۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۶۴۷۳۸
مدیر مدرسه علمیه امام حسین مراغه در گفت‌وگو با رسا:

رشته های تخصصی باید با نگاه به کارویژه‌ های روحانیت تنظیم شود/ضرورت حفظ و تقویت سنت های حوزه

رشته های تخصصی باید با نگاه به کارویژه‌ های روحانیت تنظیم شود/ضرورت حفظ و تقویت سنت های حوزه
حجت الاسلام مطلوبی با اشاره به نقش مراکز تخصصی در رفع نیازهای ناظر به اشتغال طلاب، گفت: باید دنبال رشته‌ هایی برویم که طلبه‌ های ما بعد از مهارت یافتن در آن رشته‌ ها بتوانند در متن جامعه تاثیرگذار باشند.

حجت الاسلام هادی مطلوبی مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) شهرستان مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار کرد: حوزه‌ های علمیه و مدارس علمیه بستر های بسیار مناسبی برای رشد علمی طلاب در مسیر یادگیری علوم اهل بیت(ع) و علوم اسلامی هستند؛ امروز جامعه جهانی تشنه یاد گرفتن علوم اهل بیت(ع) است طلاب در این میان می‌توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

حجت الاسلام مطلوبی اضافه کرد: امروزه اشتیاق به دینداری و گرایش به دین در جوامع جهانی رو به فزونی است و فرصت های تبلیغی بسیار زیادی برای طلاب ایجاد شده است؛ بحمدالله در حوزه‌ های علمیه با به وجود آمدن رشته‌ های تخصصی بسیار گوناگون و دانشکده‌ های متعدد زمینه نقش آفرینی برای طلاب فراهم شده است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) مراغه عنوان کرد: طلبه‌ ها باید با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی جهان امروز و نیازهای جامعه بشری فعالیت‌ های بیشتر و تاثیرگذارتری را انجام دهند و در مسیر تحصیل و تحصیل باید گام‌ های موثری را بردارند، قطعاً می‌توان با برنامه‌ ریزی دقیق استعداد سنجی درست در مسیر پیشرفت قدم برداشت؛ امیدوارم طلاب با الهام گرفتن از ابتدای این سال یک شروع جدیدی را در مسیر علم آموزی و تهذیب خودشان بردارند.

استاد حوزه مراغه بیان کرد: طلبه‌ ها باید به این نکته توجه داشته باشند که تعلیم و تعلم در نگاه اسلامی امری مقدس است و هر کس که در این مسیر قدم بر می‌دارد در حقیقت مجاهد فی سبیل الله است و مصداق آیه شریفه‌ «وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» خواهد بود، در این مسیر سخت نیاز به دو بال علم و اخلاق هستیم و امیدوارم که همه ما طلبه‌ ها بتوانیم این دو بال را کسب کنیم.

حجت الاسلام مطلوبی در ادامه با اشاره به مسئله افت تحصیلی برخی طلاب، ابراز کرد: عوامل مختلفی در افت تحصیلی می‌تواند موثر باشد یکی از این عوامل تنبلی و سستی است؛ باید عواملی را که ما را دچار سستی خمودگی و تنبلی می‌کند را از خود دور کنیم.

وی ادامه داد: در حقیقت زمانه ما زمانه سستی و کاهلی و تنبلی نیست، شرایط امروزه جهان می‌طلبد که ما فعالانه در مسیر طلبگی قدم برداریم و از طولانی شدن مسیر ناامید نشویم، بلکه با برنامه‌ ریزی دقیق و داشتن چشم انداز و با هدف قرار دادن ساختن تمدن نوین اسلامی نقشی هر چند کوچک برای خود طراحی کنیم و باور داشته باشیم که ما می‌توانیم در این مسیر فردی موثر باشیم.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) مراغه بیان کرد: در حقیقت مسئولان حوزه‌ های علمیه می‌توانند در القای این روحیه و با تبیین چشم انداز های درست و با استعداد سنجی طلاب و هدایت آنها در مسیر صحیح طلبگی به سوی رشته‌ های تخصصی و مناسب با استعدادها از حجم آسیب سستی و تنبلی و بی‌ انگیزگی بکاهند.

وی با اشاره به نقش مراکز تخصصی در رفع نیازهای ناظر به اشتغال طلاب، ابراز کرد: باید توجه داشت که جهان امروز ما جهان تخصص‌هاست و یک نفر نمی‌تواند در تمامی علوم متخصص بشود و وجود مراکز علمی تخصصی حوزه‌های علمیه یک ضرورت می‌باشد؛ البته باید توجه داشت رشته‌ های تاسیس شده باید با نگاه به کارویژه‌ های روحانیت تنظیم شود، یعنی ما باید دنبال رشته‌ هایی برویم که طلبه‌ های ما بعد از مهارت یافتن در آن رشته‌ ها بتوانند در متن جامعه تاثیرگذار باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان راهکارهایی برای تقویت روحیه آموزشی طلاب، بر ضرورت حفظ سنت های حوزه تأکید و مطرح کرد: عالمان در طول قرن‌ های متمادی با ایجاد سنت‌ های بسیار دقیق در مسیر علم آموزی توانسته‌اند به مقام والای علمی برسند؛ بنده به طلاب پیشنهاد می‌کنم کتاب «نشت نشا» نوشته آقای امیرخانی را مطالعه کنند؛ این کتاب با بررسی مکاتب مختلف آموزشی و نقد آنان در آخر به این نتیجه می‌رسد که سنت‌ های دیرپای حوزه‌ های علمیه همچون مباحثه، پیش مطالعه، تقریر و ... کامل‌ترین روش آموزشی موجود در بین تمامی مکاتب آموزشی است.

وحید نستوهی
ارسال نظرات