۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۷۳۷۱۸۸
یادداشت؛

مصداق بارز افساد فی الارض

مصداق بارز افساد فی الارض
رهبر معظم انقلاب همچنان که به تقویت قدرت نیروهای مسلح توجه دارند، در مورد ساخت و استفاده سلاح های کشتار جمعی به صورت صریح فتوا به حرمت داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سلاح های کشتار جمعی، سلاح هایی هستند که با تخریب محیط زیست، قطع نسل بشر و سازه های بشری همراه هستند و سبب از بین رفتن کامل آنها می‌شوند که در این خصوص نکته مهم این است که در استفاده از این سلاح ها امکان تفکیک بین نظامیان از غیرنظامیان، گناهکاران از غیرگناهکاران، انسان ها از حیوانات و طبیعت وجود ندارد و وقتی این سلاح ها مورد استفاده قرار گیرند سبب نابودی و از بین رفتن همه موجودات زنده می شوند. از این رو امامین انقلاب اسلامی ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را مخالف اسلام و حرام شرعی می‌دانند و حکم به حرمت تولید و استفاده از این سلاح ها داده اند.

رهبر انقلاب اسلامی بارها در بیانات گوناگون و در سخنرانی های مختلف فرمودند که ساخت و نگهداری سلاح های هسته ای و کشتار جمعی که منجر به کشتار بی گناهان می شود حرام بوده و جایز نیست؛ چنانکه در دیدار با مجلس خبرگان در ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ فرمودند که ما سلاح‌های کشتار جمعی که غیر نظامیان در آن کشته می شوند را ممنوع و حرام می دانیم و دلیل اینکه ما سراغ این سلاح‌ها نمی رویم این نیست که از دشمنان خود می ترسیم؛ بلکه به خاطر عمل کردن به مبانی و آموزه های اسلامی است که اسلام ساخت و استفاده از این گونه ابزارها را ممنوع و حرام دانسته است.

طبق آیات شریفه قرآن کریم یکی از مصادیق بارز افساد فی الارض، ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی است و به همین خاطر، استفاده از این سلاح ها را جایز نمی‌باشد و زمانی که استفاده از چنین سلاح هایی حرام شد، به طریق اولی تولید و ساخت آنها نیز ممنوع و حرام خواهد شد تا زمینه استفاده از این سلاح ها به دست بشر فراهم نشود.

از لحاظ مبانی روایی نیز در روایات بسیار موثقی نقل شده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) وقتی یاران خود را به جنگ می‌فرستادند سفارش می کردند که از کشتن غیرنظامیان و بی گناهان پرهیز کنند و از مثله کردن و شکنجه کردن آن دوری گزینند که وجود چنین روایات موثقی از پبامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) برای ما منات و مبنایی است که طبق آن فقهای ما نیز از این نهی ها استفاده حرمت کرده و حکم به عدم استفاده از سلاح های کشتار جمعی داده‌اند.

دلیل عقلی فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت استفاده از سلاح های کشتار جمعی می‌تواند این باشد که عقل، ظلم و ظلم کردن را قبیح می‌داند و یکی از اصلی ترین مستقل عقلی ما قبیح بودن ظلم و نیکو بودن عدل است و مصداق بارز ظلم این است که کسانی را که مستحق کشته شدن نیستند با استفاده از سلاح های کشتار جمعی و دیگر ابزارها کشته شوند.

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظلّه العالی)، همچنان که به تقویت هر چه بیشتر قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح و ارتقای عناصر قدرت در جمهوری اسلامی توجه دارند، به صورت صریح برخی موارد را در حوزه نظامی ممنوع و حرام شرعی بیان کرده اند. معظم له در مورد سلاح های کشتار جمعی در ابعاد ساخت، نگهداری، انباشت و استفاده به صورت صریح فتوا به حرمت داده و به کارگیری از این نوع سلاح ها را در کشور ممنوع اعلام کرده اند.

ارسال نظرات