۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۷۷۵۹۲
با حضور آیت الله مصباح یزدی؛

نرم افزار کنزالحکمه رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از نرم افزار کنز الحکمه با حضور آیت الله مصباح یزدی در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
نرم افزار کنزالحکمه رونمایی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از نرم افزارهای معجم موضوعی شرح المواقف و تعلیقه های آن(کنزالحکمه 1) و معجم موضوعی منابع منطق(کنزالحکمه2) با حضور آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به همت مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سالن همایش های این مرکز علمی و پژوهشی برگزار شد.

بر اساس این گزارش حجت الاسلام ابوترابی رییس مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی در سخنانی با اشاره به ویژگی های این نرم افزار ابراز داشت: وجود متن و امکان اسکن کتاب های المواقف فی علم الکلام، شرح المواقف سید شریف جرجانی و تعلیقه سیالکوتی و چلبی بر شرح المواقف، اصطلاح نامه و نمودار درختی رده های اصلی علم کلام اسلامی شامل توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد به همراه منابع و تعاریف هر اصطلاح از جمله ویژگی های این نرم افزار است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هم‌آرایی الکترونیکی اصطلاح نامه ها با نمایه ها، ارتباط میان کلید واژه ها، دستیابی به چکیده و متن کتب از راه های مختلف، قابلیت جستجوی لفظی و ساده و پیشرفته در متن منابع، قابلیت و امکان دسته بندی اطلاعات استخراج شده از متن در چند مرحله از دیگر ویژگی های نرم افزار کنز الحکمه است.

آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این همایش با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش و تلاش گران در راستای تولید و طراحی این نرم افزار گفت: امروز ما شاهد به ثمر نشستن تلاش های چندین ساله ای هستیم که با زحمات دست اندرکاران مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی به بار نشسته است.

وی با اشاره به اهمیت این کار یادآور شد: این نرم افزار کار محققان و پژوهشگران را برای تحقیق مباحث علمی مرتبط آسان می کند و برکات بسیاری را به دنبال دارد.

گفتنی است در این مراسم همچنین حجت الاسلام کریمی، قائم مقام مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی نیز در این مراسم گزارشی از فعالیت های این مرکز علمی و پژوهشی ارائه کرد و گفت: برای تولید و طراحی نرم افزارهای کنزالحکمه تحقیقات و بررسی های لازم انجام شده است و این نرم افزار در نوع خود از بهترین نرم افزارهای تحقیقاتی می باشد که به همت این مرکز و با مشارکت بخش خصوصی طراحی و تولید شده است. /924/پ202/ع

ارسال نظرات