۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۷۶۵۹۳۶
حجت الاسلام آل مجدد:

باید مواجهه تهاجمی با وهابیت داشته باشیم

باید مواجهه تهاجمی با وهابیت داشته باشیم
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم پاسخ به شبهات وهابیت از اهمیت اشکال گرفتن به مبانی و اندیشه های وهابیت سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسن آل مجدد شیرازی در نشست رونمایی از مجموعه کتاب های نقد وهابیت که پیش از ظهر امروز در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: کار علمی را تمجید می کنم که کار پسندیده و زیبنده ای است و زمان امروز ضرورت نقد وهابیت را گوشزد می کند.

وی با بیان اینکه گروه های دیگری تفکر وهابی را دارند که نام وهابیت را کمتر یدک می کشند، تأکید کرد: نیاز نیست در باب ضرورت مبارزه با وهابیت صحبت کنیم بلکه بحث در خصوص شیوه های مقابله به حسب زمان و مکان باید صورت بگیرد. باید تاکتیک را عوض کرد و حالت تهاجمی در مقابله با وهابیت داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وهابیت از خانه عنکبوت سست تر است، اظهار داشت: افکار وهابیون با افکار پیشینیان سنخیتی ندارد و می توان اشکالات اساسی وارد کرد. معتقدم در ضمن جواب هایی که به عناصر اولیه این تهاجم را می توان از دل جواب هایی که داده شده نیز می توان در عرصه علم استفاده کرد.

وی با تأکید بر اهمیت پاسخگویی به شبهات وهابیت تصریح کرد: نه تنها باید پاسخ بدهیم بلکه باید تهاجم کرده و آن ها را به چالش بکشیم زیرا اشکالات متعددی داشته و در فهم از نصوص دینی روش و نگرش صحیحی ندارند برای مثال هر جا کلمه کفر را دیدند حمل بر تکفیر می کردند؛ هر کفری که در روایت آمده به معنای کفر مخرج از دین نیست. خطای دیگر وهابیت در تطبیق موضوعات است زیرا همه مسلمانان شرک را می فهمند اما تطابق موضوعات خاص با آن مورد اختلاف است.

حجت الاسلام آل مجدد با بیان اینکه محل نزاع با وهابیت را باید دقیقا تشخیص دهیم، اظهار داشت: باید به گونه ای رفتار شود که پاسخ ما دقیقا متوجه آن شبهه شود. باید توجه داشته باشیم که اکثر این اختلافات صغروی است و اصل کبری مسلم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از نقد هایی که به وهابیت صورت می گیرد نشان می دهد که نویسنده اصطلاح را نمی دانسته و حرف را متوجه نشده است همانگونه که بسیاری از نقدهای وهابیت به ما ناشی از نداستن معنای کلمات و اصطلاحات است. در کنار مطالعات لازم است با مبانی وهابیت در اصول، حدیث و رجال آشنا شد.

ارسال نظرات