۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۷۸۰۱۸
از سوی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی؛

نظریه چیستی فلسفه دین به مقام نوآوری دست یافت

خبرگزاری رسا ـ نظریه چیستی فلسفه دین و مسائل آن با ارائه دکتر محمد محمد رضایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مقام نوآوری دست یافت.
دكتر محمد محمد رضايي، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي


دکتر محمد محمد رضایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: نظریه چیستی فلسفه دین و مسائل آن که در هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره مطرح شده بود به مقام نوآوری دست یافت.

وی افزود: چند سالی است فلسفه دین در جامعه مطرح شده و در دانشگاه‌ها نیز رشته‌ای با نام فلسفه دین تأسیس و مجلاتی با این نام منتشر می‌شود، اما هنوز تعریف روشنی از فلسفه دین ارائه نشده است.

نظریه پرداز نظریه چیستی فلسفه دین و مسائل آن اظهار داشت: هیچ قاعده و قانونی برای سرفصل‌هایی که وزارت علوم تهیه کرده، ذکر نشده است و محققان نیز در این زمینه تحقیق مناسبی انجام نداده‌اند.

دکتر محمد رضایی با بیان این‌که تعریف ارائه شده از فلسفه دین در بستر تاریخی و بستر خاصی شکل نگرفته و به همان معنا در جامعه به کار برده می شود، اضافه کرد: تعریف فلسفه دین، معضل و مشکلی است که تا کنون پاسخ روشنی به آن داده نشده است.

وی تصریح کرد: فلسفه دین در کشورهای غربی مبتنی بر تاریخ و فرهنگی است که در کشورهای دیگر شکل نگرفته، از این رو تعریف آن به همان شکل در کشور ما وجود ندارد و نمی‌توان آن را به همان صورت، تعریف کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه پیاده شدن علمی که در یک کشور بیگانه شکل گرفته را در کشور ایران صحیح ندانست و ابراز داشت: ارائه تعریفی از فلسفه دین و به کار بردن آن در جامعه به راحتی امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به تمایز فلسفه دین در غرب و عدم مطابقت آن با فلسفه دین در شرق، گفت: در یونان باستان وجه قالب در فلسفه بود و متفکران بزرگ فیلسوف بودند نه بنیانگذار دین، اما در شرق این‌گونه نیست و دین‌های بزرگ همواره وظیفه فلسفه را انجام می‌دادند.

دکتر محمد رضایی به مقایسه فلسفه یونانی با دین یونانی پرداخت و با بیان این‌که دین یونانی به سؤالات اساسی انسان پاسخ نمی داد، اظهار داشت: فلسفه‌های یونانی وظیفه دین را به عهده می‌گرفتند و تلاش می‌کردند که از طریق ذهن جهان را بفهمند و به سؤالات اساسی پاسخ دهند که این جدایی بین فلسفه و دین از یونان به غرب نیز گسترش یافت.

نظریه پرداز نظریه چیستی فلسفه دین و مسائل آن خاطرنشان کرد: دین و فلسفه در روش شرق از هم جدا نبود، اما روش غرب سبب جدایی فلسفه از دین شد به طوری که اکنون این فلسفه از دین جداست و فیلسوفان بزرگ مغرب زمین یا مخالف دینند و یا معارض دین.

گفتنی است، نظریه چیستی فلسفه دین و مسائل آن با ارائه دکتر محمد محمد رضایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آخرین جلسه داوری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به مقام نوآوری دست یافت. /920/ت301/ف.

ارسال نظرات