جایزه ملی کتاب «مهندسی تبلیغ دینی» در قم برگزار میشود
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجهالاسلام اکبری شاهرودی مسئول مؤسسه اندیشه و تمدن شیعه با اشاره به ضرورت تبلیغ در فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: با توجه به نگرانی بجا و شایسته مقام معظم رهبری از امر تبلیغ دینی و ابعاد مختلف آن، و بیانات مهم معظم له در آخرین دیداری که با اساتید و فضلای حوزههای علمیه داشتند، مؤسسه اندیشه و تمدن شیعه در راستای اهداف خود در شناسایی و تجلیل از آثار و تولیدات علمی پژوهشگران و دانشمندان، اقدام به برگزاری نشستهای مختلف چهره به چهره با برخی از اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی نمود.
وی افزود: آسیبشناسی وضع موجود تبلیغ دینی نشان میدهد که با وجود برنامههای مفصل تبلیغی، هنوز تا ایدهآل فاصله بسیاری داریم و همین امر موجب نگرانی مقام معظم رهبری شده است. از این رو آنچه که بعد از جلسات متعدد با برخی علما، نخبگان حوزوی و اساتید به صورت چهره به چهره داشتیم به این نتیجه رسیدیم که رفتن روی همان ریل قبلی در بحث تبلیغ ناکارآمد است و باید طرحی نو در انداخت؛ طرحی که مهندسی شده پیش برود تا بتوان در زمانهای مشخص، به اهداف معین دست یافت. لذا در مرحله اوّل باید سند چشم انداز تبلیغ ترسیم شود تا بتوان طبق آن نقشه راه، به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تبلیغ دینی دست پیدا کرد.
استاد سطوح عالی حوزههای علمیه گفت: در ادامه همین نشستها با برخی از اندیشمندان، این نتیجه حاصل شد که گام نخست در تهیه نقشه راه تبلیغ دینی یا همان سند چشم انداز تبلیغی، فراخوان اندیشههای مختلف در ابعاد متنوع و متعدد تبلیغ دینی است به این ترتیب که از اندیشمندان حوزوی در سراسر دنیا دعوت کنیم هر کتابی که در زمینه ابعاد مختلف مهندسی تبلیغ دینی تاکنون منتشر کردهاند و یا هر تألیفی که در این زمینه قصد نگاشتن آن را دارند، برای این دبیرخانه ارسال دارند تا پس از بررسی و داوری این آثار؛ اولا جایزه ملی کتاب «مهندسی تبلیغ» را به اثر یا آثار برگزیده اهدا نماییم؛ ثانیاً بتوانیم این آثار را که پشتوانه تهیه سند چشم انداز تبلیغ است در اختیار حوزههای علمیه بگذاریم تا بتوانند با بهرهمندی از اندیشهها و نظرات مهندسی تبلیغ دینی، نقشه راه تبلیغ دین را ترسیم نموده و طبق آن حرکت کنند و به ایده آل دست یابند.
مسئول مؤسسه اندیشه و تمدن شیعه بیان کرد: فرهیختگان و اندیشمندان در سراسر دنیا می توانند در این جایزه ملی که با موضوعات «مهندسی دشمنشناسی»، «مهندسی مخاطبشناسی»، «مهندسی هدف»، «مهندسی محتوا»، «مهندسی قالبها و ابزارهای تبلیغی»، «مهندسی نفوذ در مخاطب» و دیگر ابعاد تبلیغ دینی برگزار میشود شرکت نمایند.
اکبری شاهرودی اضافه کرد: عزیزانی که تمایل دارند در این جهت مهم خدمتی شایان به دین و مذهب و امر تبلیغ نمایند، باید دو نسخه از آثار تولیدی خود را تا آخر آبان ماه 1402 به دبیرخانه جایزه ملّی کتاب «مهندسی تبلیغ دینی» به نشانی قم، کدپستی ۳۷۱۵۷۶۵۷۶۶؛ «مؤسسه اندیشه و تمدن شیعه» ارسال کنند تا انشاءالله پس از بررسی آثار ارسالی توسط هیئت داوران، در آذرماه، همزمان با هفته پژوهش، اثر یا آثار برگزیده معرفی گردند.
وی در پایان گفت: امیدواریم با برگزاری این فراخوان و استقبال اندیشمندان عزیز بتوانیم پشتوانه علمی خوبی برای تهیه سند چشم انداز تبلیغ دینی توسط حوزههای علمیه فراهم آوریم و نگرانی بجا و مهم رهبری معظم انقلاب اسلامی یعنی تبلیغ که حقیقتاً محور و اساس اصلی حوزههاست در مسیر صحیح خود قرار گیرد تا بتواند جامعه را به سوی حیات طیبه سوق دهد و خلأ موجود را برطرف نماید.