۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۷۶۰۷۸۸
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با رسا:

انتخابات صحنه رویارویی فرهنگ استفاده از ظرفیت‌ها دربرابر تفکر گره زدن مسائل به مذاکره است

انتخابات صحنه رویارویی فرهنگ استفاده از ظرفیت‌ها دربرابر تفکر گره زدن مسائل به مذاکره است
ایزدی مشارکت در انتخابات را موجب بالا رفتن وجهه سیاسی کشور در عرصه بین الملل دانست و انتخابات را صحنه انتخاب یک تفکر عنوان کرد و پیرامون درصد مشارکت در انتخابات، گفت: اینکه گفته شود ۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند تحلیل اشتباهی است.

دکتر فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و متخصص مسائل سیاسی و بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پیرامون اهمیت مشارکت در انتخابات بر امنیت ملی توضیح داد: هر کشوری در سطح بین الملل همانند انسان ها در جامعه یک وجهه ای دارد. مثلا وقتی اسم شخصی را می آوریم جمع یکسری ویژگی ها که همان وجهه باشد به ذهن انسان می رسد و یک تصوری از شخص داریم. در سطح بین الملل هم همینطور است. هرکشور یک وجهه ای دارد و مثلا اگر اسم یک کشور را بیاوریم در ذهن انسان یک ویژگی هایی به ذهن می رسد.

وی افزود: حال اگر مشارکت خوبی رقم بخورد و وحدت ملی و میهن دوستی تجلی پیدا کند این یک وجهه خوبی در سطح بین الملل از ایران به دیگر کشورها نشان می دهد که در نحوه تعاملشان با ما اثرگذار است.

دکتر ایزدی تأکید کرد: اگر وجهه کشورمان اینگونه باشد تا می گویند ایران، به ذهنشان یک کشور با ثبات و دارای وحدت ملی است، قطعا در سرمایه گذاری خارجی در کشور و انعقاد قراردادهای دو جانبه و چندجانبه بسیار موثر است. سرمایه گذاران و سیاست مداران دیگر کشورها بسیار به این نکات توجه می کنند. وقتی ضعفی از کشوری مشاهده کنند قطعا سعی می کنند برای پیشبرد اهدافشان  فشار بیاورند. پس لازم است از کشور یک وجهه قدرتمند مخابره شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پیرامون وجهه قدرتمند ایران اظهار داشت: امروز روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا تیتر زده که چطور ایران با مخالفت آمریکا یک قدرت بین المللی شد؟. یعنی یک وجهه ای ایران در سطح بین الملل دارد که یک قدرت بین المللی است.

وی افزود: مردم باید در انتخابات تصمیم بگیرند که می خواهند این وجهه قدرتمند را داشته باشند یا نه. قطعا مردم اینکه قدرتمند باشند را دوست دارند و می خواهند ایران یک سیاست خارجه متوازن داشته باشد و در کنار ارتباط با کشورهای غربی، با شرق و پیمان های بریکس و شانگهای هم ارتباط داشته باشد.

دکتر ایزدی انتخاب دیگر مردم را رویکرد گره زدن مسائل کشور به برجام و ارتباط با غرب عنوان کرد و بیان داشت: رویکرد دیگر این است که کشور به دنبال جلب رضایت غربی ها باشد و از ظرفیت های دیگر بین المللی غافل شود و درجا بزند.

وی ادامه داد: عده ای کاسبان تحریم هستند و هر چهار سال یکبار می آیند و بیان می کنند اگر رای بیاوریم تحریم ها را لغو می کنیم و بعد از رای آوردن پای میز مذاکره می روند و تحریم ها را که لغو نمی کنند، خودشان را هم تحریم می کنند و کشور را معطل توافق می کنند. غربی ها نشان دادند که دشمن منافع ملی ایران هستند و کوتاه نمی آیند بنابراین ما باید از تجربه مان استفاده کنیم و بر اساس آن رای بدهیم.

دکتر ایزدی با اشاره به اینکه هرکس ایران را دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند گفت: حب وطن یک چیز فطری و ذاتی است و همه جای دنیا وجود دارد. اگر هرکس به هر دلیلی با نظام کشور مشکل دارد و کشورش را دوست دارد، باید توجه کند این نظام در مقایسه با نظام های دیگر که در کشور سرکار بودند آنچنان قدرتی ایجاد کرد که در طول این 45 سال ذره ای از خاک کشور را از دست نداده است اما اگر تاریخ را نگاه کنیم همین حکومت پهلوی و قبلش قاجار بیش از نصف ایران را از ایران جدا کردند و این چیز کمی نیست.

وی افزود: به همین دلیل اگر کسی ایران را دوست داشته باشد نمی خواهد خاک کشورش جدا شود. اگر ایران را دوست داشته باشیم جمهوری اسلامی کارهای بزرگی از جمله حفظ تمامیت ارضی را انجام داده که تفکرات دیگر  نتوانستند، به گونه ای که امروز قدرت های دنیا به قدرت ایران اسلامی اذعان می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نبود انتخابات شوراها و تبلیغات صدها شبکه معاند علیه انتخابات را از جمله عوامل کاهش مشارکت دانست و در این باره توضیح داد: البته باید به این نکته توجه کنیم در طول تاریخ و در هیچ جای دنیا ما مشارکت صد درصدی نداریم. معمولا مشارکت ها بین 50 تا 60 درصد است و نزدیک به یک سوم مردم معمولا به دلایل مختلف در انتخابات شرکت نمی کنند.

وی ادامه داد: مشارکت دور اول انتخابات امسال هم از آن 50 یا 60 درصدی که غالبا در انتخابات شرکت می کنند غالبشان در انتخابات شرکت کردند و اینکه بگوییم 60 درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند یک تحلیل اشتباهی است. البته پیش آمده گاهی به دلیل مسائل نادر مشارکت بالا تر از 60 درصد هم برود اما غالبا اینگونه نیست.

ارسال نظرات