۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۷۵۷۴۲۹

مقاومت پیشرفت در برابر سازش توسعه

مقاومت پیشرفت در برابر سازش توسعه
ارزش‌های آرمان بشریت، تنها از دل درگیری، جهاد و مقاومت بیرون می‌آید. "مقاومت" است که "پيشرفت" آفرین است و هزینه اجتماعی تاریخی آن کمتر از "تسلیم" برای مصرفِ دائمیِ "توسعه مدرن" است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پس از جنگ جهانی دوم، با طرح مقوله "توسعه" و "برنامه ریزی" از سوی بلوک غرب، جهانِ به تعبیر غلط، "توسعه نیافته"،  در ریل سرعت و سبقت به سوی آینده‌ای افتاد که جهان متجدد پیش روی آنان قرار داده بود و البته همچون سرابی آنان را به دنبال خود می‌کشاند و هیچ‌گاه وصال حاصل نمی‌شد بلکه روز به روز "وابستگی" را بیش‌تر و بیش‌تر می‌کرد. غرب همواره نسخه خود را به عنوان تنها نسخه رهایی بخش به جهانیان عرضه می کرد اما حقیقت آنچنان که جلوه می کرد، نبود!

با ظهور انقلاب اسلامی تحولی آغاز شد که ملت ها به یکباره به خود آمده و دریافتند بر خلاف تصویرهای خیالی و توهمی سران غرب راه پیشرفت از مسیری جز آنچه تا بحال پیموده بودند، می گذرد ، برخی کشورهای اسلامی همچون عربستان یا امارات و حتی برخی در کشور خودمان،دریافتند که جهاد همه جانبه، مقاتله، صبر، عزم، مقاومت، شهادت و یقین است که می‌تواند زمان و تاریخ جدیدی در مسیر پیشرفت یک ملت یا یک امت بگشاید، پیشرفتی که عقب‌ماندگی‌ها را با سرعتی فوق آن‌چه که تصور می‌شود طرد می‌کند.(۱) البته که این پیشرفت مبتنی بر انگیزه‌های دیگری است، اصول و راه کنش‌های خاص خود را دارد، بر نظام محاسبات و معادلات دیگری اتکا دارد و از همین جهت است که وقتی تحقق می‌یابد برای دستگاه استکباری که اشراف و شهودی بر این موارد ندارد، تحیرآفرین می‌گردد. 

مقاومت_پیشرفت در برابر سازش_توسعه

شاید بشود از منظری، تمام مراحل این پیشرفت را با وصف "مقاومت" روایت کرد و آغاز آن را مقاومتی سیاسی که البته مبتنی بر ظرفیتی انباشته شده از یک فرهنگ اصیل است دانست. گویا همانطور که انقلاب اسلامی ایران، از مقاومت در برابر دستگاه استبدادی استعماری شاهنشاهی در ایران، آغاز گردید و پس از فروپاشی آن و اخراج سياسی استعمار از ایران، مسیر پیشرفت ایرانی اسلامی را برای جامعه ایران گشود و البته بیداری ای در وجدان عمومی جهانیان و مسلمانان پدید آورد، امروز نیز امتداد آن مقاومت اسلامی منطقه‌ای در برابر دستِ استکبار و استعمار آمریکایی اروپایی در منطقه است که مسیر پیشرفت اسلامی برای منطقه و البته وزان جدیدی از پیشرفت را برای ایران اسلامی ایجاد می‌نماید؛ چرا که در پی هر مرحله از تعمیق درگیری، امکان سطح جدیدی از سازندگی و پیشرفت در درون فراهم می‌آید.

امروز جامعه ایرانی پیشرفت خود را مرهون زنده نگاه داشتنِ گفتمانِ "درگیری با دشمن" از سوی رهبر معظم انقلاب است و الا یحتمل تصویرهای مغشوش روشنفکر مآبانه از تغییر اجتماعی و به عبارتی "توسعه"، عاقبتی همچون عربستان سعودی بر سر ما می‌آورد. باید جامعه ایرانی متوجه شود که پیشرفت در گرو درگیری است و امنیت و آرامش، رفاه، آزادی، جمهوریت، عدالت و ... بمثابه ارزش‌هایی که آرمان بشریت و خصوصا بشر جدید بوده و هست، تنها از دل درگیری، جهاد و مقاومت بیرون می‌آید. "مقاومت" است که "پيشرفت" آفرین است و هزینه اجتماعی تاریخی آن کمتر از "تسلیم" برای مصرفِ دائمیِ "توسعه مدرن" است. همانگونه که امیرالمومنین می‌فرمایند: لا تَجتَمِعُ عَزيمَةٌ و وَليمَةٌ آرمان گرایی با راحت طلبی جمع نمی‌شود. (2)

(۱) بیانات رهبری در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث _ ۱۴۰۰/۱۲/۱۰

(2) نهج البلاغه ، خطبه 241

ارسال نظرات