این درحالی است که مقایسه فروش سینماها از تاریخ 15 تا 21 مهر 1402 نسبت به یک هفته قبلتر یعنی هشتمین روز از پاییز تا پانزدهمین روز از همین فصل سال 1402 بیانگر این نکته است که عملکرد سینماها و فیلمهای درحال اکران تغییر چندانی نداشته است؛ چون در دومین هفته پاییز 1402 مجموعاً 568 هزار و 170 نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خودشان در 15447 سانس سینما رفته و گیشهها هم مبلغ 283 میلیارد و 484 میلیون و 700 هزار ریال درآمد داشتند که مقایسه آنها تنها بیانگر کمتر از یک درصد تفاوت میان دو هفته است.
اما اگر از مقایسه عملکرد فیلمهای درحال اکران میان دو هفته یاد شده بگذریم و به موضوع عملکرد فیلمها در سومین هفته از پاییز 1402 بپردازیم نکته جالب توجه اینجاست که در اقبال مخاطبان به فیلمهای کمدی همواره بسیار قابل توجه است به صورتی که 98.33 درصد از کل مخاطبان پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه 1402 برای دیدن یکی از فیلمهای درحال اکران با ژانر کمدی دست به جیب شده و بلیت سینما تهیه کردهاند و تنها 1.67 درصد از مخاطبان برای سایر فیلمهای درحال اکران بلیت سینما خریداری کردهاند.
از سوی دیگر بررسی عملکرد انفرادی فیلمهای درحال اکران در سامانه سمفا به عنوان مرجع اصلی اطلاعات مخاطبان و میزان فروش فیلمها نشان میدهد که در هفته مورد نظر یعنی از 15 مهر تا بیست و یکمین روز از همین ماه فیلم هتل با جذب 311539 مخاطب که معادل 54.84 درصد از کل مخاطبان دوره یاد شده برای 5144 سانس و درآمدی معادل 139 میلیارد و 423 میلیون و 119 هزار ریال پرمخاطبترین فیلم بوده است.
انیمیشن بچهزرنگ نیز در همین دوره با سهم 19.22 درصدی از کل مخاطبان که معادل 109231 بلیت فروخته شده برای 2887 سانس درآمدی معادل 39 میلیارد و 2958 میلیون و 625 هزار ریال داشته تا به این ترتیب در جایگاه دوم قرار گیرد و به دنبال آن فیلم فسیل با جذب 51279 مخاطب یعنی 9.02 درصد از کل مخاطبان هفته برای 1632 سانس با درآمدی معادل 22 میلیارد و 368 میلیون و 925 هزار ریال قرار گیرد.
شهرهرت هم در مقایسه با سایر فیلمها توانست نظر 29622 مخاطب یعنی سهم 5.22 درصدی از کل مخاطبان سینما در هفته مورد نظر را برای 1277 سانس به خود جلب کند تا با درآمد 12 میلیارد و 961 میلیون و 670 هزار ریالی جایگاه چهارم را به نام خود کرده باشد و پنجمین جایگاه هم به گیجگاه با 25975 مخاطب معادل 4.57 درصد از کل مخاطبان هفته برای 1432 سانس و درآمدی معادل 11 میلیارد و 15 میلیون و 750 هزار ریال رسید.
البته نارگیل2 در همین دوره توانست سهم 3.37 درصدی از کل مخاطبان یعنی 19147 بلیت فروخته شده را برای 977 سانس به خود اختصاص دهد تا با درآمد 7 میلیارد و 930 میلیون و 380 هزار ریالی جایگاه ششم را بهنام خود کرده باشد و به دنبال آن هولیا محصول مشترک ایران و ترکیه با جذب 11883 مخاطب که معادل 2.09 درصد از کل مخاطبان هفته برای 658 سانس اکران قرار دارد و با درآمدی معادل 5 میلیارد و 221 میلیون و 90 هزار ریال رتبه هفتم جدول فروش هفتگی را در اختیار گرفت.
بیمادر هم با جذب 1982 مخاطب برای 228 سانس توانست فروشی معادل 859 میلیون و 225 هزار ریال را در همین دوره تجربه کند تا جایگاه هشتم را در اختیار داشته باشد و درپی آن محصول مشترک ایران و آمریکا یعنی فیلم ستارهبازی با جذب 1544 مخاطب برای 79 سانس و فروش 813 میلیون و 875 هزار ریالی نهمین جایگاه را به نام خود کرد و دهمین جایگاه هم به زنبورکارگر با 1751 مخاطب برای 194 سانس و درآمدی معادل 766 میلیون و 185 هزار ریال رسید.
اما شماره 10با جذب 1119 مخاطب برای 86 سانس اکران و درآمدی معادل 431 میلیون و 700 هزار ریالی توانست در هفته یاد شده یازدهمین جایگاه را به خود اختصاص داد و به دنبال آن مصلحت با 1447 بلیت فروخته شده برای 28 سانس و درآمد 279 میلیون و 250 هزار ریالی در رتبه دوازدهم قرار گرفت تا به این ترتیب آخرین تولد با فروش 537 بلیت برای 73 سانس اکران و درآمد 218 میلیون و 475 هزار ریالی رتبه سیزدهم را به نام خود کرده باشد.
آهنگ دونفره هم در این دوره توانست نظر 337 مخاطب را برای 19 سانس و درآمد 129 میلیون و 50 هزار ریال به خود جلب کند تا به این ترتیب چهاردهمین جایگاه را در اختیار گیرد و به دنبال آن کت چرمی با 167 مخاطب برای 11 سانس و درآمد 79 میلیون ریالی در رتبه پانزدهم قرار گیرد و تازه واردی به نام اختالرضا هم با فروش 132 بلیت برای 16 سانس و درآمد 72 میلیون و 265 هزار ریال جایگاه شانزدهم را در چند روز ابتدایی اکرانش به خود اختصاص داد.
جایگاه هفدهم هم به عروسی مردم با 112 مخاطب برای 16 سانس اکران و درآمد 57 میلیون و 150 هزار ریالی قرار گرفت تا به این ترتیب بعد از رفتن با 71 مخاطب در 14 سانس و درآمد 39 میلیون ریالی در جایگاه هجدهم قرار گیرد و رتبه نوزدهم به دستانداز با 63 مخاطب برای 10 سانس و درآمد 26 میلیون و 650 هزار ریالی رسید تا به این ترتیب نگهبان شب فیلمی که قرار است در جشنواره اسکار 2023 اکران شود هم با 68 مخاطب در 6 سانس و درامدی معادل 25 میلیون و 425 هزار ریال در رتبه بیستم قرار گیرد.
اما بیست و یکمین رتبه هم به ارثیه فامیلی با 43 مخاطب برای یک سانس اکران و درآمد 7 میلیون و 525 هزار ریالی رسید و ستون 14 با 23 مخاطب برای 2 سانس اکران و درآمد 6 میلیون و 900 هزارریالی در جایگاه بیست و دوم قرار گرفت و نهایتاً باباسیبیلو با 10 مخاطب برای یک سانس اکران و درآمد 3 میلیون و 500 هزار ریالی جایگاه بیست و سوم را به نام خود کرد.