۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۷۶۴۳۲۶
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری:

تربیت آرمانیِ توحیدی، راهبردی ترین نوع تربیت در آموزه های اسلامی است

تربیت آرمانیِ توحیدی، راهبردی ترین نوع تربیت در آموزه های اسلامی است
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که باید در مسئله تربیت بر روی موضوعی سرمایه گذاری کرد که بتوان تاثیرگذاری کلیدی داشت، تربیت آرمانیِ توحیدی را راهبردی ترین نوع تربیت در آموزه های اسلامی و سیره رضوی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در دومین روز از همایش ملی «اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی» که صبح امروز در ساختمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد،  با اشاره به نظامات موجود در تربیت اظهار داشت: اندیشمندان تربیتی به پیچیدگی تربیت و مسائل آن تاکید دارند و معتقدند که باید به نیازهای انسانی و ساحت های متعدد انسان در طول تربیت، توجه شده و به همه نیازها پاسخ داده شود.

وی افزود: برای ساختن شخصیتی متوازن و متعادل باید به ابعاد مختلف تربیتی آن فرد پرداخته شود تا خروجی تربیت، شخصیتی متوازن و موزون را نتیجه دهد؛ چنانکه در کتاب های تربیتی نیز به تربیت جامع تاکید شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: دست اندکاران تربیت، اعم از پدرومادر و دیگر مربیان در بسیاری از مواقع، احساس درماندگی می کنند و مسئولیت تربیتی را مسئله ای پرمولفه و پیچیده می پندارند که در این صورت مربی احساس درماندگی کرده و هر کاری که می کند را در راستای تربیت لحاظ کرده و این احساس را دارد که هر عملیاتی از سوی مربی در راستای تربیت، موثر است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که باید در مسئله تربیت بر روی موضوعی سرمایه گذاری کرد که بتوان تاثیرگذاری کلیدی داشت، تربیت آرمانیِ توحیدی را راهبردی ترین نوع تربیت در آموزه های اسلامی و سیره رضوی عنوان کرد.

وی افزود: باید ارشاد عملیاتی مشخص و مدون برای مربیان در اختیار داشته باشیم تا مربیان، خط روشنی در پیش روی تربیت داشته باشند تا فعالیت های خوب و بدِ تربیتی مربیان و معلمان از همدیگر تمیز داده شده و نتایج تربیتی خوب و شایسته ای حاصل شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با بیان این که باید مربی بداند که در مسئله تربیت بر روی چه موضوعی باید سرمایه گذاری کند تا بتواند تاثیرگذاری کلیدی داشته باشد، ابراز کرد: به عنوان مثال اگر بتوان در تربیت فرزندان، آرمان و اهداف تربیت را به فرزندان ارائه کرد می توان در آینده، نتیجه مطلوب تربیت کننده مشاهده کرد؛ وگرنه در اواسط یا اواخر تربیت، فرد تربیت شونده راه دیگری را انتخاب و طبق راه انتخاب شده خود، به پیش می رود.

وی افزود: باید افق های تربیتی خود را بالاتر و با همت بالا تعیین و به پیش ببریم. برخی از مواقع بعضی از افراد همّشان بر مسائل دنیوی و امور مادی است و همّ برخی از افراد نیز مسائل اخروی و دوری از عذاب الهی است که انسان عاقل کسی است که همّ خود را برای رسیدن به قرب الهی و گسترش توحید در جامعه قرار دهد و تربیت خود را نیز بر این مسیر بپیماید.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهار داشت: در سیره رضوی، موضوع مهدویت و آموزه های مهدوی به خوبی تبیین شده و آن حضرت دائما در قنوت نمازهای خود نیز دعای مربوط به امام زمان(عج) را قرائت می کردند.

ارسال نظرات