به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان این که هرکسی می‌خواهد اسلام را دقیق بشناسد باید به خاستگاه اسلام، تولد تاریخی، بعثت پیامبر(ص) و درگیری‌های حضرت با مشرکان و مقاومت پیامبر گرامی اسلامی توجه داشته باشد، اظهار داشت: بدون توجه به فصل و فضا و تاریخ تولد دین، نمی توان اسلام را تعریف نمود.

 وی با اشاره به این که برای شناخت نظری دین باید به واقعیت خارجی دین توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بدون توجه به واقعیات دین و رویدادهای میدان عمل، نباید وارد مباحث نظری و عقلانی محض دین شد؛ بخش قابل‌توجهی از عدم رشد موافقان و یا مخالفت‌های صورت‌گرفته با دین، به شیوه تعلیم‌وتربیت دینی برمی‌گردد.

 پناهیان افزود: وقتی در تعلیم‌وتربیت دینی بدون مواجهه با مباحث تاریخی و رویدادهای دوران رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و روایت‌های دقیق تاریخی از مباحث نظری شروع کنیم، حتماً دین پرجاذبه و رشددهنده‌ای را تبیین نخواهیم کرد. دین اسلام سرشار از قصه، حادثه، جنگ، درگیری، محاصره و حتی ترور اول شخصیت عالم خلقت است.

 وی با بیان این که برای تعریف و شناخت دین باید به تولد دین در تاریخ و جریان مبعث رجوع کنیم، یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام محبوب‌ترین، اخلاقی‌ترین و خوش‌سابقه‌ترین فرد در مکه بود و همه بدان واقف بودند و تا ۱۳ سال بعد از بعثت نیز علی‌رغم عملیات تبلیغ تعداد زیادی جذب نشدند و کار به محاصره در شعب ابی‌طالب رسید؛ حتی اکثرا بر سر قتل پیامبر با هم توافق کردند تا این که حضرت هجرت فرمودند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که حضرت در مدینه بسیار بیشتر از مکه که شهر خودشان بود طرف‌دار پیدا کردند، اظهار داشت: بازشناسی عوامل گسترش طرف‌داری از پیامبر در مدینه و ضعف مکیان در حمایت از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله بسیار مهم است.

 وی ضمن اشاره به ویژگی‌های اخلاقی پیامبر گرامی اسلام در دوران جوانی، با تأکید بر این که برای اصلاح ذهنیت‌های تاریخی دررابطه‌با صدر اسلام باید به تنوع دشمنی‌ها با پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله، ظرفیت‌ها و رویدادهای آن دوران توجه داشته باشیم، اذعان داشت: توجه به اخلاق و عبادت به‌عنوان دو رکن دین‌داری، از پایه‌های زیست مردم مکه بود؛ برخورداری از ادبیات قوی برای بازشناسی زیبایی‌های آیات قرآن یکی دیگر از ویژگی‌های مردم مکه بود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که علی‌رغم تمام ظرفیت‌های مردم مکه، بیش از ۹۰ درصد مردم این شهر در ۱۳ سال ایمان نیاوردند، خاطرنشان کرد: اکثر مردم مکه هیچ احساس نیازی به دین‌داری نمی‌کردند و در مقابل حرکت پیامبر برای ارتقای جامعه احساس استغنا داشتند و در مقابل آن ایستادند؛ انسان وقتی خود را مستغنی ببیند، طغیان می‌کند.

 حجت الاسلام والمسلمین پناهیان دلسیری و احساس استغنا را مهم‌ترین مانع جذب مردم مکه به اسلام توصیف نمود و با بیان این که دین مقوله‌ای بلندپروازانه است، اظهار داشت: بسیاری از افراد در مواجهه با دین، با اندک استغنایی احساس بی‌نیازی و عدم احساس ضرورت برای رسیدن به قله می‌کنند.