۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۲۶۱۷۲
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر:

برداشت‌های غلط از هویت‌های طلاب، دور از عقلانیت است

برداشت‌های غلط از هویت‌های طلاب، دور از عقلانیت است
استاد سطوح عالی قم گفت: امروز یکی از هسته‌های فعال در حوزه تبیین و تبلیغ، هسته مشاوره است و نباید برداشت‌های دور از عقلانیت درباره هویت‌های روحانیون به جامعه داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی مهر استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اظهار داشت: امروز از برکت انقلاب اسلامی و مقتضیات زمان که امام راحل عنصر مقتضیات زمان و مکان را یکی از راهبردها در مسئله گسترش فقه می شناخت، برای همگان مبرهن است.

وی در ادامه افزود: امروز حضور روحانیت را نه به عنوان بحث حاکمیت؛ بلکه به عنوان نیاز جامعه و یک ضرورت می‌بینیم و این تقاضای جامعه و اجتماع است که روحانیت پاسخگویی زمینه هایی که مرتبط با مذهب و کامل دین می شود را مطالبه کنند؛ پس این هویت در امور مشاوره یک حسن برای روحانیت است که بتواند در زمینه های مختلف پاسخگوی مردم باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افرادی که نتوانند در متن جامعه همراهی با مردم در زمینه های مختلف داشته باشند و هویت های مورد نیاز جامعه را نتوانند تخصصا کسب کنند، برای آنان این نقص وارد است که مگر غیر از این است که ما باید خدمت رسان مردم و پاسخگو به نیاز اجتماع باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر در ادامه افزود: از مجلس شورای اسلامی باید تشکر کرد که با دریافت مقتضیات زمان، مصوبه مجوز فعالیت حوزه علمیه در زمینه روان شناسی را به سرانجام رسانید؛ چرا که این هویت ها می تواند توفیقات فراوانی را برای روحانیت در حوزه تبلیغ و تبیین و حتی تالیف رقم بزند.

فعالیت های مختلف طلاب

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: ما امروز شاهد هستیم که در مباحث مختلف در زمان های متعدد، طلاب علوم دینی در بحث زلزله، سیل، کرونا و در جهاد تبیین و خدمت رسانی مخلصانه دوشادوش مردم یک نقطه امن در اذهان افراد ایجاد کردند و حضورشان آرامش خاص معنوی و روحی روانی را به مخاطب القا می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر بیان داشت: اینجانب هرگز فراموش نمی کنم لحظاتی را که عده‌ای از حجاج در منا به شهادت رسیده بودند و همسران آنان از حیث روحی و روانی دچار صدماتی شده بودند که تنها مشاوره دینی بود که می توانست آرام بخش آنان و هم امیدوار کننده آنان به زندگی، پس از از دست دادن عزیزانشان باشند.

وی در ادامه افزود: همان گونه که احکام دین به جسم و روح و روان مرتبط می‌شود و این فرآیند برای مکلف از سوی شارع تبیین شده است، روحانیت نیز می تواند با هویت های مختلف مرتبط با فقهِ روز در اجتماع خدمت رسانی متفاوتی از دیروز را ارائه دهد و این یکی از حُسن‌های پیشرفت و توسعه حوزه خدمت رسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر خاطرنشان کرد: برخی از سخنانی که برگرفته از تفکر سکولاریسم است، می تازند تا اسب چموش خود را به مقصد نامعلومی کشانده و در جامعه با القائات دور از عقل، منطق و علم، خدمت های شایسته، حضور فعال و تلاش های بی شائبه را سیاسی جلوه دهند.

وی در ادامه افزود: بعضی از سرمقاله ها، پس مانده مطالبی است که از حوزه عقل، علم و سیاست پذیرفته شده نیست؛ چرا که مطالب، دور از محتوای غنی و دور از محتوای فاخر است و ای کاش کسانی که لباس اندیشمندی بر تن خود پوشیده اند، گاهی نیز از پشت میزها خارج شده و در میدان قدم بگذارند و میدان را نیز مشاهده کرده و نیازهای روز را درک  کنند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: آنان باید بدانند که امروز یکی از هسته های فعال در حوزه تبیین و تبلیغ، هسته مشاوره است و نباید برداشت‌های دور از عقلانیت خویش را به جامعه تعمیم دهیم و نباید برای مجلسیان تکلیف معین کنیم.

برداشت های غلط از هویت های طلاب

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر در ادامه افزود: نسل های شجاع، بالنده و در راه مسیر حق، جانفشان، عمدتاً افرادی بودند که با مشاوره در قالب نصایح و مواعظ و عرض حال خویش، توانستند مورد توجه تربیت دینی و عملی اسلام قرار بگیرند.

امروز مشاوره ها در قالب مشاوره تحصیلی، مشاوره ویژه جوان، مشاوره خانواده، مشاوره های زناشویی و معنوی، هر کدام در جای خود، از محسنات ای است که در حوزه تبلیغ و تبیین کاربردی موثر از خود بر جای گذاشته است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر ابراز کرد: امروز کارنامه موفق روحانیت در حوزه های علمی، فرهنگی، هنری و هویت های دیگر، آثار درخشنده ای را از خود برجای گذاشته است.

وی در ادامه افزود: چشم پوشی از موفقیت های حوزویان در خدمت رسانی علمی، فرهنگی، هنری، پژوهشی و سایر هویت ها، بی‌انصافی است و برخی از رفتار مسئولین در مطبوعات نقض غرض است؛ چراکه گفته های آنان و تیتر مطالب آن ها و سرمقاله هایشان مستقیما با روح و روان جامعه سروکار دارد.

سعید چراغی

ارسال نظرات