۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۷۴۷۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

میثاق طلبگی حفظ اعتبار علوم حوزوی و عدم خودباختگی در برابر علوم دیگر است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) با اشاره به میثاق طلبگی مدنظر مقام معظم رهبری گفت: معیار اصالت حوزه یا میثاق طلبگی، حفظ اعتبار علوم حوزوی و عدم خودباختگی در برابر علوم دیگر است.
محمد الله اكبري معاون پژوهش مجتمع آموزش عالي امام خميني


محمد الله اکبری، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به میثاق طلبگی مدنظر مقام معظم رهبری گفت: معیار اصالت حوزه یا میثاق طلبگی، حفظ اعتبار علوم حوزوی و عدم خودباختگی در برابر علوم دیگر است.

وی با بیان این‌که غرب علم خود را از علوم حوزوی به میراث برده است، اظهار داشت: در گذشته خیلی دور تمام علم در اختیار حوزویان بود و پیروزی انقلاب اسلامی نیز سبب شد پای حوزه به میدان علم و اجرائیات کشور کشیده شود.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) افزود: با سابقه طولانی حوزه و تنوع و تعدد در فعالیت هایش، امیدوار بودیم به جای این‌که دانشگاه و وزارت علوم به حوزه اعتبار ببخشد، حوزه به دانشگاه اعتبار می بخشید اما متأسفانه چنین نشد.

الله اکبری با بیان این‌که حوزه باید اصالت خود را حفظ کند و از هیچ مرکز علمی تأثیر نپذیرد، اذعان داشت: هر نهادی که بخواهد نشریه ای در حوزه علوم دین منتشر کند باید اعتبار نشریه خود را از حوزه های علمیه بگیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ البته حضور طلاب در دانشگاه ها هیچ منافاتی با میثاق طلبگی ندارد اما معیار بازگشت به اصالت طلبگی است یعنی مانند شهید مطهری، ابراهیم آیتی، نصیریان، گرجی و سید جعفر شهیدی اصالت طلبگی خود را حفظ کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه، اخلاق حوزه را از جنبه های دیگر میثاق طلبگی عنوان کرد و با بیان این‌که حوزویان متخلق به اخلاق اسلامی هستند، گفت: ارزش در حوزه های علمیه، علم، تقوا و اخلاق است.

الله اکبری در بخش دیگری از سخنان خود مدرک گرایی را در حوزه نفی نکرد اما خواستار اعطای مدرک مستقل حوزوی شد و با اشاره به اعتبار مدارک دانشگاه الازهر مصر، عنوان داشت: اکنون که حوزه در بدنه دولت و مجلس حضور دارد با ارائه طرحی به مدارک مستقل حوزوی اعتبار و به فارغ التحصیلان خود جهت ببخشد.

وی در پایان به مقایسه سطح علم در حوزه و دانشگاه پرداخت و با بیان این‌که علم در حوزه از عمق و غنای بالایی برخوردار است، گفت: حوزه با ساز و کار مخصوص به خود و عمق علمی بالایی که دارد به حوزویان مدرک دهد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات