۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۷۳۹۲۴۱
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی نباید مانع ارتباطات انسانی شود

گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی نباید مانع ارتباطات انسانی شود
اصفهان ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: نباید گسترش تکنولوژی باعث قطع ارتباطات ما بشود متأسفانه امروزه شاهد کاهش صله رحم و ارتباطات در جامعه هستیم و این موضوع نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه دشمنان می خواهند القا کنند که اسلام دین غم و اندوه است، گفت: شاید هم تا حدودی حق داشته باشند چون ما بعد شادی را در برنامه‌های خودمان کم رنگ دیده‌ایم، در صورتی که در روایت اول فرح آمده و بعد از آن حزن مطرح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه افزود: وقتی خداوند می‌خواهد بهشتیان را تعریف کند سه ویژگی ذکر می‌کند، چهره ها در روز قیامت خندان و شاداب است، این تعریفی است که خداوند برای ما مطرح کرده است. چطور اسلام دین نشاط نیست درحالی که وقتی می‌خواهد شهدا را توصیف کند می‌فرماید شهدا شاداب و با نشاط هستند.

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه اسلام طرفدار زیبایی است، اظهار کرد: دستور داده شده است که وقتی به مسجد می‌خواهید بروید زینت کنید، در وصف اولیا خدا گفته شده است که حزن و غم ندارند، همه اینها نشان می‌دهد اسلام دین زیبایی و شادی است.

وی ادامه داد: شادی انواعی دارد، اینکه بنی امیه پس از به شهادت رساندن امام حسین(ع) شادی می‌کنند آن شادی مدنظر اسلام نیست. شادی در فرار از جهاد و کشتن مظلوم و یا تمسخر دیگران یا شادی ناشی از شرب خمر هیچوقت شادی مورد تأیید اسلام نیست، بلکه به تعبیر شهید مطهری اینها شادی هوس و ممنوعه است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) بسیار شوخ بودند و یکی از اشکالاتی که عاملان سقیفه از امام علی(ع) می‌گرفتند اهل مزاح و شوخی بودن است، اظهار کرد: علمای ما همه اهل مزاح بودند و همگی توجه به شادی و نشاط مشروع و صحیح داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نشاط و شوخی کردن اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا، تصریح کرد: در فضای مجازی افرادی که می‌خواهند جلسات عزاداری برگزار نشود به مسائل مختلفی در مراسمات اعتراض می‌کنند و ما نیز باید مراقبت کنیم که بهانه به دست این افراد ندهیم.

وی با اشاره به روایتی خاطرنشان کرد: یکی از تفریحاتی که در روایت به آن اشاره شده است پیاده روی است، رهبر معظم انقلاب و علمایی نظیر آیت الله نوری همدانی توجه ویژه به پیاده روی و کوهنوردی دارند و این ورزش بسیار نشاط آور است. اسب سواری ورزش دیگری است که در روایت به آن تأکید شده است و از بهترین تفریحات و شادابی‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی فرو رفتن در آب را از دیگر تفریحات مورد توصیه اسلام عنوان کرد و گفت: در روایت آمده است که نگاه به دریا عبادت است، نگاه به سبزی و جنگل نشاط آور است، گفت‌وگو و صله رحم و دیدار با دوستان و خویشان از تفریحات مهمی است که در اسلام هم به آن بسیار توصیه شده است و متأسفانه امروزه شاهد کاهش این مسائل هستیم و این موضوع نگران کننده است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار کرد: بشریت در آینده با هوش مصنوعی مواجه است، هوش مصنوعی یک تهدید نیست به هرحال یک تکنولوژی است ولی خطراتی هم می‌تواند داشته باشد، در آینده هوش مصنوعی برخی مشاغل را تعطیل خواهد کرد و می‌تواند خیلی قوی‌تر از ما کار کند اما حتما مشاغل جدیدی ایجاد خواهد شد و بشریت باید با آن تطابق پیدا کند.

وی ادامه داد: همین الان بسیاری از مشاغل قدیم تعطیل شده است، همانطور که تمام کتاب‌ها در نرم افزارها قرار گرفته است و خرید کتاب کم شده است، مانند نرم افزار ابرنور که حوزه علمیه قم تولید کرده و هزاران کتاب در آن وجود دارد، سابق نیست که علامه طباطبایی می‌فرمودند یک شب تا صبح دنبال روایتی در بحار می‌گشتم، ظرف چند ثانیه می‌توان یک روایت پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه با جستجو در فضای اینترنت می‌شود پاسخ بسیاری از شبهات را پیدا کرد، گفت: اما تکنولوژی و امکانات موجود نباید باعث قطع ارتباطات ما و قطع صله رحم بشود، امام علی(ع) می‌فرمایند قطع صله رحم باعث کوتاهی عمر انسان می‌شود./1304

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات