۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۷۶۵۴۹۰

گزارشی از فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم

گزارشی از فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم
معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم از برگزاری کارگاه‌های متعدد پژوهشی در تابستان ۱۴۰۳ برای طلاب خبر داد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکار خانم طاهره حیاتی معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم در گفت‌وگویی، عنوان کرد: افزایش مهارت طلاب در عرصه پژوهش از سیاست‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم است و در راستای این سیاست‌گذاری، برای تقویت مهارت پژوهشی بانوان طلبه در طول سال برنامه‌های ترویجی متعددی مانند نشست، کرسی و... اجرا می‌شود، اما تعطیلات تابستانی و فراغت طلاب از تحصیل فرصت ویژه‌ای برای اجرای برنامه‌های پژوهشی است.
 
وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد مشارکتی با نهادهای مختلف مانند دوره آموزش ادبیات قرآنی بیان کرد: در کنار کارهای پژوهشی که به صورت مشترک برگزار شد، برنامه‌هایی به صورت ویژه توسط این معاونت در قالب «مدرسه تابستانه مهارت و پژوهش» اجرا شد که برگزاری کارگاه روش تحقیق کیفی از جمله آن‌ها بود.
 
حیاتی با اشاره به اینکه این کارگاه برای اولین در معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران برگزار شد، گفت: برای برگزاری این کارگاه بررسی‌های متعددی صورت گرفت تا بهترین روش آموزش داده شود؛ زیرا روش‌های متعدد پژوهش کیفی محض و روش‌های کیفی و کمی وجود دارد؛ اما با توجه به هدف حوزه خواهران که ورود به مباحث علوم انسانی و صاحب نظر شدن در مسائل زن، خانواده، کودک و... است دو روش تحقیق کیفی اصلی و بنیادین یعنی «روش تحلیل مضمون» و «روش تحقیق کیفی نظریه داده (گراندد تئوری)» آموزش داده شد.
 
وی ادامه داد: این دو روش از روش‌های بنیادین در روش تحقیق کیفی است به طوری که کسانی که این روش را فرا گرفته باشند می‌توانند با فیلم‌های آموزشی که در اینترنت وجود دارد سایر روش‌ها را به آسانی فرا بگیرند.
 
معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم اضافه کرد: این کارگاه در دو گروه برای اساتید روش تحقیق، معاون‌های پژوهش مدارس و اساتیدی که در زمینه پژوهش فعال بودند، برگزار شد. در هفته پژوهش گردهمایی پژوهشگران کیفی برگزار می‌شود تا خروجی این کارگاه بررسی شود.
 
وی اظهار کرد: استفاده از متون و منابع عربی یکی از دغدغه‌ها و مشکلات طلاب جوان است در حالی که متون عربی از پرکاربردترین متون در حوزه علمیه است. در راستا تقویت مهارت چگونگی استفاده و ترجمه متون و منابع عربی، سه کارگاه به صورت سلسله‌وار و متوالی با عناوین «رویارویی با متن عربی»، «کارگاه فن ترجمه» «دریافت پیام» برگزار شد.
 
حیاتی با بیان اینکه این کارگاه با تمرکز بر روی متون عربی برگزار شد؛ اما برای استفاده از منابع و متون فارسی نیز کاربرد داشت، افزود: مخاطب اصلی این کارگاه طلاب سطح سه و چهار بودند؛ اما اساتید و طلاب سطح دو علاقه‌مند به پژوهش نیز در این کارگاه حضور داشتند.
 
وی بیان کرد: رعایت نکات ویراستاری در نگارش مقالات یکی از مسائل بسیار مهم است در حالی که با پژوهشگران متعددی مواجه بودیم که از مسائل ابتدایی ویراستاری اطلاع نداشتند به همین خاطر دو کارگاه «نویسندگی علمی» و «نکات کلیدی ویراستاری» برگزار شد. طلاب این دوره با استفاده از روش‌های نوین آموزشی، مباحث علمی به شیوه‌ای جذاب و کاربردی را توسط استاد صابری فرا گرفتند. در این کارگاه ویراستاری ماشینی نیز آموزش داده شد.
 
معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم اضافه کرد: در سال‌های گذشته کارگاه‌های پیشرفته ویراستاری برای ویراستاران برگزار شده بود؛ اما این کارگاه به هدف تربیت ویراستار صورت نگرفت؛ بلکه هدف این کارگاه، آموزش مهارت ابتدایی ویراستاری به طلاب بود.
 
وی یادآور شد: معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران هر ساله پویشی را به عنوان نذر علمی در هفته پژوهش برگزار می‌کند؛ اما امسال با توجه به تقارن ماه محرم و تعطیلات تابستانی این پویش در تابستان برگزار شد.
 
حیاتی ادامه داد: در این پویش فایل‌های صوتی و تصویری کارگاه‌ها و دوره‌های متعددی که در سال‌های اخیر برگزار شده بود با اجازه اساتید برگزار کننده در یک بسته آموزشی به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت. علاقه‌مندان می‌توانستند با در ارسال شماره مربوطه به نشانی ایتا معاونت پژوهش، این مجموعه را دریافت کنند.
 
وی گفت: در این مجموعه آموزشی، نکات کاربردی مانند مقدمه نویسی، چکیده نویسی رزومه نویسی، تشکیل پرونده پژوهشی و... به صورت مختصر اما کاربردی آموزش داده شده بود. در این پویش فراخوانی نیز اعلام شد تا علاقه‌مندان تولیدات آموزشی و علمی خودشان را به اشتراک بگذارند.
ارسال نظرات