۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۱۵۸۲۰
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه:

مبانی علوم انسانی اسلامی حتی در دانشگاه فرهنگیان هم راه نیافته است

ظریفیان با انتقاد از عملکرد نظام آموزشی گفت: باید دید سهم مبانی دینی و الهی در تربیت انسان در نظام آموزش عمومی ما چگونه دیده شده است که نظام تعلیم و تربیتی ما نتوانسته هدف از زندگی را با نگاه اسلامی نهادینه کند.
محمد حسین ظریفیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین ظریفیان، مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه روز گذشته در نشست علمی بررسی زیرساخت‌های فکری نفی استقلال فرهنگی که به همت اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه برگزار شد، ابراز داشت: به نظر می‌رسد استقلال فرهنگی از مسائل و دغدغه‌های مهمی است که نسبت اساسی با مقوله دین و رسانه دارد.

وی با بیان این که رسانه باید در بحث استقلال فرهنگی همت بیشتری را به کار ببرد، افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با دو نگرش متفاوت در حوزه تمدنی مواجهه داریم و به شکل‌های مختلف در سده اخیر در کشور ما مواجهه با تقابل‌های اساسی بین گفتمان‌هایی داریم که امروزه هم استمرار دارد و از جهان‌بینی‌های مختلف نشأت می‌گیرد.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه با بیان این که با مشاهده تقابل‌های گفتمانی به عمق نیاز به اسلامی سازی علوم انسانی بیشتر پی می‌بریم، خاطرنشان کرد: اگر ما امروز سند 2030 را نقد کنیم و سند تحول را به عنوان یک اصل جا بیندازیم تا زمانی که دانش‌آموز ما در حساس‌ترین سنین خود وارد آموزش عالی می‌شود و با تقابل علوم انسانی با معارف الهی روبرو می‌شود نمی‌شود انتظار استقلال فرهنگی و فکری از او داشت.

وی تصریح کرد: مبانی علوم انسانی اسلامی حتی در دانشگاه فرهنگیان ما هم نتوانسته است رسوخ پیدا کند و نهادینه شود تا بتواند در بلوغ فکری کسانی که می‌خواهند سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را اجرایی سازی کنند اثر بگذارد.

ظریفیان با بیان این که برخی مشکلات مشکلات اساسی است و مشکلات روبنایی ما را از آن‌ها غافل کرده است، گفت: باید دید سهم مبانی دینی و الهی در تربیت انسان در نظام آموزش عمومی ما چگونه دیده شده است که نظام تعلیم و تربیتی ما نتوانسته هدف از زندگی را با نگاه اسلامی نهادینه کند.

وی افزود: اساساً بحث آفرینش و نقش خداوند در آفرینش در کتب درسی ما دیده نشده است و نقش انبیاء(ص) در تاریخ دیده نشده است در حالی که رگه‌هایی از نظریه داروینیست را در کتب آموزشی مشاهده می‌کنیم و سهم تربیت الهی در نظام آموزشی وجود ندارد.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی رسانه در رابطه با سند تحول بنیادین و این دست اسناد بالادستی حوزه فرهنگ، گفت: در چند سال اخیر نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه آن به محاق رفته است و این که 2030 می‌آید و رییس‌جمهور ما در سازمان ملل به آن رأی می‌دهد و امضا می‌کند و فردی را نماینده می‌کند برای ارائه گزارش به یونسکو نشان‌دهنده عزم جدی و باور فکری است که مدیران دارند و ای کاش این باور فکری برای سند تحول بنیادین وجود داشت.

وی با بیان این که برای اجرای سند تحول مسؤولان مشکلات اجرایی را مطرح می‌کردند، اظهار داشت: یکی از جذابیت‌های اسناد بین‌المللی این است که بخشی از بودجه آن و ظرفیت اجرایی آن را سازمان ملل فراهم می‌کند و این هم بهانه‌ای است که نمی‌شود از آن گذشت در حالی که فرایندهای جذب این اعتبارات در عمل سبب برخی هزینه‌ها هم برای ما شده است.

ظریفیان افزود: ما در مواجهه با اسناد بین‌المللی با مین‌گذاری‌هایی روبرو هستیم که یک مین آن در سند 2030 و در بحث آموزش بود که زیر پای عرصه فرهنگ و آموزش کشور منفجر شد ولی ما شاهد مین‌هایی در سایر عرصه‌ها خواهیم بود.

وی با بیان این که نقش رسانه آگاهی و روشنگری در جامعه است، خاطرنشان کرد: ما باید آتش به اختیار را بهتر فهم می‌کردیم و رسانه باید بهتر عمل کند؛ باید با برنامه‌های گفت‌وگومحور این‌چنینی که برنامه‌های تبیینی است و همچنین در دیگر قالب‌های رسانه‌ای مانند ساخت مستند در انتقال پیام موفق عمل کنیم./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات