۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۷۶۲۱۴۲

کشمکش‌های اصلاح‌طلبان برای تشکیل کابینه و مخالفت حامیان پزشکیان

کشمکش‌های اصلاح‌طلبان برای تشکیل کابینه و مخالفت حامیان پزشکیان
به نظر می‌رسد روند چینش کابینه دولت مسعود پرشکیان با حواشی نظیر سهم‌خواهی مواجه شده که صدای حامیان رئیس جمهور منتخب را نیز در آورده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مسعود پزشکیان در پیامی در صفحه اجتماعی خود در ایکس نوشت: قدم اول ما این است که کابینه‌ای را انتخاب کنیم که نماد وفاق ملی باشد. باور کنیم که کشور با یک گروه، دسته و جناح اداره نمی‌شود. باید کابینه‌ای متشکل از افراد متخصص، کارشناس صاحب تجربه، صادق و راستگو و با مشورت جناح‌های مختلف انتخاب کنیم و همه با هم به سمت عزت و قدرت مطابق برنامه های توسعه ملی و سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

این سخنان در حالی است که شورای راهبری که قرار است بازوی مشورتی انتخاب کابینه باشد تماماً از طیف اصلاح طلبان تشکیل شده است.

نشانه های بروز اختلاف از زمان چینش کمیته های انتخاب وزرا شکل گرفت. زمانی که آذرمنصوری در توییتی نوشت جبهه اصلاحات ایران بنای دخالت در تصمیم گیری های دکتر پزشکیان را نداشته و نخواهد داشت.

هرچند برخی این توییت را دلیلی بر عدم مسوولیت پذیری جریان اصلاحات در قبال گزینه ای دانستند که جبهه اصلاحات معرفی کرد و اکنون رای آورده و رئیس جمهور شده است اما واکنش علی اصغر شفیعیان نشان داد که نه تنها جبهه اصلاحات قصد اعمال نظر دارد بلکه در تمام کمیته ها نماینده نیز دارد. ماجرا اما به اینجا ختم نشد و در انتخاب نهایی کمیته ها نیز اختلافات به طور جدی ظهور و بروز داشت.

کشمکش در فضای مجازی

چندی پیش محمد جواد آذری جهرمی در مطلبی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی می‌نویسد «در حالی که پیرمرد پر حاشیه سیاست سیاست آمریکا کناره گیری کرد، پیرمردان پرحاشیه سیاست ایران همچنان مشغول مجاهده اند.»

کشمکش‌های اصلاح‌طلبان برای تشکیل کابینه و مخالفت حامیان پزشکیان

از طرفی دیگر حسام الدین آشنا نیز در توییتی در صفحه شخصی خود رو به نوشتن حکایت آورده و نوشته است که « روزی فیل با سرعت از جنگل می‌گریخت. سبب را پرسیدند. گفت: شیر دستور داده تا گردن همه زرافه ها را بزنند! گفتند: تو را چه به زرافه؟! تو که فیل هستی؛ پس چرا نگرانی؟! گفت: بله! خودم می‌دانم که فیل هستم؛ اما جناب شیر، پی‌گیری این مأموریت را به جناب الاغ سپرده‌است.»

کشمکش‌های اصلاح‌طلبان برای تشکیل کابینه و مخالفت حامیان پزشکیان

اغلب کاربرانی که ذیل این حکایت آشنا واکنش نشان داده اند این کنایه را خطاب به شورای راهبری قلمداد کرده اند.

در همین راستا محمد فاضلی نیز در توییتی نوشته است که اخباری که از خروجی‌ برخی کمیته‌های انتخاب وزرا منتشر می‌شود با یکی از مصوبات شورای راهبری تعارض آشکار دارد. قرار بود حتما #زنان متخصص کارآمد در گزینه‌ها باشند؛ اما نیستند. اعضای کمیته‌ها حق ندارند این گونه با قول رئیس‌جمهور، مصوبات شورای راهبری و انتظار جامعه ایران بازی کنند.

کشمکش‌های اصلاح‌طلبان برای تشکیل کابینه و مخالفت حامیان پزشکیان

تقابل یادداشت‌ها

این کشمکش ها به همین جا ختم نشده و محمد مهاجری نیز یکی دیگر فعالین رسانه ای نزدیک به اصلاح طلبان در یادداشتی با عنوان تا حالا کجا بودید، خطاب به اصلاح طلبان عنوان کرده که « بعضی از شماها که الان زنبیل به دست، آمده‌اید توی صف ، تا حالا کجا بودید؟ اصلا چه نسبتی با دکتر مسعود دارید؟ مگر خیلی از شماها تا صبح روز انتخابات، تنور تحریم را روشن نگه نداشته بودید!»

مهاجری در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است که «می‌شناسم چهره‌هایی از اصلاح طلبان را که الان برای وزیر و معاون رئیس‌جمهور شدن قند توی دلشان آب می شود اما حداقل در سه سال گذشته یک کلام حرف نزده‌اند. بعضی شان گفته اند حرف نزدن من به صلاح نیست. در واقع همیشه جنت مکان و خلدآشیان زیسته‌اند و حالا سربرآورده‌اند که  حاجی انا شریک، سهم من کو؟چرا من عضو ارشد کابینه نباشم!»

این موضوع به همین جا ختم نشده و تا جایی ادامه داشته که بهزاد نبوی که از بزرگان جبهه اصلاحات به شمار می‌رود در مطلبی می‌نویسد: «از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند.»

خدایاری در ادامه گفته است که« آقای مهاجری عزیز! من نیت‌خوانی نمی‌کنم، ولی هدف شما را از این نوشته آن هم در آستانه‌ی تنفیذ، تحلیف و سپس معرفی کابینه درک نمی‌کنم. اگر نگرانید، ماهم نگرانیم، ولی این رسم ابراز نگرانی نیست که جبهه‌ی اصلاحات را که پیش از تأیید صلاحیت آقای پزشکیان پشتیبان ایشان بوده‌اند به تیغ نقد غیرمنصفانه‌ی کنایه‌آمیز بکوبید، ولی به دوستانی مانند آقایان صالحی امیری و علی ربیعی که پس از تأیید صلاحیت وارد ستاد شدند، ربطی به جبهه‌ی اصلاحات ندارند و نقش برجسته‌ای در چینش کابینه دارند، اشاره‌ای هم نداشته باشید. لطفاً خودتان باشید و آزادگی قلم خود را حفظ کنید.

عضو جبهه اصلاحات: همه باید در جهت حفظ آرامش به رئیس جمهور کمک کنند

در مقابل این مسائلی که در فضای مجازی مطرح شده علی اصغر خدایاری یکی از فعالین اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان پاسخ به مهاجری نوشته است که « درباره‌ی زنبیل‌به‌دستان نوشته‌اید. روشن است که در بین مدعیان اصلاح‌طلبی نیز حتماً مجاهدین شنبه‌ای وجود دارند که برای خود رسالتی غیر از سفید نگهداشتن خود برای جلوس بر مناصب مختلف در چنین روزهایی قائل نیستند. در متن شما هم برای این زنبیل‌به‌دستان از قید "بعضی" استفاده شده است، ولی بپذیرید که از فحوای کلی متن چنین برمی‌آید که منظور شما تعمیم این ویژگی به بسیاری از اصلاح‌طلبان است که به‌نظرم بی‌انصافی است. با صفاتی که در آقای پزشکیان سراغ داریم ما هم مثل شما امیدواریم همه‌ی مجاهدین شنبه از این ضیافت با دست خالی اخراج شوند.»

در همین راستا احمد شریف عضو جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: خیلی از مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود و اسامی که مطرح می‌شود به عنوان اعضای کابینه یا معاونین رئیس جمهور اصلاً واقعیت ندارد و این افراد گزینه این مسئولیت‌ها نیستند.

این عضو جبهه اصلاحات در ادامه می‌گوید: این گونه صحبت‌ها تشویش اذهان عمومی را دامن می‌زند، پس از انتخاباتی که برگزار شد  به درستی رئیس جمهور منتخب اعلام کردند که رقابت‌ها پایان یافته است و الان باید این رقابت‌ها و رفاقت تبدیل بشود و همه باید در جهت حفظ آرامش برای انتخاب بهترین همکاران به رئیس جمهور کمک کنند و به حاشیه ها نپردازند و وظیفه همه هست که در این دوران انتقالی ضمن حفظ آرامش به جناب آقای پزشکیان کمک کنند تا انشالله بهترین گزینه‌ها انتخاب شوند.

ارسال نظرات