۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۷۶۴۳۴۹

اعلام آمادگی آیت الله حسینی قزوینی برای مناظره علمی با حجت الاسلام رهدار

اعلام آمادگی آیت الله حسینی قزوینی برای مناظره علمی با حجت الاسلام رهدار
آیت الله حسینی قزوینی با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام رهدار مبنی بر این که «نزدیک‌ترین فرهنگ به فرهنگ مدینة‌النبی، فرهنگ خلفاست» با انتقاد از این نوع ابراز نظرها، گفت: این سخن نه تنها با منطق شیعه ناسازگار است، بلکه با منطق اهل سنت هم سازگاری ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) در دومین روز از همایش ملی «تربیت و اخلاق در سیره و معارف رضوی» که صبح امروز در بنیاد علمی پژوهشی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار شد، مناظره را موضوعی قرآنی عنوان و با اشاره به نقل مناظرات متعدد در قرآن کریم، اظهار داشت: مناظره، همانند مثلث دارای سه زاویه است که عبارتند از برهان قوی و محکم، نقد مبانی فکری طرف مقابل و استدلال به مصادری که مورد قبول طرف مخالف باشد.

وی افزود: در مناظره امام رضا(ع) با جاثلیق نقل شده است که جاثلیق در جمع بزرگان ادیان و مذاهب به امام(ع) گفت من چطور با شما مناظره کنم درحالی که شما به قرآن یا به پیامبری که من قبول ندارم، احتجاج می‌کنید؟ امام رضا(ع) فرمودند من برای مناظره به انجیل استناد می‌کنم، آیا این را قبول داری؟ 

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) طرح شبهه را شمشیر دو لبه دانست و تاکید کرد: اگر شبهه را خوب بیان نکرده و و ضعیف باشد، شمشیر خودمان را زخمی خواهد کرد. باید در ایجاد شبهه و هجمه ادبیات شایسته قرآنی را رعایت کنیم؛ چراکه وقتی از الفاظ ناشایست استفاده شود، طرف مقابل ما نیز و همان عکس العمل را خواهد داشت.

وی در ادامه، برخورد مودبانه و مسدودسازی راه های گریز طرف مقابل را از جمله ضروریات مناظره عنوان کرد.

بایسته ها، اخلاق و آداب مناظره در سیره امام رضا

آیت الله حسینی قزوینی مناظرات امام رضا(ع) را الگوی مناسبی برای مناظرات دانست و بیان داشت: بنده در کتاب موسوعه امام رضا(ع) که گردآوری کردم، کل مناظرات امام رضا(ع) را آورده و می توانم ادعا کنم که در این موسوعه ۹۵ درصد مطالب مرتبط با امام رضا(ع) آورده شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) با اشاره به دقت امام رضا(ع) به نتیجه بخش بودن مناظرات اظهار داشت: امام هشتم در جلسه مناظره ای که مامون تشکیل داده بود تا علمای اهل سنت پیروز شوند، وارد مناظره با همه افراد گروه نشده و در ابتدا فرمودند یک نفر از بین خود برای مناظره با من انتخاب کنید تا قول او مورد قبول همه شما باشد.

آیت‌الله حسینی قزوینی با اشاره به این که در سیره امام رضا(ع) و سایر ائمه معصومان علیهم السلام به شدت از ناسزاگویی به طرف مقابل و مقدسات آنها ابراز داشت: متاسفانه در مناظرات امروز برخی از افراد علاوه بر ناسزاگویی، به مقدسات همدیگر نیز اهانت می کنند که امری ناشایست و به دور از آموزه های اسلامی و سیره معصومان علیهم السلام است.

درخواست مناظره از حجت الاسلام رهدار

وی در ادامه با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام رهدار مبنی بر این که «نزدیک‌ترین فرهنگ به فرهنگ مدینة‌النبی، فرهنگ خلفاست...» با انتقاد از این نوع ابراز نظرها، اظهار داشت: این گفتارها درحالی است که امام علی(ع) در خطبه ۲۱۰ نهج البلاغه، تعبیر «ائمه الضلاله» و «دعاه الی النار» را برای خلفا دارند و نیز فرمودند «دین در دست اشرار است».

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) افزود: سخن آقای رهدار نه تنها با منطق شیعه ناسازگار است، بلکه با منطق اهل سنت هم سازگاری ندارد؛ زیرا صحیح بخاری از قول ابوالدرداء نقل کرده است که گفته «بعد از پیامبر(ص) سنت نبوی از بین رفت»؛ این چه سخنی است که بگوییم فرهنگ دوره خلفا نزدیکترین فرهنگ به سنت پیامبر(ص) است؛ بنده تقاضا دارم که یک جلسه مناظره عمومی و آنلاین بین بنده و ایشان تشکیل شود تا در این باره صحبت کنیم.  

ارسال نظرات