۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۷۶۰۱۸۳
حجت الاسلام گرامی پور:

عدالت شرط تصدی مسئولیت در نظام اسلامی است

عدالت شرط تصدی مسئولیت در نظام اسلامی است
عضو هیئت علمی دانشگاه قم تهمت، افترا و نسبت خلاف واقع به نامزد‌های انتخاباتی را نشان دهنده خروج فرد از عدالت دانست و گفت: تهمت زدن برای به دست آوردن تعدادی رای، تمام دستاورد‌های نظام اسلامی که حاصل خون صد‌ها شهید است را پایمال می کند و این کار‌ها خلاف عدالت است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام گرامی پور عضو هیئت علمی دانشگاه قم در نشست هم‌اندیشی ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر فقه و حکومت یکی از ملاک‌ها برای تصدی مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی را رعایت عدالت دانست و اظهار داشت: عدالت ملکه‌ای است که باعث می‌شود شخص گناهان کبیره نداشته باشد و نیز بر گناهان صغیره اصرار نداشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم، تهمت، افترا و نسبت خلاف واقع به نامزد‌های انتخاباتی را نشان دهنده خروج فرد از عدالت خواند و گفت: برخی از نامزد‌ها و اطرافیان آنها از طریق عدالت خارج شده و با تهمت زدن برای به دست آوردن تعدادی رای، تمام دستاورد‌های نظام اسلامی که حاصل خون صد‌ها شهید است را پایمال کردند و این کار‌ها خلاف عدالت است و با احتیاط سازگار نیست.

حجت الاسلام گرامی‌پور با تاکید بر اینکه برای انتخاب فرد اصلح، رعایت عدالت از سوی نامزد انتخاباتی لازم است و اضافه کرد: کسی که تقوا نداشته باشد و خدا ترس نباشد، معلوم نیست که اگر سلطه‌ای در اختیارش قرار بگیرد در چه مسیری حرکت خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در ادامه با طرح این پرسش که آیا عدالت منحصر به عمل است یا شامل اعتقادات و نظرات نیز می‌شود؟ افزود: عدالت، اعتقاد و نظر را نیز در برمی گیرد و دلایلی از آیات، روایات، مناسبت حکم و موضوع و طریق اولویت برای اثبات شرط عدالت برای تصدی مسئولیت وجود دارد.

وی با اشاره به مفاهیمی که در آیه ۱۳۳ سوره هود بیان شده، اعتماد به ظالم را طبق تفاسیر دارای سه معنای صرف اعتماد، اعتماد همراه میل و رغبت و اعتماد همراه اطاعت و دوستی برشمرد و گفت: طبق هرکدام از این معانی، اعتماد به ظالم باعث جلوگیری از سپردن مناسب و مسئولیت‌های حکومت است.

حجت الاسلام گرامی پور در بخش دیگری از سخنان خود به مفاهیم آیه ۱۸ سوره سجده اشاره و با یادآوری مذمت خداوند در تساوی بین مومن و فاسق، تاکید کرد: ظلم به نفس، به غیر و به خداوند از مصادیق ظلم است و کسی که تصدی مسئولیت دارد باید از ظلم پرهیز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام در کتاب تحف العقول، شرط تصدی حکومت بر مومنین را تقوا و عدالت برشمرد و با تاکید براینکه مناصب حکومتی ولایت بر امور مردم است، اظهار داشت: ولایت منوط به عدالت و تقواست و کسی که این شرایط را ندارد نمی‌تواند بر مومنین ولایت داشته باشد.

حجت الاسلام گرامی پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان طریق اولویت برای اثبات عدالت برای تصدی مسئولیت در نظام اسلامی اختصاص داد و تاکید کرد: احکامی وجود دارد که از طریق مفهوم موافق یا از طریق اولویت کشف عدالت در منصب حکومت می‌کنند و به فاسق اجازه تصدی حکومت نمی‌دهند و به طریق اولی پذیرش تصدی ولایت شخصی بر مسلمین نیازمند عدالت است.

حجت الاسلام گرامی پور در رابطه با مناسبت حکم و موضوع برای اثبات عدالت در تصدی حکومت، تاکید کرد: ماهیت حکمرانی بر مردم تسلط بر شئونی از زندگی مردم است و سلطه بر مال و نفس مردم توسط فرد عادل صورت می‌گیرد؛ شارعی که در مناسب پایین‌تر اجازه مستولی شدن غیرعادل را نمی‌دهد، طبیعتاً حکمرانی به غیرعادل را نیز اجازه نخواهد داد.

ارسال نظرات