۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۷۳۶۹۶۶
خوانساری:

با اجرای تعطیلی شنبه‌ها؛ یک سوم زمان کشور را تعطیل هستیم + فیلم

با اجرای تعطیلی شنبه‌ها؛ یک سوم زمان کشور را تعطیل هستیم + فیلم
استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه با تعطیلی شنبه‌ها حدود یک سوم سال تعطیل هستیم، گفت: اگر بین‌التعطیلات را اضافه کنیم این مقدار از تعطیلات بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در بیشتر کشورهای اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس روزهای تعطیلات پایان هفته از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر یافت تا خسارات اقتصادی و علمی تفاوت این تعطیلات با کشورهای جهان جبران شده و این کشورها بتوانند با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ شوند.

با توجه به اینکه ایران نیز همچون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مراودات و تبادلات نفتی، تجاری و وارداتی با کشورهای غربی دارد به نظر می‌رسد تعطیلی شنبه‌ها بتواند در ایران نیز به بهبود این مراودات بینجامد و درآمد حاصل از تعظیلات بیش از هزینه‌ آن باشد؛ به همین مناسبت، دکتر محمد امین خوانساری استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث در نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها که با همکاری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز سنجش دینداری در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداخت.

سبلسیب

خوانساری با تشکر از زحمات کسانی که در مرکز تحقیقات مجلس و شورای تخصصی حوزوی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: صحبت‌های بنده در این نشست فقط جنبه اسلامی ندارد؛ هرچند که این جنبه بسیار مهم و لازم است.

استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه این لایحه در زمان ریاست آیت الله رئیسی تدوین شده، ابراز کرد: در دلایل مطرح شدن این قانون؛ گفته شده که ناظر برماده 87  قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد و مربوط به خدمات کشوری و سیستم اداری و استخدامی کشوری است.

وی دلایل توجیهی این طرح را دارای چند بخش دانست و گفت: از جمله دلایل این طرح؛ نهادینه سازی فرهنگ اداری مبتنی بر ارزشهای اسلامی، توجه به کرامت انسانی، ارج نهادن به سرمایه های انسانی اجتماعی استخدام و تعادل بین کار و زندگی و اثربخشی در فرایندها و روندهای کار شمرده اند.

خوانساری در ادامه با اشاره به اینکه بررسی تطبیقی این قانون با قانونی که اکنون اجرا می شود را انجام داده‌ام، تصریح کرد: در قانون فعلی به لحاظ قانون اداری، استخدامی؛ هر کارمندی باید 44 ساعت کار کند و طی قانون جدید این زمان به 42 ساعت و 30 دقیقه کاهش می یابد؛ البته مجلس شورای اسلامی میزان 40 ساعت کار اداری را مد نظر دارد.

تعداد بازدید : 4

استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث ضمن تاکید براینکه دولت در این قانون تعطیلی کل ادارات و نهادها را نخواسته است، تاکید کرد: در تبصره 4 این قانون گفته شده که همه دستگاههای اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثناء بخش عملیاتی، مراکز خدماتی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز نظامی و امنیتی و انتظامی، تعطیل می باشند.

وی با اشاره به اینکه شاید تصویری که از این قانون ایجاد شود شبیه شرایط تهران باشد، خاطرنشان کرد: روز پنجشنبه ما در تهران شاهد هستیم که بانک ها، مراکز درمانی و خدماتی باز هستند ولی ادارات تعطیل‌ می‌باشند و اگر این قانون اجرا شود سایر شهرها هم شرایطی مانند تهران خواهند داشت.

خوانساری با بیان اینکه در مجلس فوایدی را برای اصل تعطیلات و تعطیلی روز شنبه برشمرده‌اند، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بهره‌‌وری کارمندان و صرفه جویی انرژی را دلیل افزایش تعطیلات می داند و بحث مراودات بین المللی، نظم جهانی و نداشتن منع شرعی را از جمله مزیت های تعطیلی روز شنبه می‌داند.

استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث دلایل مخالفت خود را با اصل تعطیلات و تعطیلی روز شنبه اینگونه بیان کرد: اصل تعطیلات محل مناقشه است و ما از این اصل زیربنایی؛ که چرا باید تعطیلات اضافه شود؟ فاصله گرفته ایم و به بحث رو بنایی تعطیلی روز شنبه یا پنجشنبه پرداخته ایم و این کار خطای بزرگی است.

وی با بیان اینکه خطای استراتژیک بزرگی که وجود دارد این است که ما اذهان عمومی را از چرایی تعطیلی منحرف کرده و به تعطیلی روز شنبه کشانده‌ایم، گفت: عمده دلایلی که در دفاع از تعطیلی گفته می‌شود این است که در جوامع اروپایی دو روز در هفته تعطیلی دارند و پنج روز کار می کنند.

سبلسیب

استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم الگو تعطیلی کشورهای دیگر را استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: کشورهای عربی مبنای تقویم آنها قمری و کشورهای اروپایی میلادی می باشد و ما در ساختار کشورمان با دو نوع  تقویم قمری و شمسی مواجه هستیم که هرکدام ازاین تقویم ها دارای 10 الی 11 تعطیلی رسمی و 17 الی 18 تعطیلی مذهبی است.

خوانساری ضمن تاکید براینکه باوجود داشتن تعطیلات زیادی که در تقویم کشور ما وجود دارد، افزایش تعطیلات نادرست است، خاطرنشان کرد: اگر تعطیلی روز شنبه را به تعطیلات کشور اضافه کنیم درحدود یک سوم زمان کشور به تعطیلی می گذرد و اگر بین‌التعطیلات را هم به این تعطیلات اضافه کنیم زمان زیادی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تطبیق قوانین کشورهای دیگر با ایران درست نمی‌باشد، ابراز کرد: دولت اگر به دنبال ایجاد تفریحات سالم برای مردم می‌باشد، با روشهای دیگری غیر از تعطیلات رسمی می تواند این کار را انجام دهد؛ افزایش تعداد روزهای مرخصی کارمندان دولتی در بیشتر شدن تفریحات مردم موثر است.

استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث با طرح این سؤال که آیا تجربه تعطیلات آخر هفته شهر تهران در سنوات گذشته موفق بوده است و می تواند الگوی برای سایر شهرها باشد؟ اظهار داشت: اگر طبق تجربه کاری شهر تهران؛ ساعات کاری کارمندان را افزایش دهیم و یک روز را تعطیل کنیم آیا تاثیرات زیستی این برنامه قابل دفاع است؟

خوانساری با اشاره به اینکه درسیستم اداری تهران لوازمی وجود دارد که باعث می‌شود کارمندان از صبح تا تقریبا عصر کار کنند، خاطرنشان کرد: از مشکلات این نوع برنامه کاری این است که خوردن نهار در محل کار باعث هدر رفت زمان کاری می شود و تعطیلات آخرهفته؛ شلوغی زیادی را در سطح شهر ایجاد می‌کند.

 وی با بیان اینکه اعمال برنامه‌ریزی کلان شهر تهران؛ برای تمام شهرستان‌ها محل بحث است، گفت: تهران از لحاظی اقلیمی و هزینه شهری با خیلی از شهرها متفاوت است و نمی‌توان برنامه‌ای که در این کلان شهر وجود دارد را در شهرهای دیگر پیاده کرد و باید با توجه به خصوصیات هر شهر برنامه ریزی صورت گیرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
اگر علت تعطیل نبودن پنجشنبه و تعطیلی شنبه مبادلات نفتی و گازی هست چرا فقط طرح تعطیلی در همان شرکتهای مربوطه اجرا نمیشود..اصلا چرا بنا را برتعطیل کردن شنبه گذاشته اند؟ هم پنجشنبه کار کنند هم شنبه به سایر امور اداری بپردازند. کدام وحی منزلی گفته باید دو روز تعطیلی داشته باشه کشور؟
0
1
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷
و لطفا در مورد بندهای ذیل هم که فرمودند توضیح بدهند طراح این طرح که دقیقا چطور مربوط به دین و اسلام هست طرح؟یعنی تعطیلی روز شنبه چطور باعث نهادینه سازی فرهنگ اداری مبتنی بر ارزشهای اسلامی می شود؟ بقیه موارد نیز نیاز به توضیح دارد
نهادینه سازی فرهنگ اداری مبتنی بر ارزشهای اسلامی، توجه به کرامت انسانی، ارج نهادن به سرمایه های انسانی اجتماعی استخدام و تعادل بین کار و زندگی و اثربخشی در فرایندها و روندهای کار
0
1