۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۷۴۲۶۶۴
یادداشت؛

شماره ۱۰، یکی از هزاران اسطوره‌ دفاع مقدس

شماره ۱۰، یکی از هزاران اسطوره‌ دفاع مقدس
فیلم شماره ۱۰ شروع یک حرکت برای عبور از کلیشه‌های سینمای دفاع مقدس است تا نسل امروز را با زوایای بیشتر آن دوران آشنا کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اگر جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مردم ایران را از زوایای مختلف مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم بدون شک سوژه های بسیار ناب و کمتری شنیده ای در دل خود نهان دارد که می تواند مخاطبین زیادی را با سلایق مختلف پای شنیدن خاطراتش نگه دارد و البته به تصویر کشیدن خاطرات و حوادث واقعی ماندگاری آنها را چند برابر خواهد کرد.

در سینمای دفاع مقدس قاب خاطرات اسراء را معمولاً با کتک خوردن و گوشه ای به راز و نیاز شنیدن و اشک های بی امان نظاره گر بودیم و کمتر خبر از رشادت ها و خاطرات ناب اسراء بود، اما اینبار فیلمی به کارگردانی حمید زرگر نژاد راهی جشنواره فیلم فجر شد و این روزها مقارن با هفته دفاع مقدس به پرده سینما رسیده است که نسبت به تمام فیلم و سریال های دفاع مقدس متفاوت است.

شماره 10 نام فیلمی است که بازگویی از یک خاطره واقعی دوران اسارت اسرای ایرانی است البته با چاشنی ادبیات سینما این کار را انجام می دهد، شماره 10 با بازیگری  مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین پرداز، صحرا اسداللهی و احمد کاوری توانسته است مخاطب را ساعتی میخکوب روی صندلی سینما نگه دارد تا رشادت یک اسیر ایرانی را به خوبی نشان دهد.

شماره 10، نمونه ای از اسطوره های دفاع مقدس

به نظر می رسد انتخاب نام شماره 10 از ویژگی ها این فیلم باشد چرا که ما اسطوره هایی با همین شماره داریم و هرگز از یادها فراموش نشده اند و حالا شماره ده برای ما اسطوره سازی از اسراء جنگی می کند که شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی یک مسلمان ایرانی را به نمایش می گذارد.

داستان این فیلم ایرانی از این قرار است که استوار اکبری در سال پایانی جنگ به اسارت نیروهای  عراقی درآمده و در جریان انتقال به خاک عراق چندین فرار ناموفق را تجربه کرده، انتقال او به زندانی با نام قفس امن و آشنایی اش با احمد و محمود رادیو سبب می‌شود تا نقشه جدیدی برای فرار از زندان با هدف اعلام نام 42 اسیر ایرانی که رژیم بعث آنها را مخفی و از اعلام نامشان به صلیب سرخ خودداری کرده طراحی شود. استوار اکبری در این مسیر حوادث زیادی را پشت سر می‌گذارد.

نکته قابل توجه این فیلم ابهام در شخصیت اول فیلم بود در واقع بیننده تا اواخر فیلم در این تحیر به سر می برد که آیا شخصیت مجید صالحی در فیلم آیا یک رزمنده ساده و جوشکار می باشد یا استوار ارتش و این ابهام تا زمانی ادامه دارد که اسیر جنگی در ماشین در حال اعلام نام 42 اسیر ایرانی به صلیب سرخ می باشد.

شماره 10، نمونه ای از اسطوره های دفاع مقدس

از نقاط غروز انگیز این فیلم افشاء نام42 اسیر جنگی، دفن هموطن ایرانی، برگشت به زندان به جای فرار از دست رژیم بعث است چرا که او می دانست با فرارش قانون یک مساوی سه، اجرا می شود و البته صلابت استوار در آن هنگامی است که تیر در کنار پایش به زمین برخورد می کند.

در این فیلم از بازی زیبا و نقش مجید صالحی نباید غافل شد، این بازیگر پس‌ از چند دهه بازی در آثار کمدی حالا دارد استعدادهایش را در گونه‌ای جدید به نمایش می‌گذارد. او سال گذشته نیز با «برف آخر» ثابت کرد که به‌ خوبی از پس اجرای نقش‌های جدی برمی‌آید. صالحی در فیلم «شماره ۱۰» نقش رزمنده‌ای اسیر را بازی می‌کند که برای رسیدن به هدفش سرشار از انگیزه است.

فیلم شماره 10شروع یک حرکت برای عبور از کلیشه های سینمای دفاع مقدس است تا نسل امروز را با زوایای بیشتر آن دوران آشنا کند، امید می رود کارگردانان ارزشی ما آنقدر به این مقوله ارزشی بپردازند که روزی فرارسد که دیگر به جای قهرمانان پوشالی و داستانی دنیای غرب همه شهدا و رزمندگانمان را به عنوان قهرمانان زندگی خود بشناسند.

ارسال نظرات