۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۷۵۸۹۳۹

مراسم شهادت امام جواد(ع) برگزار شد

مراسم شهادت امام جواد(ع) برگزار شد
مراسم شهادت امام جواد(ع) و بزرگداشت شهدای خدمت با حضور علما و بزرگان حوزوی و نظامی مشهد در موسسه کلامنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در مراسم شهادت امام جواد علیه السلام و گرامیداشت عروج غم بار شهدای خدمت، رئیس جمهور شهید و همراهان وی در موسسه کلامنا در جمع بزرگان حوزوی و نظامی مشهد با قرائت آیه شریفه« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» بیان داشت: امید است چنانکه در مسیر انبيا قرار دارید هر روز توفیق برای ارائه خدمت به خلق خدا بیشتر شود و ثوابی همچون انبياء قسمت شود.

وی با اشاره به نکاتی در باب تفسیر این آیه، آن را آیت ولایت دانست که نوربخش است و امتیاز دارد و دو شرط لازم را ایمان و تقوا بیان می کند درحالی که شرط کافی نیست!

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی بیان داشت: کسی که این دو شرط را کسب کرده نصف دین را دارد اما شرط کافی را ندارد.

وی با اشاره به نکاتی در باب سیاق و سبک قرآن در بیان گفت: در اینجا بعد از بیان ایمان و تقوا در پایان آیه شرط کافی را صادقین معرفی می کند و مرحوم شیخ درمجمع کلمه صادق را بر کسی اطلاق می کند که حرف و عملش راست و درست است که این دو از علائم مشخصه ایمان است.

وی افزود: علمای اخلاق این دو را خیلی مهم می دانند که راست بگویید و درست عمل کنید! پیامبر اکرم(ص) هم روزه و نماز را با وجود دو صفت دروغ و خیانت بی فایده می داند.

سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه به بیان چند روایت دیگر پرداخت که در تبیین صادقین به وجود صفاتی همچون راستگوئی، امانتداری، پاکدامنی اشاره دارد.

وی در ادامه به روایتی از سوال حضرت موسی از خداوند در باب دوس داشتن بنده اشاره کرد که ملاک را مقدار روزه و نماز ندانسته بلکه بر امانتداری و راستگوئی تاکید می کند.

وی تعهد بهشت از سوی رسول الله(ص) به یکی از یارانش را به شش شرط راستگوئی، امانت داری، وفای به بعهد، ندیدن حرام، ترک حرام خوری و پاکدامنی تاکیدی بر تبیین صادقین دانست.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در ادامه با اشاره به شهید خدمت و همراهانش که پرتلاش و پرکار ظاهر شدند و صادقانه خدمت کردند، گفت: اگر کسی کاری بلد نیست و قبول کرد خائن است، کاری که یاد دارد را درست انجام ندهد هم خائن است و همچنین اگر بداند شخصی بدرد این کار نمی خورد و منصوبش کرد این نیز خائن است.

وی افزود: اگردرجایگاهی قرار گرفتیم که کسی برما اولویت داشت این نیز خیانت است. علمای قدیم عنوان مرجعیت عام را رد می کردند و دیگری را به عنوان اولویت معرفی می کردند و هر کسی دیگری را برتر از خود می دانست.

سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه به سقیفه بنی ساعده درمقابل غدیرخم اشاره کرد وگفت: با اعلامیه ای که دادند وسعت خطرناکی را در اختیار گرفتند چنانکه اگر کسی بیعت نکرد اما در مقابل آنها سکوت کرد این عمل نیز بیعت با آنها حساب شده است.

وی به مخالفت علنی سلمان، ابوذر و زبیر و تنی چند از یاران امام علی(ع) اشاره کرد که از این سقیفه مهلتی بیست روزه برای قرار گرفتن در صف اهل بیعت یا سکوت دریافت کردند و در نهایت به خانه امام و حضرت زهرا(س) پناه بردند.

وی در ادامه با اشاره به قضایای حمله به خانه وحی و جسارت به ایشان و تقاضای سکوت امام از یاران، از ولایت پذیری سلمان سخن گفت.

اشاره به روایات ابن ابی الحدید در باب توجه پیامبر به امام علی(ع) و تعریف و تمجید از شخصیت او، ادامه سخنان خطیب شهیر مشهد بود که پس از آن گفت: ما در تاریخ از دیالمه به بعد علمای بزرگی داشتیم که با دولت های غاصب کنار می آمدن مثل شیخ مفید در کنار عضدالدوله دیلمی، شیخ بهائی، سیدبن الطاووس و دیگران اما کسی که در بین اینها تا کنون کوتاه نیامد حضرت امام(ره) بود که این نقص علمای دیگر نبود خودشان می دانستند در مقابل چه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی به اشاره به قضایای نظیر صلح امام حسن(ع) و پذیرش ولایت عهدی امام رضا(ع) این موارد را کوتاه آمدن ندانسته و گفت: متن و شروط ائمه در برابر خلفای جور را بخوانید ببینید که چطور مبارزه کردند و این عین سرکشی در برابر آنها و مقاومت در عقیده و تفکرشان بوده است.

وی هر یک از ائمه را دارای شگرد خواست در مقابله با جور و ظلم دانست که امام جواد(ع) نیز بر این سیاست استوار بود و حکومت راهی جز به شهادت رساندن ایشان در مقابله با حضرت نداشت.

وی در پایان گفت: در مقابل هیچ قدرت غیر شیعی نباید کوتاه آمد ذره ای کوتاهی خلاف و خطاست./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات