۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۷۶۲۶۰۹

واکنش‌های جهانی و منطقه‌ای به شهادت هنیه

واکنش‌های جهانی و منطقه‌ای به شهادت هنیه
ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به دست رژیم اسرائیل واکنش کشورهای منطقه و جهان را در پی داشت.

کشورهای منطقه و جهان در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به دست رژیم اسرائیل در تهران، این اقدام را تروریستی و بر خلاف قوانین بین‌الملل دانستند و آن را شدیداً محکوم کردند.

وزارت خارجه ایران: خون پاک شهید هنیه هرگز هدر نخواهد رفت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه هرگز هدر نخواهد رفت.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت مجاهد سرافراز "اسماعیل هنیه"، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملت‌ها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت گفت.

کنعانی با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران، گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

سوریه جنایت ترور هنیه را محکوم کرد/ کنار ایران و فلسطین هستیم

وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم صهیونیستی سحرگاه امروز با انجام یک حمله تروریستی در تهران، پایتخت ایران مرتکب جنایت جدیدی شد که در آن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به شهادت رسید.

این وزارتخانه افزود: این اقدام تروریستی جنایتکارانه بعد از سلسله‌حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به بسیاری از مکان‌ها در منطقه از جمله جولان اشغالی سوریه، لبنان، عراق و همچنین همزمان با ادامه جنایات نسل‌کشی علیه ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری انجام شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری عربی سوریه این تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی و نقض خطرناک حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را که به معنای نقض قوانین بین‌المللی و ادامه بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و درخواست‌های بسیاری از کشورهای جهان برای توقف جنایات است، به شدت محکوم می‌کند و این روند ممکن است به گسترش آتش در کل منطقه منجر شود.

وزارت خارجه سوریه در ادامه تأکید کرد: سوریه حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد و به ملت مقاوم و استوار فلسطین که با ماشین کشتار جنایتکاران صهیونیست مقابله می‌کنند، تسلیت می‌گوید. سوریه همچنین بر حمایت همیشگی خود از ملت فلسطین در مبارزه عادلانه برای رسیدن به حقوق ملی مشروعشان و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تأکید دارد.

روسیه: ترور اسماعیل هنیه یک جنایت سیاسی غیر قابل قبول است

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس یک جنایت سیاسی غیرقابل قبول است و منجر به تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

اردوغان: ترور شهید هنیه برای برهم زدن آرمان فلسطین است

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پیامی ترور شهید اسماعیل هنیه رهبر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد. در این پیام آمده است: من ترور خائنانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را به شدت محکوم می‌کنم.

اردوغان گفت: این ترور، اقدامی نفرت‌انگیز با هدف برهم زدن آرمان فلسطین، مقاومت شکوهمند غزه و مبارزه عادلانه برادران فلسطینی ما و تضعیف روحیه و ارعاب فلسطینیان است.

رئیس جمهور ترکیه هنیه را برادر خود خواند و گفت: هدف از ترور برادرم اسماعیل هنیه همان هدف از حملات مشمئزکننده به شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی و بسیاری دیگر از شخصیت‌های سیاسی غزه است. اما بربریت صهیونیستی آن‌طور که تاکنون نشان داده، نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد.

فیدان: اسماعیل هنیه تبدیل به سمبل مقاومت شکوهمند فلسطین شد

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در پیامی با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس نوشت: او زندگی خود را به آرمان فلسطین و ایجاد صلح و آرامش برای فلسطین اختصاص داده بود.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه تلاش‌های اخیر او برای آتش‌بس را شاهد بودیم، گفت: «حتی زمانی که اعضای خانواده‌اش توسط اسرائیل قتل عام شدند، او هرگز اعتقاد خود را به صلح از دست نداد».

فیدان همچنین گفت: اسماعیل هنیه تبدیل به سمبل مقاومت شکوهمند فلسطین شد. یاد و نام او، در کنار آرمان به حق مردم فلسطین خواهد ماند.

اردن: ترور هنیه، نقض قوانین بین‌الملل است

وزارت خارجه اردن شدیداً ترور شهید اسماعیل هنیه را محکوم کرد و گفت که ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نقض قوانین بین‌الملل و قوانین حقوق بشری بین‌المللی و جنایت تنش‌زایی است که منطقه را به سمت تنش و هرج و مرج بیشتر سوق خواهد داد.

اردن همچنین حمله هوایی و تروریستی رژیم اسرائیل به حومه بیروت را که چند شهید و زخمی بر جای داشت، محکوم کرد و گفت که این کشور بر اهمیت اینکه جامعه جهانی باید مسئولیت خود را برعهده بگیرد، تأکید دارد.

قطر: ترور هنیه جنایت شنیع و تشدید تنش خطرناکی است

وزارت خارجه قطر نیز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه در تهران به دست رژیم اسرائیل اعلام کرد که این ترور را به همراه حمله ترورستی به بیروت محکوم می‌کند.

قطر همچنین اعلام کرد که ترور هنیه و هدف قرار دادن مردم غیرنظامی در غزه منجر به این خواهد شد که منطقه به سمت خشونت بیشتر سوق پیدا کند و فرصت‌های صلح از بین برود.

از سوی دیگر، منابع قطری از برگزاری مراسم تشییع و تدفین پیکر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در روز جمعه این هفته در شهر دوحه قطر خبر می‌دهند.

چین: ما مخالفت اقدامات تروریستی هستیم

«لین جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به خبر ترور اسماعیل هنیه گفت: "ما به دقت این حادثه را دنبال می‌کنیم و به طور قاطع مخالف اقدامات تروریستی بوده و آن را به شدت محکوم می‌کنیم. ما از احتمال افزایش ناآرامی‌های منطقه‌ای به دلیل این حادثه به شدت نگران هستیم."

لین جیان با تأکید کرد بر اینکه چین همیشه بر این باور بوده است که مناقشات منطقه‌ای باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل و فصل شود، افزود: "غزه باید هر چه زودتر به آتش‌بس دائمی و کامل دست یابد تا از تشدید بیشتر تنش‌ها و درگیری‌ها جلوگیری شود."

یمن؛ از تسلیت تا اعلام عزای عمومی سه روزه

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن، در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، سه روز عزای عمومی اعلام کرد. رئیس شورای‌ عالی سیاسی یمن شهادت اسماعیل هنیه را خسارت بزرگی برای ملت فلسطین و امت اسلامی دانست.

یمن شهادت هنیه را به امت اسلامی تسلیت گفت

«ضیف‌الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت یمن نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به امت اسلامی و محور مقاومت تسلیت گفت.

علمای یمن: ترور اسماعیل هنیه باعث صلابت و پایداری مقاومت خواهد شد

جمعیت علمای یمن شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به جنبش حماس، گروه‌های مقاومت و محور جهاد تسلیت گفت. در بیانیه جمعیت علمای یمن آمده است که هنیه، رهبر محور جهاد و مقاومت، باعث افزایش صلابت و پایداری محور مقاومت در راه قدس خواهد شد.

لبنان: ترور هنیه منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر موقت لبنان ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم و اعلام کرد که ترور هنیه نگرانی‌ها را گسترش و منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات