حجتالاسلام داستانی بنیسی مطرح کرد؛
ضرورت تصویب قوانین و تقویت سواد دیجیتال برای توسعه صنعت بازیهای دیجیتال در ایران
مدیر مرکز تخصصی دین و فضای مجازی حوزههای علمیه با تأکید بر لزوم تصویب قانون کپیرایت و ارتقاء آموزشهای علمی و مهارتی، خواستار تدوین قوانین جامع و حمایت هدفمند از بازیهای داخلی سالم و غیرمضر شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حمید داستانی بنیسی، مدیر مرکز تخصصی دین و فضای مجازی حوزههای علمیه در نشست تخصصی با موضوع «الزامات سیاسی- امنیتی و چارچوبهای تقنینی توسعه و تنظیمگری بازیهای دیجیتال در ایران» که ظهر سه شنبه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد، به تشریح رویکردها و ضرورتهای توسعه صنعت بازیهای دیجیتال در کشور پرداخت.
حجتالاسلام داستانی بنیسی با اشاره به اینکه بازیهای دیجیتال یک پدیده نوظهور است که دارای ویژگیها، مزایا و معایب خاص خود میباشد، تأکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی در زمینه بازیهای دیجیتال، تقویت تولید و انتشار بازیهای غیر مضر و ارتقاء سواد دیجیتال در این حوزه است.
وی افزود: با توجه به فعالیتهای گسترده کشورهای منطقه مانند ترکیه و عربستان، باید در بازه زمانی ده ساله به جایگاه نخست غرب آسیا در تولید و توسعه بازیهای دیجیتال دست یابیم.
وی گام نخست در این مسیر را ایجاد و ارتقاء آموزشهای علمی و مهارتی در حوزه مطالعات بازیهای دیجیتال دانست و گفت: نیازمند ساماندهی و تربیت پژوهشگران متخصص در زمینه پایاننامهها و تحقیقات علمی، دینی و فنی مرتبط با بازیهای دیجیتال هستیم.
ضرورت توسعه سواد دیجیتال و فرهنگ نقد سازنده در حوزه بازیهای دیجیتال
مدیر مرکز تخصصی دین و فضای مجازی حوزههای علمیه، توسعه سواد دیجیتال و تقویت تفکر انتقادی در میان کاربران بازیهای دیجیتال را از دیگر ضرورتهای مهم عنوان کرد و بیان داشت: ما نسبت به بازیهای داخلی نقد و انتقاد سازنده داریم اما متأسفانه در مورد بازیهای خارجی که با مشکلات فنی و محتوایی فراوان مواجهاند نقد کافی صورت نمیگیرد. باید فرهنگ نقد در این حوزه نیز توسعه یابد.
حجتالاسلام داستانی بنیسی همچنین به اهمیت تصویب قانون کپیرایت اشاره کرد و گفت: بدون تصویب این قانون، صنعت بازیهای دیجیتال شکل نمیگیرد و گردش مالی در این حوزه متوقف خواهد شد. اگر امکان دانلود رایگان بازیها به شکل غیرقانونی وجود داشته باشد، صنعت بازی در کشور به سرعت فرو خواهد ریخت.
وی ادامه داد: اگرچه اجرای قانون کپیرایت هزینهبر است اما میتوان برای بازیها به صورت خاص و جداگانه قوانین کپیرایت تعریف کرد و این امر به شکل قابل توجهی به رشد صنعت کمک خواهد کرد.
وی درباره ساماندهی مجوزدهی به بازیهای داخلی و خارجی اظهار داشت: باید اعطای مجوز با دقت و نظارت کافی انجام شود. تجربه بازی پرفروش «عملیات انهدام دو» در سال ۱۳۹۲ نشان داد که میتوان بازیهای موفق تولید کرد، اما پس از آن برخی بازیها بدون رعایت استانداردهای لازم به بازار آمدند که این موضوع به صنعت آسیب زد.
تأکید بر تعادل میان نظارت دقیق و جلوگیری از کندی روند توسعه بازیهای دیجیتال
وی تأکید کرد: سختگیریهای بیمورد نیز نباید موجب کندی روند توسعه شود، اما بینظمی و عدم کنترل نیز قابل قبول نیست.
حجتالاسلام داستانی بنیسی فراهمسازی زیرساختهای سریع و گسترده برای انتشار بازیها را مهمترین مسئله در توسعه صنعت بازیهای دیجیتال عنوان کرد و افزود: در حالی که برخی بازیسازان به سمت انیمیشنسازی روی آوردهاند به دلیل فرآیند درآمدزایی آسانتر باید زیرساختهای لازم برای توسعه بازیهای دیجیتال نیز تقویت شود.
وی همچنین بر ضرورت نظارت بر ورود بازیها به بازار تأکید کرد و گفت: حمایت همهجانبه و حسابشده از بازیهای داخلی سالم و غیرمضر ضروری است. این حمایت باید هدفمند بوده و اولویت به بازیهایی داده شود که محتوای دینی، اسلامی و موضوعاتی مانند فرزندآوری را دربر دارند.
مدیر مرکز تخصصی دین و فضای مجازی حوزههای علمیه در پایان به نیاز مبرم کشور به تدوین و اجرای قوانین و مقررات جامع و مدون در حوزه بازیهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: این قوانین باید در سطوح مختلف تدوین و به صورت طرحهای منسجم اجرایی شوند تا صنعت بازیهای دیجیتال بتواند در چارچوبی منظم و اصولی توسعه یابد.
ارسال نظرات