۱۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۴۶۵۲

آیت الله شبستری بر احیای موقوفات ربع رشیدی تاکید کرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: با احیای ربع رشیدی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی موقوفاتی دارد، می توان زمینه های رشد علوم را فراهم کرد.
آيت الله شبستري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی شب گذشته در جمع کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به جایگاه وقف در دین اسلام گفت: سابق این فرهنگ وقف در میان مومنان گسترده بود و وقف برای مراکز علمی و حوزوی جایگاه ارزشمندی داشت که از نمونه های آن می توان به وقف نامه ربع رشیدی اشاره کرد.

وی با تاکید بر احیای فرهنگ وقف در جامعه و هدایت نیات موقوفان برای حمایت از این مراکز افزود: با احیای ربع رشیدی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی موقوفاتی دارد، می توان زمینه های رشد علوم، همچنین جلب نظر عموم مردم برای شرکت در این سنت حسنه را فراهم کرد.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به شخصیت های علمی پرورش یافته در مراکز وابسته به منابع وقف گفت: شیخ مرتضی انصاری و سید رضی در چنین مراکزی تربیت شده و منشا خیر برای علوم اسلامی بوده اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه به تخلفات صورت گرفته از سوی رژیم پهلوی در مصادره اموال وقف اشاره کرد و گفت: برخی از موقوفات در زمان این رژیم از بین رفته و لازم است تا نسبت به احیای این موقوفات اقدام شود چرا که موقوفات را می توان نفت دوم کشور نامید.

آیت الله شبستری همکاری شهرداری ها برای ایجاد بسترهای لازم به منظور ایجاد اماکن وقف برای مساجد، مدارس و مراکز علمی را خواستار شد و گفت: ایجاد چنین اماکنی در تامین هزینه های جاری، کمک های شایانی می کند.

همچنین حجت الاسلام حسین نوبری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی اظهار داشت: در طول سال گذشته درآمد اداره کل اوقاف از محل موقوفات یک میلیارد ریال بوده و با صرف آن اقدامات متعددی در مورد انجام نیات واقفین به خصوص در زمینه های فرهنگی انجام گرفته است.

وی برگزاری کلاس های آموزش قرآن و برگزاری مسابقات قزآنی را از جمله این فعالیت ها برشمرد و افزود : در رابطه با گسترش فرهنگ عاشورایی نیز این اداره کل اقدام به برگزاری برنامه ای با عنوان عاشورا پژوهی کرده که تاکنون 50 مقاله نیز به دبیرخانه این همایش رسیده و مقالات وارده نیز به صورت یک کتاب چاپ می شود.

حجت الاسلام نوبری توزیع 10هزار جلد قرآن در بین مساجد و هیات های مذهبی،انواع جزوه های آموزشی و 10هزار جلد کتب منبع برای حوزه های علمیه را از دیگر فعالیت فرهنگی انجام شده در اداره کل اوقاف اعلام کرد.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان همچنین گفت: در این مدت از محل درآمد موقوفات 60میلیون ریال برای روشنایی عتبات عالیات، 300میلیون ریال برای آزاد سازی زندانیان غیر بزهکار و 500 میلیون ریال برای اطعام و احسان هزینه شده است.

حجت الاسلام نوبری از وجود برخی طرح های وقفی برای ایجاد اشتغال برای جوانان در استان نیز خبر داد و افزود: در صورت به بهره برداری رسیدن این موقوفه 20هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم جذب بازار کار می شوند و تلاش بر آن است تا با طرح های مشابه مشکل مسکن جوانان نیز برطرف شود.

وی سند دار نبودن برخی موقوفات را نیز از دیگر مشکلات دانست و افزود: با تلاش کارکنان این اداره تاکنون250سند برای موقوفات استان تهیه شده و امیدواریم برای دیگر موقوفات نیز سند رسمی تهیه شود./935/پ202/ص

ارسال نظرات