۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۲۹۵۹۴
یادداشت ۲؛

این هشدار جدی است/ وضعیت قرمز برای ایران!

این هشدار جدی است/ وضعیت قرمز برای ایران!
در حال حاضر دو سال است که رشد جمعیت ایران اسلامی منفی شده و ما به انقراض نسل بسیار نزدیک هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، کاهش جمعیت با ایجاد رکود اقتصادی، باعث کاهش سطح رفاه اجتماعی می شود؛ اما تأثیر مهمتر آن به واسطه پیری جمعیت است. افراد سالخورده در هر کشور مصرف کننده محسوب می شوند و نیازهای آنان را باید نسل جوان و تولید کننده تأمين کند.

 جمعیت سالمند آینده‌ى نزديك کشور ما (خود ما جوانان امروز) نه غرق رفاه ناشی از دیدگاه «فرزند کمتر زندگی بهتر»، بلکه دچار شکاف نسلی، فشار اقتصادی و فاقد پشتوانه حمایت نسلی خواهند بود، یعنی دامنه پیری جمعیت از مسائل اقتصادی به ابعاد فردی و اجتماعی نیز کشیده می شود.

این هشدار جدی است/ وضعیت قرمز برای ایران!

مسائل نظامی، امنیتی و سیاسی

جمعیت یک کشور، بزرگترین پشتوانه امنیتی برای آن کشور است. از نظر پستلین و مک لین، کاهش و سالخوردگی جمعیت، عامل کاهش تمام توان سیاسی، قدرت نظامی و عزت ملی یک کشور است.  جمعیت سالخورده، منفعل و سازشکار تر است و مقاومت کمتری نسبت به تحدیدات جهانی دارد.

آنچه که امروز آمریکا و دشمنان ایران را وحشت زده می کند جمعیت جوان و فراوانی است‌که وفادار به انقلاب و پاسدار خون شهدا هستند، اسطوره‌های رشادت امروز ما (مدافعان حرم و مدافعان امنیت) نیز جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ هستند.

مسائل علمى

افزایش جمعیت یک نیروی محرکه برای پیشرفت های علمی و تکنولوژی است، با کاهش جمعیت یک کشور تعداد نخبگان علمی آن کشور به شدت افت می کند و جامعه هم از لحاظ کمی و هم کیفی به شدت ضربه می خورد. پیشرفتهای چشمگیر علمی امروز ما درنانو و بیوتکنولوژی، هسته ای، پزشکی، موشکی و نظامی مدیون جمعیت جوان و کافی حاصل از فرزندآوری در دهه های ۵۰ و ۶۰ است.

این هشدار جدی است/ وضعیت قرمز برای ایران!

سوال شما جواب پزشکان

حاملگی اثر پیشگیری کننده در سرطان پستان دارد. هر چه سن اولین بارداری پایین تر باشد این اثر بیشتر است و هر چه سن آخرین بارداری بالاتر باشد نیز این اثر بیشتر است.

در کتاب های پزشکی اولین علت ذکر شده برای سرطان تخمدان، زایمان کم یا نداشتن حتی زایمان است. بارداری دارای اثر محافظتی نسبت به ایجاد فیبروم در رحم زنان است و هرچه سن اولین بارداری کمتر باشد، ریسک ابتلا به فیبروم کاهش می‌یابد.

شیردهی باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان های پستان، رحم و تخمدان و بیماری های قلبی و عروقی می‌شود. بارداری باعث تحلیل و بهبود اندومتريوز و در برخی زنان بهبود تنبلی تخمدان پلی‌کیستیک می شود.

هرچه بارداری زودتر اتفاق بیفتد احتمال نازایی ثانویه کاهش می‌یابد. بارداری به جوان سازی و تقویت ایمنی مادر کمک می کند(توسط سلولهای بنیادی جنین از طریق پدیده میكروکایمریسم).

هرچه بارداری زودتر اتفاق بیفتد احتمال یائسگی زودرس و عواقب آن مانند پوکی استخوان، بیماری قلبی و بیماری فشار خون کاهش می یابد.

این هشدار جدی است/ وضعیت قرمز برای ایران!

طبیعی یا سزارین؟!

از نظر علمی، سزارین روش معمول و انتخابی برای به دنیا آوردن فرزند نیست و سزارین فقط باید با دلیل موجه علمی انجام شود. عمل سزارین یک عمل جراحی سنگین است و عوارض قابل توجهی دارد، در کشورهای پیشرفته آمار سزارین خیلی کمتر از کشور ما بوده و اکثر تولدها به صورت زایمان طبیعی انجام می‌شود.

سزارین قدرت فرزندآوری زنان را کاهش می دهد، اما با توجه به منابع پزشکی این باور غلط است که کسی که سزارین کرده حداکثر می تواند سه بارداری داشته باشد، محدودیت مطلقی وجود ندارد.

فقط تا ۳۵ سالگی؟!

یکی از اشتباه‌ترین باورهای که سالهاست در ذهن مردم کشور ما نهادینه شده این است که بارداری فقط تا ۳۵ سالگی خانم مجاز است و بعد از آن بچه های عقب افتاده و ناقص به دنیا خواهند آمد، در حالی که در متون پزشکی منع مطلق سنی برای بارداری ذکر نشده و امکان بارداری سالم با فرزندی سالم تا بعد از چهل سالگی هم وجود دارد(با انجام مراقبت های مورد نیاز).

درآمریکا و کشورهای اروپایی، زنان برای بچه دار شدن در سن بالای چهل سالگی تشویق می‌شوند و آمار آن در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

در منابع پزشکی و در کشورهای پیشرفته، سن باروری از ۱۵ تا ۴۹ سال و حتی 10 تا ۵۴ سال به مردم معرفی می شود. نه فقط ۱۸ تا ۳۵ سال!

یکی دیگر از این این باورها اینست که برای سلامت مادر و کودک، باید ۳ تا ۵ سال بین دو بارداری فاصله باشد. در حالی که طبق منابع تخصصی، فاصله ۱۸ ماه بین دو بارداری(پایان بارداری ولو با عمل سزارین تا شروع بارداری بعدی) می‌تواند برای داشتن بارداری ایمن، فرزندی سالم و بازیابی توان مادر کافی باشد.

این هشدار جدی است/ وضعیت قرمز برای ایران!

بی خطر است، نه؟

خیر! از نظر پزشکی، قرص ها و آمپول های جلوگیری از بارداری، تنها بی خطر نیستند بلکه عوارض قابل توجهی دارند؛ به عنوان مثال: افزایش فشار خون و افزایش چربی خون (تری گلیسیرید)، خونریزی‌های نامنظم زنانه، مرتبط با ایجاد سرطان دهانه رحم، مرتبط با ایجاد آدنوم و سرطان کبد، لکه های پوستی، تاخیر در باروری(اگر قرص ها بیش از دوسال استفاده شوند) و ایجاد نازایی(مصرف طولانی آمپول های سه ماهه)، ایجاد یائسگی زودرس و افزایش خطر سرطان پستان از عوارض استفاده از قرص ها و آمپول هال جلوگیری از بارداری است.

قابل برگشت است؟

برخلاف تصور عامه، بستن لوله ها در زن یا مرد، عملاً برگشت ناپذیر بوده و عقیم سازی دائم طبق نظر مراجع( آیات عظام خمینی، مکارم، شبیری، صافی، علوی، فاضل و...) غیر جایز و حرام است. اگر هم قرار باشد توبکتومی (بستن لوله در زنان) برگشتی داشته باشد، نیازمند یک عمل جراحی سخت بوده و احتمال موفقیت آن کم است.

عمل اصلاح و برگشت باروری بعد از وازکتومی(بستن لوله در مردان) نیز گران و سخت است و احتمال بازگشت باروری، خیلی کم است. نیز سلول های جنسی مرد در اثر بستن لوله ها ضعیف و کم کیفیت می‌شود زنانی که توبکتومی می‌کنند، بیش از جمعیت معمولی به کیست های تخمدان دچار می‌شوند.

ادامه دارد ...

ارسال نظرات