۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۷۳۶۱۱۱

کتاب «زیستگاه رسانه‌ای» رونمایی می شود

کتاب «زیستگاه رسانه‌ای» رونمایی می شود
مراسم رونمایی از کتاب زیستگاه رسانه‌ای نوشته «محمودرضا کبیری یگانه» برگزار می شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب زیستگاه رسانه‌ای نوشته «محمودرضا کبیری یگانه» امروز سه شنبه ۲۳ خرداد ماه ساعت ۱۵ در خبرگزاری فارس برگزار می شود.

این کتاب با موضوع محوری «سواد رسانه‌ای» نگاشته شده است و در آن، برای اولین‌بار اغلب تکنیک‌های رسانه‌های بزرگ جهان برای هدایت ذهن مخاطب به رشته تحریر درآمده است و این کتاب، می‌کوشد به این سوال پاسخ بدهد که رسانه‌های بزرگ جهان چگونه با استفاده از ابزاری مانند علوم اجتماعی، علوم روان‌شناسی و علوم شناختی، هدایت ادراکات کاربران را به کنترل خودشان درمی‌آورند.

در آئین رونمایی کتاب «زیستگاه رسانه‌ای» دکتر سیداحمد موسوی صمدی پژوهشگر و مدرس دانشگاه و نیز حجت الاسلام دکتر ناصری پور رئیس انجمن مطالعات خانواده ایران نیز حضور خواهند داشت.

کتاب «زیستگاه رسانه‌ای» رونمایی می شود

زیستن در دنیای پیچیده ‌و‌ چند بعدی رسانه و‌ نوشتن از ابعاد آن که هر لحظه دریچه‌ نوینی از قدرتش را به روی مخاطبانش می‌گشاید کار بسیار دشواری است که با تمام سختی‌ها همواره برایم جذاب و پرمعنا بوده است.

دنیای عجیب رسانه که روزانه انبوهی از نوآوریها، اختراعات، ابتکارات و خلاقیت‌های فردی و گروهی در قالبهای متنوع و متعدد به مخاطبان خود ارائه می‌دهد موجب پیوند انسانهای کره زمین و اتصال غیرفیزیکی آنها به یکدیگر می‌شود.

ظرفیت و فعالیت روزافزون و در حال گسترش رسانه‌ها که با ابزار و ترفندهای نو برای کاربران خود در هر رده سنی با هر رنگ و زبانی قصه سازی و روایت سازی میکنند تا اندازه‌ای فزاینده است که دیگر تردیدی در این امر وجود ندارد که بر توانسته به طور جد و یقین بر اذهان و افکار مخاطبان خود تاثیر آنی و مستقیم بگذارد.

ابزارهای متنوع، ارزان، فانتزی، مهیج و به نوعی جذاب برای کاربران این فضا نه تنها فعالیت در آن را به دور از زمان و مکان مقدر کرده است بلکه حضور در آن را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است و تحت عنوان یک ماهیت به صورت بازی روزانه یا شبکه اجتماعی کاربران را به خود وابسته دائمی کرده و نکته حائز اهمیت این است که صاحبان فضای مجازی مادام و مستمر برای حفظ و افزایش و جذب کاربران خود خصوصا در نسل نوجوان و جوان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد تا برای رسیدن به اهداف و بهره‌برداری‌های خود آنها را در بالاترین حد رضایت نگه دارند.

آنچه غیرقابل کتمان است مسیری است که دنیای امروز در تقابل با جنگ اراده‌ها دارد و برای رسیدن به مقصودی خاص پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است.

آدمی از عصر حجر تا انقلاب صنعتی و دنیای اینترنتی امروزی همواره متاثر از دستاوردها، اکتشافات و علم و دانش جدید بوده و از همان دوران زندگی‌های نخستین هرچه فرد نسبت به شناخت و ماهیت موضوعات و کارکردهای آن کنترل بیشتری داشت بهتر و سریع‌تر می‌توانست آنها را مدیریت کند.

ازینرو در دنیای امروز حکمرانان و اندیشمندان عمیقا درک کرده‌اند راه توسعه و پیشرفت از مسیر افزایش دانش و تلاش و‌ممارست می‌گذرد به این معنی که اگر‌ کشوری سودای توسعه دارد باید دانش و اطلاعات قابل توجهی در زمینه ارتباطات و‌مدیا داشته تا با برنامه‌ریزی گسترده بتواند سهمی هرچه اندک‌ در اینده زیست جهان و دنیای پیرامون بشر داشته باشد.

بشر با زندگی در جامعه کنونی و شرایط حاکم در آن گام به دنیای ارتباطات و اینترنت و ماهواره گذاشته و به نحوی وارد دهکده جهانی که مدت‌ها پیش مک‌لوهان از آن صحبت می‌کرد شده و با آن خوی گرفته است.

اما تاثیر چنین امر مهمی در زندگی بشر به گونه‌ای است که اغلب حوزه‌های عمومی و خصوصی انسانی را متاثر می‌‌سازد و لذا تولید دانش‌و گفتمان‌سازی در این حوزه ضرورتی اجتناب‌تاپذیر محسوب می‌شود.

ایران به عنوان کشوری که تمدن و پیشینه تاریخی بسیار موثق و کهن و نقشی موثر در نظم جهان ‌ داشته و‌ از سوی رقبا مورد تهدید و تطمیع قرار می‌گیرد باید مهیای زیست در اپیدمی‌ جهانی رسانه‌ای شده و این امر جز با ترویج دانش و آگاهی سواد رسانه‌ای میسر نشده و به ثمر نخواهد نشست،

به عنوان پژوهشگر و محقق صراحتا می‌توانم عنوان کنم کتاب «زیست‌گاه رسانه» در راستای آگاهی ‌بخشی مخاطبان در حوزه پیچیده و دشوار سواد رسانه‌ای برای اولین‌‌بار تمامی تکنیک‌هایی که در رسانه‌های دنیا برای رسیدن به اهداف خود از آن بهره‌مند می‌شوند را به زبانی بسیار شیوا و رسا بیان کرده است.

اگرچه مخاطب این کتاب مردم عوام جامعه هستند اما نوجوانان و جوانان دهه ۸۰و ۹۰ که از بدو تولد در بستر فضای مجازی و اینترنت رشد یافته‌اند مخاطب خاص این مجموعه کتاب محسوب می‌شوند تا با دنیای واقعی رسانه آشنا شوند.

ارسال نظرات