۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۷۶۵۹۲۳
آیت الله رشاد:

معنویت، هویت طلبه و حوزه است

معنویت، هویت طلبه و حوزه است
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران تأکید کرد که معنویت، هویت طلبه و حوزه است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آئین رسمی آغاز حوزه های علمیه استان تهران در حرم امام خمینی(ره) اظهار داشت: ایام دفاع مقدس را گرامی می‌داریم؛ ما در روزهای خاصی به سر می بریم و قدردان این نظام و انقلاب هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عید علم و مهربانی و رافت را به حضور اساتید و مدیران معزز و دانش پژوهان و طلاب به عنوان سربازان جوان حضرت حجت(عج) تبریک عرض می کنیم.

وی بیان کرد: همینطور تکریم می‌کنیم مجاهدت گروه مقاوم و جبهه نورانی مقاومت در منطقه و در مقابل مردم مقاوم و قهرمان غزه و لبنان و مردم قهرمان یمن و بسیجیان عراق تعظیم می کنیم؛ در این ایام اتفاقاتی در منطقه روی می دهد که چه بسا در تاریخ بی مانند است.

آیت الله رشاد عنوان کرد: ما با جنگلی به نام جهان مدرن مواجه هستیم و هر کس قدار‌تر باشد محترم تر و حق به جانب تر است، ما با جهانی مواجه هستیم که در آن درندگان، حکمفرمایی می‌کنند و با نهادهای بین‌المللی مواجه هستیم که برای توجیه سیطره و ستم بنا شده است.

وی تصریح کرد: ما در این جهان مدرن، با حامیان حقوق بشر مواجه‌ایم که این گروه بشر را به نژاد و اقلیم و قدرت می شناسند، روزگار شگفتی را سپری می‌کنیم که رژیم جعلی و این شجره خبیثه در منطقه به هر جنایتی دست می‌زنند از سوی حامیان حقوق بشر مورد دفاع است.

عضو شورای عالی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی خاطرنشان کرد: رژیم جعلی صهیونسیم افزون بر ۴۱ هزار زن و بچه را قتل عام کرده، اما از این سازمان ملل بی رمق و از این اعلامیه‌های بی معنا و بی اساس چیزی در نمی آید.

وی اظهار داشت: در روزگار شگفتی به سر می‌بریم؛ اما حق تنها نمی ماند و شکست نمی‌خورد و سرانجامِ باطل، نابودی است و انشالله به زودی شاهد پیروزی جبهه مقاومت می شویم.

آیت الله رشاد گفت: محور مقاومت را شیفتگان امیرالمومنین تشکیل خواهند داد آن گونه که چه سردار قهرمان مقاومت پیش بینی کرد که شیعیان امیرالمومنین هستند که فلسطین و قدس را آزاد می کنند.

وی افزود: زمانی فرا برسد با انبوهی از شیفتگان امام عزیز در همین محل و منطقه جشن پیروزی را برپا کنیم و قدس آزاد خواهد شد.

مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی با گرامیداشت آغاز سال تحصیلی حوزه عنوان کرد: سعی ما بر این است که هر سال به حد امکان عید علم را در محضر نورانی حضرت امام(ره) برگزار کنیم، در آغاز سال تحصیلی، فرزندان این مکتب و این مرد عظیم با آرمان های ایشان میثاق می‌بندند و از محضر مقدس ایشان الهام می‌گیرند و سال تحصیلی را آغاز می‌کنند.

وی تصریح کرد: در خصوص میراث معرفتی امام خمینی(ره) کوتاهی کرده‌ایم و حتما قصور داریم و البته سایر اقشار نیز این گونه‌اند اما ما طلاب به ایشان نزدیک تر و مدیون‌تر هستیم و موظف تریم و باید اهتمام بیشتری داشته باشیم.

آیت الله رشاد اظهار داشت: ما با همه تلاش‌های علمی خود در زمینه میراث ایشان کوتاهی کرده‌ایم و باید اهتمام بیشتری داشته باشیم؛ در این راستا یکی از اسناد تاریخی که اساس حوزه است و باید اهتما کنیم توجه به سند منشور مبارک روحانیت است که امام عزیز در ارتباط با حوزه نقل کردند.

وی بیان کرد: ایشان توجه خاصی به تحول حوزه داشتند، در دورانی که رژیم پهلوی پشتیبان جریانهایی بود که نمی خواستند حوزه اصلاح شود، از این رو یکی از دیدگاههای امام خمینی(ره) به ویژه در اواخر عمر شریفشان اهتمام نسبت به تحولات و اصلاح حوزه بود.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران خاطرنشان کرد: منشور روحانیت به شدت مظلوم است در حالی که سرشار از مضامین عمیق و حکمت و راهگشای تعالیمی است که باید تبدیل به اصول تحول حوزه شود.

وی گفت: چندین بار در سالروز صدور این منشور خدمت امام رفتیم و در حال حاضر تقاضا داریم از مجموعه مدیریتی حوزه و مدیران و متولیان به خصوص در تهران برای این مناسبت برنامه ریزی شود و با برگزاری یک همایش علمی، هر سال بخشی از منشور را برای طلاب و جوانان و اقشار جامعه تبیین نمایند و کارکرد حوزه را به زبان امام توضیح دهند.

آیت الله رشاد افزود: ما می توانیم با تبیین این منشور، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، بدون تردید یکی از فرصت های ارزشمند، این بیانیه است، بنا داریم امسال نخستین همایش را برگزار کنیم و با امام خمینی(ره) پیمان ببندیم تا بتوانیم مسیر ایشان را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: امسال توفیق داریم در افتتاح سال تحصیلی، نشان خادم طلاب بودن را با خود داشته باشیم،این توفیق بزرگی است، ما دچار پاره ای کاستی ها و آسیب ها هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: ما در شرایط کرونایی گفتیم طلاب به اموری که ارتباطی با شئون ما ندارد کاری نداشته باشند و به اموز ذاتی بپردازیم، وظیفه ما انجام طب سنتی نیست و یا اینکه به نام طب اسلامی کارهای نسنجیده ای انجام دهیم.

وی تصریح کرد: کار ما طلاب، طب ادیان است نه طب ابدان، ما روح مردم را درمان می کنیم و کار اساسی ما معنویت است، برخی از علما البته متخصص این حوزه هستند چون دانش این حوزه را کسب کرده اند و اگر روزی علمای ما به این جا رسیدند در این زمینه کار کرده اند مثلا ابن سینا کار کرد تا کتاب قانون نوشته شد و این کتاب بیش از ۱۰۰۰ سال منبع اثر علمی فاخر است.

آیت الله رشاد در ادامه خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از معنویت، حوزه و طلاب را تهدید می کند در حالی که معنویت، هویت طلبه و حوزه است، ما عالم دینی و روحانی هستیم، وجود ما باید برای ترویج دین باشد و وقتی مردم، روحانی و عالم را ببینند یاد خدا بیفتند، زندگی ما باید خدایی باشد و بیش از هر چیز به معنویت طلاب بپردازیم.

وی گفت: اگر طلبه، معنوی باز نیاید خطرناک می شود، معمم بی سواد و بی تقوا می‌تواند خطرناک باشد اما معمم و طلبه بی سواد با تقوا می تواند مفید باشد هر چند کم تاثیر در جامعه است و طلبه با سواد با تقوا اثر گذار است و در نهایت طلبه با سواد و بی تقوا موجودی خطرناک است.

مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی تصریح کرد: ما باید یک سلسله برنامه های عملیاتی را تنظیم کنیم، در این راستا طرح جامع تربیت اخلاقی و معنوی طلاب شامل ۵۰ برنامه است را تدوین کرده ایم که به زودی عملیاتی می شود.

وی تصریح کرد: باید طلبه بداند چه رسالتی دارد ما یک نظریه و میزان لازم داریم که اگر باشد می توانیم برنامه کلان تنظیم کنیم، البته فراموش نکنیم اخلاق، درس دادنی نیست.

ارسال نظرات