شاخصهای حکمران تراز در نظام اسلامی
وی اظهار داشت: قرآن کریم در توصیف انبیای الهی میفرماید، ما به آنها کتاب، حکم و نبوت دادیم؛ واژه حکم به معنای حکومت و حکمرانی است و حکمرانی پیامبران الهی از نگاه قرآن حکمرانی ممتاز و متمایزی است.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که خداوند متعال در قرآن کریم نمونههایی از حکمرانان موفق الهی و الگوی حکمرانی انبیای الهی را بیان نموده است، اظهار داشت: حضرت یوسف یکی از برجستهترین انبیای الهی است که حکمرانیاش بر صداقت و مردمداریاش استوار بود.
حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: اگر بخواهیم درباره حکمرانی و مولفههای حکمرانی مطلوب تأمل داشته باشیم، باید به ویژگیهای حکمرانی مطلوب دینی که نخستین آن به ویژگیها و صفات کارگزاران نظام دینی بر میگردد، توجه داشته باشیم.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت توجه به شاخصهای کلان مدیریتی نظام اسلامی تصریح نمود و اذعان داشت: شیوه برنامهریزی و حوزه برنامهها از دیگر مولفههای مهم در تبیین حکمرانی مطلوب دینی است. قرآن کریم و روایات برای هر چهار حوزه، آموزههای ارزشمندی را در اختیار ما قرار داده است.
وی در تبیین صفات کارگزاران و عهدهداران امور در نظام اسلامی، خلوص نیت را مهمترین ویژگی آنها برشمرد و اذعان داشت: در نظام غربی که بر پایه ارزشهای مادی بنیان نهاده شده تمام تلاش مدیران و غیر مدیران رسیدن به دنیای زیباتر و جمعکردن مادیات و انباشت ثروت و رسیدن به لذت بیشتر است؛ حالآنکه در نظام اسلامی خلوص نیت در خدمت و بندگی خدا بسیار مهم بوده، در کارگزار نظام اسلامی هیچ انگیزهای جز رسیدن به رضایت الهی وجود ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر این که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام برای سعادتمندی جامعه، همواره در برابر زیادهخواهیها و خواستههای انحصارطلبان و ویژه خواران ایستادگی میکردند، خاطرنشان کرد: حضرت علی علیهالسلام جز خیر و منفعت مردم به چیزی نمیاندیشید و در مسیر خدمت خالصانه به مردم به فکر باج دادن به اینوآن نبود.
وی به ویژگی مردمداری کارگزار نظام اسلامی اشاره و با تأکید بر این که کارگزار نظام اسلامی هیچچیز را بر رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است ترجیح نمیدهد، ابراز داشت: کسی که نیتش خالص باشد، دلداده مردم میشود و تماموقت خود را صرف خدمت به مؤمنان و تودههای محروم و مستضعفان قرار میدهد و یک موی کوخنشینان را با دنیای کاخنشینان عوض نمیکند.
حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم به خلوص نیت شهید آیتالله رئیسی در خدمت به مردم اشاره نمود و اذعان داشت: شهید آیتالله رئیسی تمام لحظات عمر خود را در مسیر خدمت به مردم صرف نموده و همواره در میان محرومان و تودههای مردم حضور به هم رسانده، بر پیگیری نامهها و درخواستهای مردم تأکید داشت.
وی ۵۰ سفر استانی در طی سه سال و تأکید ویژه بر حضور در نقاط محروم شهرها و استانها را از افتخارات ماندگار شهید آیتالله رئیسی برشمرد و ابراز داشت: تا کسی نیتش خالص نباشد نمیتواند برای مردم اینگونه جوشوخروش داشته باشد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایتی با تأکید بر این که اگر نیت درست و انگیزه قوی باشد، خداوند به بدن توان و یاری میدهد، اظهار داشت: وقتی انگیزه خدمت به مردم و رسیدگی به مسائل و مشکلات تودههای مردم در گوشهوکنار کشور باشد، خداوند متعال انسان را یاری میکند.
وی سادهزیستی را از دیگر الزامات کارگزاری در نظام اسلامی دانست و ابراز داشت: شهید آیتالله رئیسی خیلی تلاش کرد تا هزینههای دولت را به حداقل برساند و همواره جلوی تشریفات زائد را میگرفت. در سفرهای استانی از میهمانسراهای معمولی ادارات استفاده نموده از تکریم بی جای مسئولان پرهیز مینمود.
حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم توسعه فعالیتهای عمرانی کشور در سال ۱۴۰۲ را یکی از آثار صرفهجویی شهید آیتالله رئیس دانست و ابراز داشت: کسی که انگیزهاش خالص و دار و ندارش مردم باشد، از خود، اطرافیان و دستگاه حاکم میزند تا بتواند بیشتر به مردم خدمت کند.
وی به تواضع شهید آیتالله رئیسی اشاره و با بیان این که حاکمان الهی هیچ تکبری در خود راه ندادند، همواره در برابر مردم فروتن و خاضع بودند، خاطرنشان کرد: امام رضا علیهالسلام در روایتی در تبیین ویژگیهای انسان خردمند تصریح میکنند؛ انسان عاقل کسی را نمیبیند مگر این که او را از خود بهتر بداند. شهید آیتالله رئیسی همه را از خود برتر میدید و همه را اکرام میکرد.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر دوری از قدرتطلبی و تمسک مداوم به اخلاقمداری را از دیگر ویژگیهای حاکمان و کارگزاران نظام اسلامی برشمرد و اذعان داشت: حکمرانان الهی هیچگاه برای رسیدن به قدرت پا روی ارزشهای اخلاقی نمیگذارند و قدرتطلبی در مرام اولیای الهی نیست.
وی در ادامه ضمن اشاره به فرارسیدن چهاردهمین انتخابات ریاستجمهوری، اظهار داشت: کسانی برای چهار سال ریاستجمهوری به رقیب خود توهین نموده، تهمت میزنند و او را تخریب میکنند هیچ جایگاهی در سکانداری حکمرانی دینی ندارند؛ شهید آیتالله رئیسی در دوره پیش اخلاق انتخاباتی را در مناظرات ریاستجمهوری به نمایش گذارد و در مقابل تهمتها و توهینها بیاخلاقی نکرد.
حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: در انتخاب کارگزار حکومت اسلامی باید از کسانی که اهل خوی اشرافیگری، متکبر و قدرتطلب هستند دوری نمود؛ نکند در سایه غفلت ما کسانی که با نیتهای پلید مردم را بهانه و پلی برای رسیدن حزب و جناحشان به مقام و ثروت قرار میدهند، بر مقدرات کشور مسلط شوند.
وی با تأکید بر این که شهید آیتالله رئیسی همواره تلاش مینمود اخلاق علوی را در سیره زمامداری و حکمرانیاش متجلی سازد، در تبین شاخصهای کلان مدیریتی بر اهمیت توجه به روحیه جهادی و کار شبانهروزی و خستگیناپذیری تأکید نمود.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که مسئولیت در نظام اسلامی امانتی الهی است و مسئول نظام اسلامی باید آسایش و آرامش را بر خود حرام سازد، خاطرنشان کرد: سلامت مالی و اقتصادی از جمله شاخصهای کلان مدیریتی است؛ حکمران نظام اسلامی باید از نظر مالی پاک بوده، در مقابل زیادهخواهی بایستد.
وی ترسیم برنامههای حکمرانی مبتنی بر تمدن الهی را از ویژگیهای حکمران در الگوی مطلوب حکمرانی دینی توصیف نمود و ابراز داشت: کسی که اعتقادی به تمدن الهی و اسلامی ندارد و میخواهد تمدن غربی را در این کشور توسعه دهد، قطعاً خارج از چارچوب حکمران تراز نظام اسلامی است؛ مهمترین مؤلفه حکمرانی در نظام اسلامی حرکت در مسیر تمدن الهی و اسلامی است و در تمام عرصههای حکمرانی به دنبال کسب رضایت خدا و پیگیری ارزشهای الهی باشد.
حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم به خیانت دولت مردان برخی از کشورهای اسلامی در مسئله فلسطین اشاره نمود و اظهار داشت: شهید آیتالله رئیسی همواره در برابر استکبار جهانی ایستادگی نموده، با صراحت و مقتدرانه از مسئله فلسطین حمایت مینمود؛ کسانی که معتقد به نسخههای اسلامی برای حل مسائل نباشند، شایستگی تصدی مناصب در نظام اسلامی را ندارند.