۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۶۶۷۰۵
سخنگو و عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند:

کمبود تولید آثار استراتژیک در سینمای ایران

کمبود تولید آثار استراتژیک در سینمای ایران
تاج الدینی تولید آثار استراتژیک در میان فیلم های ساخته شده را معدود قلمداد کرد و تصریح کرد: اولویت بندی از سوی مدیران فرهنگی در اختصاص بودجه به آثار هنری استراتژیک لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار  سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،حنظله تاج الدینی سخنگو و عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند در نشست نقد و بررسی «سینمای مقاومت» از سلسله نشست های نقد و بررسی آثار سینمای «سینمارسا» با اشاره به اینکه واژه های مضاف منشاء تحیر در تعریف است، اظهار داشت: سینمای معناگرا، سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت از جمله موضوعاتی است که تعریف آنها بین کارشناسان و نظریه پردازان اختلافی است.

سخنگو و عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم های سینما و تلویزیون در ژانر مقاومت تعریف نمی شوند، گفت: مقاومت امری است که از یک قهرمان صادر می شود و از ناحیه انسان عادی اتفاق نمی افتد، سینما، ادبیات و شعر مقاومت زمانی صادر و قابل تامل می شود که داستان قهرمانی بازنمایی شود.

کمبود تولید آثار استراتژیک در سینمای ایران

تاج الدینی با اشاره به اینکه برخی فیلم ها در بازنمایی قهرمان داستان موفق نیستند، افزود: بخش زیادی از فیلم های دفاع مقدس قهرمان ندارند ولی سینمای هالیوودی پر از قهرمان های دروغین است، ایران در مورد هواپیمای بندر عباس هیچ مستندی به درد بخوردی نساخته است ولی آمریکا فیلم های زیادی در این موضوع با تحریف تاریخ ساخته و جای جانی و قهرمان را عوض کرده است.

وی بازنمایی ناقص از قهرمانان در فیلم ها را منجر به جابجایی جلاد و شهید دانست و گفت: ضعیف ترین آثار در حوزه سینمای مقاومت ساخته شده است و درباره قهرمانان حزب الله تاکنون اثری هنری و فاخر ساخته نشده است، اگر در بازنمایی قهرمانان مقاومت با وجود نهادهای فرهنگی متعدد موفق نباشیم به جریان مقاومت کمک نشده است.

سخنگو و عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند، سینما را تنها بخش در خدمت انقلاب بعد از انقلاب ارزیابی کرد و بیان داشت: سینما زودتر از سایر بخش های فرهنگی در خدمت انقلاب خود را پاکسازی و بازسازی کرد، فیلم هایی که اویل انقلاب ساخته شد نشان دهنده خدمت تمام قد سینماگران به آرمان های انقلاب است.

تاج الدینی توقیف برخی فیلم های مقاومت را ناشی از تصمیمات مدیران کار نابلد دانست و افزود: هر چه زمان گذشته وضعیت سینمای مقاومت ضعیف تر شده و تولید آثار هنری در حوزه دفاع مقدس با مشکلات و سختی های فراوانی همراه شده است؛ اما ساخت فیلم های امروزی آسان و پردرآمد است.

کمبود تولید آثار استراتژیک در سینمای ایران

وی حمایت سلبریتی ها از جبهه مقاومت را همراه کاهش هواداران برای آنها ارزیابی کرد و افزود: اگر مسئولین فرهنگی پروژه درستی برای سلبریتی ها طراحی کنند آنها حاضر به ایفای نقش در فیلم های ارزشی هستند، بودجه های هنگفتی که برای ساخت فیلم های دینی تاریخی صرف می شود هیچ ضرورتی ندارد و می توان این هزینه ها را صرف تولید آثار استراتژیک کرد.

سخنگو و عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند، تولید آثار استراتژیک در میان فیلم های ساخته شده را معدود قلمداد کرد و تصریح کرد: فیلم های مانند "بازمانده" و "روز واقعه" از معدود فیلم های استراتژیک سینمای ایران هستند؛ نفوذ در سینمای ایران سبب شده تولید فیلم های استراتژیک در سینمای ایران دهه به دهه کاهش پیدا کند؛ با توجه به اینکه تولید انبوه وجود دارد ولی تولید استراتژیک کمتر وجود دارد.

تاج الدینی ضمن بیان اینکه برای تولید استراتژیک در حوزه مقاومت باید از نفوذ جلوگیری شود، یادآور شد: جوانان و نوجوانان با بسیاری از چهرهای شاخص و شهید دفاع مقدس آشنا نیستند و با ساخت آثار هنری فاخر لازم است به مردم شناسانده شوند.

کمبود تولید آثار استراتژیک در سینمای ایران

وی با اشاره به اینکه سینما به معنای اصطلاحی در پاکستان وجود ندارد و بخش خصوصی متولی امر سینما است، تاکید کرد: هر سال 3000 جشنواره سینمایی در جهان برگزار می شود و لازم است آثار خوبی برای شرکت در این جشنواره ها تولید شود.

 تاج الدینی با اشاره به کمبود کارهای هنری ساخته شده در موضوع حزب الله لبنان، تاکید کرد: اولویت بندی در اختصاص بودجه به آثار هنری استراتژیک لازم و ضروری است، تمام قهرمان های حزب الله موضوع ساخت فیلم های استراتژیک است و شخصیت های مهمی مانند عماد مغنیه تاکنون به جامعه شناسانده نشده است.

سخنگو و عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند با اشاره به خطای محاسباتی مسئولان فرهنگی در چهل سال گذشته، تاکید کرد: جشنواره فجر به جشنواره زجر تبدیل شده زیرا به آثار فرهنگی و انقلابی کمتر توجه شده است و تلویزیون و رسانه ملی کارهای محدودی در حوزه مقاومت تولید کرده است و کارهایی مانند "شکارچی شنبه" که محصولی استراتژیک است کمتر ساخته شده است.

 مهدی الهی

ارسال نظرات