۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۶۱۹۴۲
حجت الاسلام سعیدی نجفی:

پژوهش، کلید طلایی رشد و توسعه است

پژوهش، کلید طلایی رشد و توسعه است
رئیس مدرسه علوم و معارف اسلامی جامعه المصطفی با تأکید بر لزوم پژوهش محور کردن مسئله آموزش، گفت: باید مسئله پژوهش را در نسل جدید نهادینه کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعیدی نجفی رئیس مدرسه علوم و معارف اسلامی المصطفی در «همایش مولفه‌های توانمندی نسل جدید اموزش و پرورش در عصر دیجیتال» که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امام حسین(ع) رویش جدید و نوینی از اسلام به کالبد بی روح جامعه دمید و با این حرکت عظیمش و با این جانفشانی بزرگش از نو جامعه نوین را شکل داد.

رئیس مدرسه علوم و معارف اسلامی جامعه المصطفی(ص) ضمن بیان اینکه امیدواریم این همایش سرمنشا خدمت بزرگی در عرصه پژوهش باشد، گفت: عموم کشور‌ها پیشرفتشان را در گرو امر پژوهش می‌دانند و پژوهش کلید طلایی رشد و توسعه است، اتحاد عموم دانشمندان و صاحب نظران در این است که توسعه پایدار هر کشور جز با اهمیت دادن به مقوله تحقیق و پژوهش میسر نخواهد بود.

کشورها سهم والا و جایگاه بالایی برای امر پژوهش قائلند

وی در ادامه افزود: کشورها به همین خاطر سهم والایی و جایگاه بالایی برای امر پژوهش قائلند و هر کشوری که به این مقوله و عرصه اهمیت بیشتری در حل مسائل مورد نیازش داده پیشرفت بیشتری داشته است.

حجت الاسلام سعیدی نجفی با اشاره به اینکه امیدوار است این دو مجموعه بزرگ بتوانند نقش بزرگی در زیرساخت‌ها و شکل گیری امر پژوهش به شکل نوین در مجموعه آموزش و پرورش داشته باشند، اظهار داشت: ظرفیت نوجوانان و جوانانی که در اختیار ما هستند و آموزش و تعلیم و تربیت آن‌ها که به عهده ما گذاشته شده ظرفیت بسیار بالایی است و تاکیدات مقام معظم رهبری در این مسئله سال‌های سال همه را متوجه این مسئله کرده است.

رئیس مدرسه علوم و معارف اسلامی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به اینکه کار‌های خوبی در زمینه آموزش و پروش انجام شده ولی بسیار کمتر از نیاز است، ابراز کرد: ضروریست شکل مناسبی به این فعالیت‌ها داده شود، مقام معظم رهبری در حضور جمعی از دانش آموزان در سال ۸۲  فرمودند به علم، کلاس درس و مطالعه و تحقیق و پژوهش اهمیت دهید.

جوان و نوجوان چشمه جوشان نیرو و استعداد است

وی اضافه کرد: جوان و نوجوان چشمه جوشان نیرو و استعداد است، جوان یعنی آینده؛ جوانان و نوجوانان اهل فکر کردن، دریافتن و تحلیل کردن هستند، از این ظرفیت باید حداکثر استفاده داشته باشیم و به شکل جدی به این مقوله بپردازیم، در بسیاری از کشور‌ها مثلاً ژاپن که کشور پیشرفته، صنعتی و دارای امکانات مالی بالا است می ببینیم در آموزش و پرورشش چه می‌کنند، آنها از همان روز‌های اول شکل گیری کودک به او سبک زندگی می‌آموزند.

حجت الاسلام سعیدی نجفی با اشاره به اینکه نوجوانان کشور فرصت بزرگی هستند که خداوند در اختیار ما گذاشته است، گفت: شیوه تحقیق، پژوهش و شیوه فکر کردن را به نوجوانانمان بیاموزیم، در بسیاری از کشور‌ها می‌بینیم در همان دوران مقطع ابتدایی ساعتی در هفته را برای حل مسئله در نظر گرفتند تا نوجوانان قدرت تعقل و فکر خودشان را به کار ببندند و یاد بگیرند چگونه مسائل را حل کنند.

حجت الاسلام سعیدی نجفی با تاکید براینکه اگر آموزش عجین با پژوهش نباشد چیزی یک طرفه و فقط و فقط در مقطع خاصی می‌تواند تا اندازه‌ای مفید باشد، افزود: باید مسئله پژوهش را در نسل جدیدی که نسل انقلاب هستند نهادینه کنیم.

ارسال نظرات