۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۳۷۱۰۹

اهداف و فعالیت‌های موسسه «اندیشه بهشتی» تشریح شد

اهداف و فعالیت‌های موسسه «اندیشه بهشتی» تشریح شد
مدیرمسئول موسسه «اندیشه بهشتی» گفت: نخستین مجموعه آثار موضوعی شهید بهشتی به منظور استفاده پژَوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدمهدی رفیعی مدیرمسئول موسسه «اندیشه بهشتی» امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به هفتم تیرماه سالروز شهادت سیدالشهدای انقلاب اسلامی، آیت‌الله شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، اظهار کرد: درحال حاضر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی به صورت پراکنده است که با انتشار نخستین مجموعه آثار موضوعی شهید بهشتی، اندیشه‌های ایشان در موضوعات مختلف به صورت طبقه‌بندی شده دراختیار پژوهشگران حوزه و دانشگاه قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: مجموعه آثار موضوعی شهید بهشتی که درحال تدوین است یک تفاوت عمده با آثار موجود از ایشان دارد که به صورت موضوعی طبقه بندی شده و تفاوت اساسی که با آثار دیگر دارد این است که اگر دنبال اندیشه‌های سیاسی ایشان باشید، باید ۴۰ الی ۵۰ منبع را بررسی کنید تا به شناختی از اندیشه‌های سیاسی این شهید دست یابید اما این مجموعه‌ای که در دست انتشار است در دو یا سه جلد اندیشه‌های شهید بهشتی را یک جا خواهیم داشت.

اهداف و فعالیت‌های موسسه «اندیشه بهشتی» تشریح شد

وی ادامه داد:‌ کلیه آثار شهید بهشتی از جمله کتاب،‌ مقالات و سخنرانی‌ها به صورت موضوعی گردآوری و طبقه بندی می‌شوند و سعی خواهیم کرد براساس ساختار و مدخل‌هایی که در فضای علمی و دانشگاهی شناخته شده، طبقه بندی شود. خروجی این کار به گونه ای خواهد بود که مخاطبان راحت‌تر به اندیشه‌های شهید بهشتی در موضوعات مختلف دسترسی داشته باشند و هم اقبال به آثار ایشان بیشتر شود. الان یکی از دلایلی که کمتر کتاب‌های شهید بهشتی مطالعه می‌شود این است که دسترسی به آثار سخت است و آثاری که موجود است یا دارای حجم زیاد است و یا طبقه بندی موضوعی ندارد.

مدیرمسئول موسسه «اندیشه بهشتی» با اعلام خبر انتشار اولین جلد از مجموعه آثار موضوعی شهید بهشتی اظهار کرد: اولین جلد از این مجموعه با عنوان «انسان از منظر قرآن» تالیف شده و پس از گردآوری، طبقه‌بندی به چاپ رسیده که مربوط به انسان شناسی شهید بهشتی است، همچنین دومین جلد نیز با عنوان «علوم قرآنی» به زودی آماده شده و دراختیارعلاقه مندان قرار می‌گیرد.

رفیعی دومین فعالیت کلان موسسه اندیشه بهشتی را تهیه مجموعه آثار تحلیلی اندیشه‌های شهید بهشتی عنوان کرد و گفت:‌ تفاوت آن با مجموعه آثار موضوعی این است که در مجموعه آثار موضوعی فقط عبارات شهید بهشتی گردآوری و طبقه‌بندی شده یعنی هیچ  قلمی درمیان عبارات شهید بهشتی به کار گرفته نشده اما در مجموعه آثار تحلیلی اساسا پژوهشگران به دنبال گردآوری مباحث شهید بهشتی نبودند بلکه با قلم خود دست به تحلیل داده‌ها و اندیشه های ایشان زدند.

مدیرمسئول موسسه «اندیشه بهشتی» گفت: این مجموعه تلاش دارد درحوزه های مختلفی از جمله بحث‌های اقتصادی، تربیتی، فقهی و دیگر موضوعاتی که شهید بهشتی به آن پرداخته، ورود کند و مجموعه آثاری را تدوین و دراختیار علاقه‌مندان قرار دهد که درهمین راستا آثاری هم در دست انتشار است که چند جلد دیگر نیز درسال جاری به دست علاقه‌مندان خواهد رسید.

وی گفت: ارائه یادداشت‌ها و مقالات به صورت تحلیلی در خصوص اندیشه‌های شهید بهشتی از دیگر اقدامات این موسسه است که به صورت پرونده‌ای یا در رسانه موسسه و یا به صورت مناسبتی منتشر خواهد شد، ما تلاش داریم تا با مخاطبانمان به صورت مستمر ارتباط داشته باشیم لذا پروژه‌های کوچک‌تر را هم پیگیری می‌کنیم تا مخاطبان دائما با اندیشه‌های شهید بهشتی ارتباط داشته باشند همچنین از دانشجویان و طلاب نیز درخواست داریم که مقالات و یادداشت‌های خود را در این خصوص در اختیار ما قرار دهند تا توسط این موسسه منتشر شود.

وی بیان داشت:‌ یادداشت و مقالات در رسانه «بهشتی‌نگار» منتشر خواهد شد که مربوط به مکتوبات شهید بهشتی است، البته لزوما اندیشه‌های شهید بهشتی نیست بلکه کار تطبیق آثار ایشان با اندیشه‌های شخصیت‌های انقلاب از جمله امام راحل، شهید مطهری، شهید صدر و...صورت می‌گیرد.

رفیعی انتشار درس گفتارهای شهید آیت‌الله بهشتی را از برنامه‌های این موسسه ذکر کرد و گفت:‌ درس گفتارها بخشی است که مربوط به  جلسات حزب جمهوری اسلامی و جلسات تفسیری که پیش از آن داشتند را شامل می‌شود که صوت آنها موجود است. دراین رابطه رسانه مکتب بهشتی ایجاد شده که در آن درس گفتارهای شهید بهشتی منتشر می‌شود.

وی برگزاری نشست‌هایی با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و کارشناسان فرهنگی درخصوص بررسی اندیشه‌های شهید بهشتی  را از دیگر اقدامات موسسه بیان کرد و گفت: در نظر داریم برنامه‌های آموزش و کارگاه‌هایی دراین خصوص در فصل تابستان با حضور طلاب و دانشجویان برگزار کنیم.

مدیرمسئول موسسه «اندیشه بهشتی» با استقبال از همکاری مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی با این موسسه اظهار کرد: انتظار داریم این مراکز درخصوص اجرای برنامه‌های آموزشی و پروژه‌هایی درخصوص تبیین اندیشه‌های شهید بهشتی با ما همکاری داشته باشد. در حال حاضر اندیشه‌های شهید مطهری در حوزه و دانشگاه کار می‌شود اما اندیشه‌های شهید بهشتی با چنین اقبالی همراه نیست که باید با همکاری مراکز علمی و پژوهشی زمینه نشر اندیشه‌های آن شهید گرانقدر در جامعه فراهم شود. همچنین از حوزویان و دانشگاهیان خواستاریم که در راستای گسترش اندیشه‌های شهید بهشتی مقالات و پایان نامه‌های دانشجویی به این امر مهم اختصاص دهند و موسسه  اندیشه بهشتی نیز حمایت لازم را از آنان خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موسسه اندیشه بهشتی در سال ۱۳۹۹ به طور رسمی شکل گرفت، گفت:‌ موسسه از همان ابتدا شکل طلبگی و دانشجویی داشته و این طور نبوده که توسط اساتید حوزه و دانشگاه چنین ایده‌ای شکل بگیرد، بیشتر دغدغه طلبگی و دانشجویی بوده‌است.

رفیعی گفت: با توجه به اینکه این کار دغدغه جوانان بوده سعی شده حتی‌الامکان استقلال سیاسی و اقتصادی حفظ شود لذا این مجموعه به هیچ مرکزی وابسته نیست و کاملا از هم از نظر اقتصادی توسط یک تیم جوان تامین می‌شود و هم به لحاظ سیاسی هیچ مشی مشخصی که ذیل جناح خاصی باشد ندارد، سعی ما این بوده که آن چیزی را به عنوان سیاست خود مد نظر قرار دهیم که مطابق با اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و درچهارچوب مکتب اسلام و قانون اساسی قابل طرح باشد. البته این مرکز پیرامون اندیشه‌های شهید بهشتی کار می‌کند، لذا از شهید بهشتی الهام می‌گیرد.

وی درباره اینکه چرا شهید بهشتی و اندیشه‌های وی را برای فعالیت های این موسسه انتخاب کردند، اظهار کرد:‌ طبیعتا برای اینکه وارد جریان شویم و حرکتی را آغاز کنیم نیاز بود اولا انقلاب را خوب بشناسیم و اندیشه‌ها و معارف انقلاب را شناسایی و عمیق درک کنیم و بر اساس آن درکی که پیدا کردیم به نقاط مثبت و منفی برسیم سپس نقاط مثبت را رشد دهیم و نقاط منفی را که یک نوع آسیب شناسی است در جهت حل آن باشیم. برای شناخت نیاز بود به سراغ افرادی که نظام را پایه گذاری کردند برویم، که طبیعتا در راس آنان امام راحل بودند و شاگردان ایشان امثال شهید مطهری که نقش فراوانی در انقلاب داشتند اما یکی از شخصیت‌هایی که تاثیرات زیادی در سیاست های کلی نظام و قانون اساسی داشتند و از این بُعد شخصیت ایشان مغفول مانده، شهید بهشتی است.

رفیعی افزود: ایشان از سال‌های  قبل از انقلاب فعالیت‌های گسترده‌ای برای برای به ثمر رسیدن انقلاب شروع کردند که این فعالیت‌ها در قالب تاسیس مدرسه حقانی که فارغ‌التحصیلان آن در ارکان نظام از جمله قوه قضاییه کمک کردند و تاسیس دبیرستان دین و دانش بود که یک نوع کادرسازی برای انقلاب اسلامی بود. شهید بهشتی از دو دهه قبل از انقلاب به کادرسازی پرداختند و فعالیت های علمی و تحقیقاتی نیز داشتند.

مدیرمسئول موسسه «اندیشه بهشتی» گفت: شهید بهشتی بعد از انقلاب اسلامی نیز با تشکیل حزب جمهوری اسلامی که حزبی فراگیر و مورد اقبال مردم بود، نقش پررنگی را در جمهوری اسلامی ایفا کردند و بعد از شهادت آیت‌الله مطهری نیز ریاست شورای انقلاب را درسال ۵۸ به عهده گرفتند. همچنین وی نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بودند و در آنجا نقش مهمی را ایفا نمودند و آخرین سمت قبل از شهادتشان، ریاست دیوان عالی کشور بود که توسط امام راحل به این مقام منصوب شدند.

ارسال نظرات