۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۷۷۴۲۸
مسؤول مؤسسه رواق حکمت:

شیوه پیامبر اکرم اعتماد به عقل در کنار وحی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شیوه‌های عقلی پیامبر اکرم(ص)، سلفی‌ها و وهابی‌ها را از کسانی برشمرد که جمود بر نص دارند و گفت: این‌ها مجالی برای تطبیق با عقل باقی نمی‌گذارند.
آيت الله مهدي هادوي تهراني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین مهدی هادوی تهرانی در ابتدای درس خارج فقه خود گفت: پیامبر اکرم‌(ص) با بعثت خود شروعی بر پایان نزول انبیا(ع) بودند و خاتمیت، معنایی به جز کامل بودن دین ندارد؛ همچنین پیامبر اکرم(ص) هیچ‌گاه از رجوع به عقل نهی‌نکردند بلکه بر توجه به عقل تاکید داشتند.

مسؤول مؤسسه رواق حکمت با بیان این‌که اهل بیت‌(ع) عقل را یک جهت باطنی مطرح کرده اند، قرآن کریم نیز مملو از ارجاع به عقل است، گفت: شیوه اهل بیت‌(ع)‌ اعتماد به عقل در کنار وحی است که همیشه در مقابل این شیوه، گروه‌ها و مسلک‌هایی وجود داشته و دارند.

وی در تبین مسلک‌های مختلف در رجوع به عقل ابراز داشت: گروه اولی که وجود دارند نص گرایان هستند، مجالی برای رجوع به عقل نمی گذارند که در مکتب فقهی اهل سنت ظاهریه و در مکتب فقهی شیعه، اخباریون نامیده می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه، سلفی ها و وهابی ها را از کسانی برشمرد که جمود بر نص دارند و افزود: این ها مجالی برای تطبیق با عقل باقی نمی گذارند.

وی گروه دوم را عقل گرایان افراطی نامیده و بیان داشت: افرادی مانند ابو‌حنیفه هم وجود داشته‌اند که همواره مطالب دینی را با توجیه عقلی روبه‌رو می‌کرد‌ند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با تاکید بر این‌که شیوه مکتب اهل بیت‌(ع)‌ توجه به عقل در کنار وحی است، گفت: مکتب اهل بیت‌(ع) یک مذهب در کنار مذاهب دیگر نیست بلکه اسلام ناب محمدی است که پیامبر اکرم (ص) منادی آن بود.

وی افزود: پیوسته امت‌ها به خصوص امت اسلام در خطر خروج از مسیر اصلی که افراط عقل‌گرایی و تفریط نص‌گرایی است وجود دارند.‌/909/پ202/س
ارسال نظرات