوان این روند را منسجم‌تر و تخصصی‌تر پیگیری کرد.

وی افزود: در حوزه تربیت مترجم پژوهشگر با شکل‌گیری گروه‌هایی از زبان‌دانان و مبلغان در جامعه‌الزهرا(س) که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند، تلاش شد از ظرفیت طلاب بین‌الملل که تسلط به زبان مادری دارند، بهره‌برداری شود. این طلاب که در واقع "نیتیو" محسوب می‌شوند، با آموزش مهارت‌های تخصصی ترجمه، توانمندسازی می‌شوند تا متناسب با نیازهای علمی و فرهنگی کشورهای خود ایفای نقش کنند.

شاکری با تأکید بر اینکه جامعه‌الزهرا(س) یکی از پیشگامان پذیرش و آموزش طلاب بین‌الملل در کشور بوده است، گفت: در حال حاضر جامعه‌الزهرا دارای واحد ویژه طلاب بین‌الملل است و در میان مجموعه‌های حوزوی، در پذیرش این طلاب از پیشگامان به شمار می‌رود. بسیاری از دانش‌آموختگان بین‌المللی این مجموعه هم‌اکنون در عرصه‌های علمی، فرهنگی و تبلیغی کشورهای مختلف تأثیرگذار هستند و ما همچنان با بسیاری از آن‌ها در ارتباط مستمر هستیم.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: دوره‌های تربیت مترجم تاکنون برای سه زبان انگلیسی، عربی و اردو برگزار شده و به فضل الهی توانسته‌ایم مهارت‌های لازم برای ترجمه متون تخصصی اسلامی را به طلاب منتقل کنیم. با واگذاری بخش عملیاتی این آموزش‌ها به اداره مهارت‌ها و با همکاری دفتر مبلغان بین‌الملل، تلاش داریم تا زبان‌های بیشتری را نیز در آینده پوشش دهیم.

شاکری همچنین از تدوین برنامه‌های جدید برای ارتقاء توان پژوهشی طلاب بین‌الملل خبر داد و اظهار داشت: در حوزه تربیت پژوهشگر نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که با اجرای آن‌ها بتوان ظرفیت پژوهشی طلاب بین‌المللی را در سطحی هدفمند و اثرگذار ارتقاء داد.

وی تأکید کرد: هدف ما این است که طلاب بین‌الملل نه‌تنها در سطح آموزش‌های عمومی، بلکه در سطح پژوهش‌های تخصصی نیز نقش‌آفرین باشند و بتوانند با بازتولید مفاهیم دینی در فضای فرهنگی کشور خود، در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره به برنامه‌های در دست اجرا برای تربیت پژوهشگر و گسترش زبان‌های آموزشی در واحد بین‌الملل، از نقش مهم انجمن‌های علمی در ارتقای پژوهش‌های تخصصی در این نهاد حوزوی خبر داد.

شاکری اظهار کرد: در ادامه طرح تربیت پژوهشگر که از مقطع تحصیلات تکمیلی آغاز می‌شود، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است تا این دوره‌ها به‌طور کامل در سطح تحصیلات تکمیلی جامعه‌الزهرا اجرایی شود. در همین راستا جلسات مشترک و مستمری با مسئولان این بخش داشته‌ایم و ان‌شاءالله با ادامه این روند، شاهد تحول چشمگیری در ساختار پژوهش‌های تخصصی خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: در کنار این برنامه‌ها، انجمن‌های علمی جامعه‌الزهرا نیز نقش بسیار مهمی در ارتقای فعالیت‌های پژوهشی دارند. در حال حاضر، ۱۳ انجمن علمی فعال در جامعه مشغول به فعالیت هستند. این انجمن‌ها علاوه بر پوشش رشته‌های رسمی موجود، خلأ برخی رشته‌ها را که هنوز راه‌اندازی نشده‌اند، با فعالیت‌های علمی و مطالعاتی خود جبران می‌کنند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به تنوع تخصص‌های موجود در میان طلاب گفت: برخی از خواهران طلبه، دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های گوناگون علوم انسانی، علوم فنی و علوم پزشکی هستند. بر همین اساس، انجمن‌هایی با رویکرد میان‌رشته‌ای و پاسخ‌گویی به نیازهای نوپدید تشکیل شده‌اند که به‌ویژه در نشست‌ها، کرسی‌های علمی و آموزش‌های تکمیلی نقش مؤثری ایفا کرده‌اند.

وی همچنین افزود: بار عمده مشارکت جامعه‌الزهرا در برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی، بر دوش انجمن‌های علمی است. این انجمن‌ها توانسته‌اند فعالیت‌های بسیار خوبی را به‌ویژه در حوزه‌های میان‌رشته‌ای، مطالعات کاربردی و پیوند پژوهش با مسائل روز بر عهده بگیرند. یکی از انجمن‌های فعال ما، انجمن فلسفه بوشهر است که برخی از خواهران با سابقه تحصیل دانشگاهی در آن عضویت دارند و جلسات علمی تخصصی برگزار می‌کنند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا تأکید کرد: هدف ما از این اقدامات، حرکت به سمت تأسیس یک مرکز علمی تخصصی با هویت حوزوی و پاسخ‌گو به نیازهای فکری و فرهنگی روز است. امیدواریم با استمرار این مسیر و همکاری همه‌جانبه بخش‌های مختلف، شاهد ارتقاء جایگاه علمی جامعه‌الزهرا در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.

وی با اشاره به گستردگی فعالیت‌های پژوهشی در این نهاد حوزوی، از مشارکت بیش از ۵۰۰ پژوهشگر در فرآیند رتبه‌بندی سال جاری خبر داد و به تبیین سازوکار ارزیابی آثار علمی در قالب جشنواره علمی بانو امین پرداخت.

شاکری با بیان اینکه پژوهشگران جامعه‌الزهرا در بخش‌های متنوعی مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: واقعیت این است که آمار دقیقی از تعداد پژوهشگران در ذهن ندارم، چرا که این افراد در بخش‌های مختلفی از جمله انجمن‌های علمی، پژوهشگاه، گروه‌های علمی، طلاب سطح چهار و حتی فارغ‌التحصیلان نخبه ما فعالیت می‌کنند و هرکدام با مدیریت‌ها و ساختارهای متفاوتی در ارتباط هستند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: با این حال، امسال موفق شدیم بیش از ۵۰۰ نفر از پژوهشگران را رتبه‌بندی کنیم. این اقدام در چارچوب وظایف ما و به‌منظور ارسال رتبه‌ها به مرکز خدمات حوزه انجام شد. علاوه بر این، ارزیابی آثار علمی پژوهشگران در قالب جشنواره علمی بانو امین نیز صورت گرفته است.

شاکری با اشاره به محورهای جشنواره افزود: در این جشنواره، پژوهش‌های انجام‌شده در قالب پایان‌نامه‌های سطح سه که طی سال گذشته دفاع شده‌اند، مقالات علمی منتشرشده و یادداشت‌های علمی جدید، داوری و ارزیابی شدند. همچنین پژوهشگران برتر شناسایی شده و از آنان با اهدای جوایز و یادبودهای علمی تقدیر به عمل آمده است.

وی تأکید کرد: هدف از این رتبه‌بندی‌ها و جشنواره‌ها، ترغیب طلاب و پژوهشگران به ارتقاء سطح علمی و گسترش پژوهش‌های مسئله‌محور و اثرگذار در فضای علمی حوزه است. این فرایندها همچنین زمینه شناسایی استعدادهای برتر و تقویت انگیزه پژوهش در سطوح مختلف آموزشی جامعه‌الزهرا را فراهم می‌سازد.

ارسال نظرات