بنیه های پژوهشی طرح های حوزوی نیازمند تقویت و بروزرسانی هستند
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که فاطمه زهرا سلام الله در عمر کوتاه در سایه سار عبادت ملکوتی، علم و اندیشه و دانش، خطبه فدکیه را می آفریند و در مدینه محور علم و دانش دینی و الهی برای اصحاب و زنان و مردان مدینه می شوند، اظهار داشت: میراث اجتماعی، سیاسی و روشنگری و تبیین صدیقه طاهره سلام الله علیها نقطه عطف تاریخی را رقم می زند و این ها اضلاع و ابعادی از زندگانی نورانی این بانوی عظم الشان است. از خداوند متعال مسئلت داریم که همه مردان و زنان ما و همه زنان عالم این الگوی متعالی را فهم نموده، سبک این زندگی متعالی را پیاده نمایند.
وی تصریح کرد: اگر قبول داریم که مقوله زن و خانواده مقوله راهبردی و استراتژیک دنیای معاصر است؛ بدون تردید الگوی فاطمه زهرا سلام الله علیها حل کننده، مشکلات و ارائه دهنده نظریات راهگشا در این مسیر است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ذرز بخش دیگری از سخنان خود، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه، با بیان این که تمام گذاره های مطرح شده در این نشست مورد دقت نظر دوستان در معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهد گرفت، گزارشی از طرح های کلان حوزه های علمیه ارائه و بر اهمیت نقش آفرینی و کنشگری پژوهشگران حوزوی تأکید کرد.
وی اظهار داشت: در سایه سار تلاش تمام همکارانمان، اسناد راهبردی و بلند مدت حوزه و برنامه ۵ ساله حوزههای علمیه با بیش از هزار شاخص تنظیم و برش هایی از آن ناظر به ویژگی های مراکز، مدارس و حوزه های استانی ترسیم شده است.
آیت الله اعرافی تدوین ۳۰۰ طرح بنیادین و تحولی ناظر به رسالت های حوزوی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: درختواره رشته های تخصصی حوزه های علمیه و طراحی ۸۰۰ رشته و گرایش و مقطع و تصویب بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش آن در شورای کسترش حوزه های علمیه، تنها یکی از طرح های تحولی حوزه های علمیه است.
وی با اشاره به این که هم اکنون در حوزه های علمیه حدود ۱۰۰ رشته و گرایش در فرایند اجرایی قرار گرفته است، اظهار داشت: پژوهش، تحقیق، نوآوری و تولید، روح نظامات حوزه های علمیه است؛ همواره دست همیاری تمام مراکز و بخش های پژوهشی حوزوی را برای نقش آفرینی در نقد و اصلاح و تکمیل درختواره، ترسیم سرفصل نویسی، تولید علم و اندیشه و نظریه پشتوانه رشتهها و بازتولید منابع و متون را میفشاریم.
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که همواره نیازمند تقویت و به روز رسانی بنیه های پژوهشی طرح های حوزوی هستیم، اظهار داشت: اگر تنها ۳۰۰ رشته و گرایش قوی و متقن حوزوی عملیاتی شوند؛ پایان نامه ها، تحقیقات پایانی و مقالات آن ضمن توسعه مرزهای دانشی، دنیای اندیشهای جهان را با دگرگونی مواجه خواهد ساخت.
وی افزود: جریان فقه معاصر، جریانی است که همراه فقه شیعه در حرکت بوده، بزرگان ما در هر عصری به مسائل نو می پرداختند؛ تلاش نموده ایم تا افزون بر رشته ها در قلمرو آزاد حوزه نیز دست نیاز دراز کرده موضوع را عرضه و گروه های تقریر در درس ها شکل گرفته، جریان فقه معاصر را برای خلق محصولات ارزشمند به پیش ببریم.
عضو فقیه شورای نگهبان به سطوح مختلف تحقیقاتی در حوزههای علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: سطح اجتهاد مطلق با تمرکز بر یک حوزه، نیازمند تحدی در رشته ها به ویژه فقه معاصر است.
وی بر حرکت در قلمرو پژوهش های مورد نیاز نظام و جامعه تاکید کرد و ابراز داشت: در مقوله علم سنجی در قلمرو علوم اسلامی و انسانی اسلامی، کارهای ارزشمندی آغاز شده است؛ ولی همچنان نیازمند حرکت جامع و جدی و مشارکتی چند نهاد هستیم تا حوزههای علمیه به پشتوانه تراث هزار ساله، به مقر علم سنجی و ارزیابی تولیدات علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی تبدیل گردد.
وی نقش آفرینی در فلسفه های مضاف و قلمروهای فقهی و اصولی را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: امیدواریم با رویکرد ستادی بتوانیم همچون فقه معاصر در عرصه فلسفه های مضاف و قلمرهای فقهی علوم انسانی اسلامی نیز طرح های پویا و عملیاتی را اجرا نماییم.
آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر این که معاونت پژوهش حوزههای علمیه آماده ایجاد پل میان مراکز پژوهشی با مجموعه های پژوهشی مدارس دینی است، در اشاره به موضوع معیشت هدفمند؛ طلاب، اساتید، مبلغان و پژوهشگران را از گروههای چهارگانه این طرح برشمرد.