۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۷۶۴۳۷۲
حجت‌الاسلام وحیدی منش خطاب به حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی:

کتاب‌های علامه جوادی آملی را مطالعه و پاسخ خود را دریافت کنید

کتاب‌های علامه جوادی آملی را مطالعه و پاسخ خود را دریافت کنید
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به ادعاهای مختلف حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی گفت: فرمایش ایشان درباره امر الله و امر الناس، مستلزم سکولاریسم است که با مراجعه و مطالعه آثار علامه جوادی آملی پاسخ خود را دریافت خواهد کرد.

حجت الاسلام حمزه وحیدی‌منش عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در پاسخ به حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی که تأیید رئیس جمهور به وسیله شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و تأیید وزرا به وسیله این مجلس را با استقلال قوا ناسازگار دانسته بود گفت: گویا به باور آقای جوادی آملی رئیس جمهور می‌تواند به صلاحدید خود وزیر و معاونان را انتخاب کند یا هر فرد را که نخواست کنار بگذارد و مجلس نباید هیچ دخالتی داشته باشد که اگر دخالت کند، استقلال قوا را مخدوش کرده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: آقای جوادی استقلال قوا را با تفکیک قوا خلط کرده است؛ در اصل 57 قانون اساسی استقلال قوا مد نظر قرار گرفته است ولی حرفی از تفکیک قوا نیست؛ لازمه بیان آقای جوادی آملی تفکیک قوا است؛ اینکه قوا به طور کامل از هم منفک باشند، هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند و هر کدام مسئولیت خود را در دایره وظایف خود انجام دهند؛ البته که این تفکیک در عمل نشدنی است و در هیچ نظام سیاسی چنین تفکیکی وجود ندارد.

وی نظام‌های سیاسی ریاستی (مانند آمریکا) نیمه پارلمانی (مانند فرانسه) و نیمه پارلمانی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: در همه این نظام‌ها با اینکه رئیس جمهور و قوه مجریه استقلال فوق العاده بالایی دارد، همچنان نظارت بر رئیس جمهور و دولت جریان دارد؛ قوه مجریه هیچ نظامی خارج از نظارت نیست.

حجت‌الاسلام وحیدی منش با اشاره به موادی از قانون اساسی اظهار داشت: در قانون اساسی آمده است که مجلس می‌تواند از رئیس جمهور سئوال و حتی او را استیضاح کند یا اعتبار نامه او را لغو کند؛ می‌تواند از وزرا سئوال بپرسد یا ایشان را استیضاح کند؛ می‌تواند لوایح دولت را تصویب، رد یا اصلاح کند؛ می‌تواند بر تمام شئون دولت نظارت داشته باشد که این نظارت نقطه قوت نظام است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توضیح داد: اگر قدرت تحت نظارت قرار نگیرد به فساد کشیده و منجر به استبداد می‌شود؛ اگر چنین نباشد صاحبان قدرت از آن سوء استفاده خواهند کرد؛ برای جلوگیری از به وجود آمدن استبداد است که نظارت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اینکه آقای جوادی آملی انتظار دارد در نظام مقدس جمهوری اسلامی نظارتی وجود نداشته باشد، جای بسی تعجب است؛ عنصر اساسی یک دموکراسی قانون اساسی است و قانون اساسی یک دموکراسی قانون‌گرایی است؛ از عناصر اصلی دموکراسی وجود نظارت سازنده است، وجود نظارت فعال در یک نظام سیاسی است، بنابراین اگر نظارت وجود دارد، ما نباید آن را به عنوان نقطه ضعف بدانیم، بلکه یک نقطه قوت است؛ بنابراین فرمایش آقای جوادی فرمایش دقیقی نیست و این با هیچ نظام سیاسی سازگاری ندارد.

حجت‌الاسلام وحیدی منش بیان حجت‌الاسلام مرتضی جوادی درباره نظارت عموم مردم در فضای مجازی بر عملکرد قوه مجریه را مورد توجه قرار داد و گفت: واقعاً این حرف عجیبی است؛ چطور می‌شود که مردم در فضای مجازی بر عملکرد رئیس جمهور نظارت داشته باشند؟ البته نظارت مجلس و شورای نگهبان نافی نظارت مردم نیست، بر اساس قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر از اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی است و مردم در این زمینه وظیفه نظارتی دارند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: نظارت مردم نافی این نیست که به صورت ساختاری و نظام‌مند هم، نهادهایی ناظر بر عملکرد قوه مجریه باشند و این نظارت علاوه بر اینکه حافظ حقوق مردم است، دولت را به حرکت در مسیر خود کمک می‌کند؛ خروج دولت از مسیر درست، به ضرر دولت است، بنابراین باید از آن استقبال شود.

وی ادعای انزوا و خانه‌نشینی وزنه‌های علمی کشور که در بیانات حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی آمده است را حرف مشترک اصلاح‌طلبان عنوان کرد و ابراز داشت: این ادعا بدون آن است که تعداد و علت اخراج این اساتید را ذکر کنند؛ هیچ کدام به تشریح یک مورد خاص نمی‌پردازند؛ در هیچ نظام سیاسی، صرف استاد یا دانشجو بودن در دانشگاه، مصونیت قضایی ایجاد نمی‌کند؛ کشاورز و دانشجو و استاد در برابر قانون مساوی هستند؛ هر کس مرتکب خلافی شد باید پاسخگو باشد؛ بنابراین در جمهوری اسلامی نمی‌توان به دلیل استاد دانشگاه بودن از تخلف کسی گذشت؛ هر چند تکرار می‌کنم هیچ مصداقی برای بررسی ارائه نشده است و این حرف‌ها تنها ادعای سیاسی و رها کردن تیر در تاریکی است.

حجت‌الاسلام وحیدی منش تصریح کرد: در مجموع در مصاحبه آقای جوادی و شفقنا به این نتیجه رسیدم که این گونه بحث‌ها بهانه‌تراشی برای کم‌کاری‌ها و ناتوانی‌های آینده است؛ تا زمانی که این بزرگواران در قدرت نیستند، مشکلات نظام را به دلیل عدم حضور خودشان می‌دانند و به محض رسیدن به قدرت بهانه می‌کنند که امکان حل مشکلات را نداریم؛ رئیس جمهور و پارلمان قدرت کافی ندارند و تصمیمات در جای دیگری اتخاذ می‌شود؛ هر چند تجربه به مردم نشان داده است که مانند برجام حتی اگر به صورت علنی تمام اختیارات را هم در دست داشته باشند در نهایت اقرار کرده‌اند که هیچ چیزی عاید ما نشد؛ در ادامه چنین مصاحبه‌ها و بهانه‌تراشی‌هایی طرح برگزاری رفراندوم و اصلاح قانون اساسی را زیاد خواهید شنید.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به قسمتی از مصاحبه حجت‌الاسلام جوادی آملی با شفقنا که در آن یکی از مشکلات پیش روی دولت را دخالت‌هایی از جانب امر الله می‌داند که یک سری مداخلات از امر الله به امر الناس رسیده است و یک سری از شورای نگهبان، گفت: ایشان تفکیک بین امر الله و امر الناس کرده است، این خود سکولاریسم است؛ آیا ما چیزی داریم که امر الله باشد و امر الناس نباشد؟ این ادعا کاملاً سکولاریستی است؛ علامه جوادی آملی کتاب‌هایی در رد سکولاریسم نوشته‌اند؛ ایشان باید مراجعه و آثار علامه جوادی آملی را مطالعه کند تا پاسخ خود در این زمینه را دریافت کند.

وی توضیح داد: تمام سیاست در نگاه اسلامی امر الله است؛ خداوند کسی را به امامت جعل می‌کند، بنابراین امامت و سیاست از جعل الله است، یعنی سیاست از نوع عهد الله است؛ بنابراین ادعای آقای جوادی آملی که دخالت از جانب امر الله به امر الناس است، برای من جای بسی تعجب است؛ ولو اینکه ممکن است به لوازم این فرمایش توجه نداشته باشد، اما این فرمایش مستلزم همان سکولاریسم است.

ارسال نظرات