۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۷۶۱۵۳۸
استاد حوزه علمیه قم پاسخ داد؛

گریه کردن برای امام حسین چه فایده ای دارد؟

گریه کردن برای امام حسین چه فایده ای دارد؟
حجت الاسلام زند قزوینی گفت: دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) می گویند این گریه کردن ها برای حسین بن علی(ع) چه فایده ای دارد! و ما در پاسخ اول به آن ها می گوییم همین که موجب شده است تو با آن تقابل کنی، نشان دهنده این است که فایده و اثری داشته است.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی زند قزوینی، کارشناس مسائل دینی در مراسم شب پنجم عزای حسینی در هیئت خادم الرضا(ع) قم که در ورزشگاه شهید حیدریان این شهر برگزار شد، اظهار کرد: منقول است از آنتوان بارا که یک عالم بزرگ مسیحی است و لقب «قدیس» را هم داشته است که «اگر ما حسین بن علی(ع) را داشتیم در هر منطقه و شهر و روستایی پرچمی به اسم او برافراشته می کردیم و مردم دنیا را با نام او به مسیحیت دعوت می نمودیم». 
 
وی با بیان اینکه ما شیعیان باید بنگریم حالا که حسین(ع) را داریم چه کرده ایم؟ افزود: بر روی عرش خداوند نوشته است که "انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» و اگر کسی این ادعای پیامبر اکرم(ص) را قبول ندارد، صحبت های آنتوان بارا را باید بخواند که می گوید اگر امام حسین(ع) را داشتیم دنیا را با نام او تسخیر می کردیم. 
 
استاد حوزه علمیه قم برخی از شعارهای به ظاهر روشنفکران معاصر در مقابله با شعائر حسینی را برشمرد و گفت: در همین ایام یکی از نویسندگان به اصطلاح روشنفکر در فضای مجازی مقاله ای را نوشته و منتشر کرده است و در عنوان آن نوشته که «نگریستن به جای گریستن!».
 
وی اضافه کرد: او می گوید که «من پیشنهاد می کنم در ایام محرم به جای گریستن برای امام حسین(ع)، بیاییم به اهداف امام حسین(ع) بنگریم» و این شعار به ظاهر و در نگاه اول زیباست اما زمانی که نگاه عمیقی به آن داشته باشیم می بینیم که نگریستن به دستگاه امام حسین(ع) بدون گریستن حاصل نمی شود. 
 
حجت الاسلام زند قزوینی بیان داشت: باید برای امام حسین(ع) گریست تا اهداف او را به خوبی شناخت و نگریستن به کلاس عاشورا و نهضت سیدالشهدا(ع) جز با گریستن به دست نمی آید زیرا گریستن مقدمه نگریستن است. 
وی با تأکید بر اینکه گریه نکردن برای امام حسین(ع) توجه و اندیشیدن به اهداف آن حضرت را مورد غفلت قرار می دهد، تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که آیا افرادی که برای امام حسین(ع) گریه نمی کنند، برای آن حضرت اندیشه می کنند و به کربلا می نگرند؟
 
استاد حوزه علمیه قم گفت: در روایات بسیاری بر "بکاء" برای حضرت سیدالشهدا(ع) تأکید شده است و این گریه همان است که امام حسین(ع) خودشان نیز فرمودند که "انا قتیل العبرات" یعنی من کشته شده اشک ها هستم.
 
وی اظهار کرد: دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) می گویندکه این گریه کردن ها برای حسین بن علی(ع) چه فایده ای دارد! و ما در پاسخ به آن ها در وهله اول می گوییم همین که موجب شده است شما با آن تقابل کنید، نشان دهنده این است که فایده و اثری دارد.
 
حجت الاسلام زندقزوینی اشک های عزاداران حسینی را مسیر حرکت کشتی نجات یعنی امام حسین(ع) خواند و افزود: مرحوم علامه حاج شیخ محمدتقی جعفری کتابی تحت عنوان «نهضت امام حسین(ع)» نوشته است که در خط اول مقدمه آن آورده است که «انّ الحسین(ع) مصباح الهدی و  سفینة النجاة».
 
وی ادامه داد: این عالم بزرگ می گوید که «یک شب در مورد این تشبیه فکر کردم و به ذهنم رسید که این کشتی باید روی یک آب حرکت کند و این آب همان اشک چشمان عزاداران حسین بن علی(ع) است».
 
این کارشناس مسائل دینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همراهی یادگاران امام حسن(ع) با حضرت سیدالشهدا(ع) در واقعه عاشورا گفت: شیخ مفید در مورد قاسم بن حسن(ع) می نویسد که از امام حسین(ع) اذن میدان خواست، اما سیدالشهدا(ع) اذن نداد و او اصرار کرد اما باز هم عمویش اذن نداد. 
 
وی اضافه کرد: سپس رفت وارد خیمه مادرش شد و رقعه ای را از او تحویل گرفت و نزد امام حسین(ع) آورد و این رقعه را امام حسن(ع) در شب شهادتش به دست مادرش داده بود تا در روز واقعه پسرش قاسم به امام حسین(ع) نشان دهد.
 
حجت الاسلام زندقزوینی گفت: تا قاسم رقعه را نزد امام حسین(ع) آورد، امام حسین با دیدن امضای امام حسن(ع) اشک از چشمانش جاری شد و قاسم را به آغوش کشید و در نهایت پس از گریستن طولانی به او اذن میدان داد و اینگونه بود که قاسم نوجوان در مبارزه با لشکر یزیدیان به شهادت رسید که الگویی برای نوجوانان ماست. 
 
مراسم دهه اول محرم عزاداری بزرگ هیئت خادم الرضا(ع) با سخنرانی حجت الاسلام زند قزوینی، روضه خوانی حاج حسن اخباری و نوحه خوانی محمود عیدانیان و محمد عطایی نیا از شب اول محرم به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۱:۱۵ در ورزشگاه حیدریان قم ویژه برادران و خواهران برگزار می‌شود.
ارسال نظرات