دین، فهم امیدوارانه آینده و ساختن آن است
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد شجاعی در ویژه برنامه «رسالت تمدنی ما در قبال امام زمان» که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم میفرماید من از روح خود در انسان دمیدم، دمش روح از الله باعث میشود انسان بی نهایت و عاشق ککمال مطلق بی نهایت شود برای همین هیچ انسانی نیست که با فرهنگ زمین کنار آمده و توان تحمل محدودیت را داشته باشند همه انسانها در ذات خود بینهایت خواه و بینهایت طلب آفریده شدند و به همین دلیل امام فرمودند رییسجمهور آمریکا هم عاشق خداوند است حتی اگر خودش متوجه نشود و لااله الا الله یعنی من محبوب معبودی مثل خداوند مطلق و بی نهایت ندارم، نه یک گزاره دینی و اسلامی بلکه یک حقیقت عینی و خارجی است.
وی افزود: یک حقیقت خارجی دیگر این است هر جا انسان هست، جز با الله راضی و اشباع نمیشود خواه خود بفهمد و خواه نفهمد بینهایت طلب است، معنا و فلسفه این عشق در انسان چیست و چرا خداوند این حس را در انسان قرار داد و انسان قرار است به چه برسد؟
حجت الاسلام شجاعی با بیان اینکه حضرت امام(ره) در کتاب نماز خود به این موضوع پرداختهاند، گفت: ایشان حدیثی از پیامبر را آوردهاند که میفرمایند؛ زمانی که مومن در بهشت قرارمیگیرد نامهای از خداوند به او میرسداین نامه اینگونه تنظیم شده که« من الحی القیوم الذی لا یموت الی الحی القیوم الذی لا یموت» یعنی از خداوند زنده و بیداری که هرگز نمیمیرد به بنده زنده و پایداری که هرگز نمیمیرد، اما چه چیز باعث میشود بندهای که عجز و نیاز محض است به حی قیوم لایموت تبدیل شود؟ دلیل این تبدیل روح الهی موجود در انسان است که میتواند او را به این مقام برسند.
مدیر مسئول مؤسّسه فرهنگی، هنری منتظران منجی ادامه داد: کیفیت این تبدیل با عبودیت است، همان چیزی که در هر جا و رشتهای حضور داشته باشد شاگرد به استاد بدل میشود، هرزمان شاگرد نسبت به استاد عبودیت داشته باشد خود به استاد تبدیل میشود همانطور که عبودیت انسان را به مقام حی لایموت میرساند، در ادامه این نامه آمده که خداوند میفرماید: امن کسی هستم که هرآنچه اراده کنم همان خواهد شد پس امروز تو را همانند خود قرارمیدهم که هرآنچه اراده کنی همان خواهد شد، به همین خاطر خداوند در قرآن درباره مومنان میفرماید که مومنان در بهشت هرچه اراده کنند محقق میشود، بهشت برای آنها پیشنهاد است که طبق ارا انها تغییر میکند و این همان چیزی است که انسان برای آن آفریده شده است.
وی افزود: یکی از سنتهای مهم الهی اختیار است، لذا همیشه طاغوتها و دشمنان وجود دارند و اجازه نمیدهند انسانها این مسیر را به سادگی طی کنند، زیرا یکی از اسامی خدا رب است، رب همراه باشگاه است و شاگرد میتواند برود یا نرود و به حرف مربی گوش کند یا نه، موضوع اختیار است و اجبار اصلا مطرح نیست.
تعلق به آینده و آیندهسازی، اصل تربیتی انبیا
این کارشناس دینی ادامه داد: انسانها همواره سوال میکردند که چه زمانی امکان این فراهم میشود که انسانها با امنیت این مسیر بندگی را طی کنند و انبیاء مامور بودند به پیروان خود اعلام کنند که آن آینده میآید و شما باید برای آن آینده تلاش کنید که این تلاش آثار تربیتی زیادی برای پیروان آنها دارد، لذا یکی از اصولی که همه انبیاء ماموریت دارند که پیروان خود را برای آن آماده کنند، تعلق به آینده و آیندهسازی است، لذا قرآن میفرماید: «انالارض یرثها عبادی الصالحون» و خداوند میفرمایند این پیام برای همه دینداران عالم پیام دارد.
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری گفت: ایشان میفرمایند؛ دین نگاه مثبت به آینده و آیندهسازی است و اگر کسی دین را اینگونه نشناسد به بیراهه رفته و از شناخت دین بهره نبرده است، به همین دلیل همه پیامبران مأمور به تربیت پیروان خود به این شیوه بودهاند، قرآن دین پیامبر را هم به همین صورت معرفی میکند «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی دین کله» ا سهولت تحت تربیت الهی قرار گیرند.
حجت السلام شجاعی با بیان اینکه روایات معتبر و متعددی وجود داردکه خبر از وقوع انقلابی به حق توسط ایرانیان میدهد: بیان کرد: در این روایات اعلام شده ایرانیان پیروز میشوند و پرچم انقلاب را به دست صاحب آن یعنی حضرت ولی عصر میدهند، امام(ره ) نیز انقلاب را نه کار خود بلکه نقشه خدا و حضرت ولی عصر میداند، زیرا پیروزی این انقلاب و ماندگار آن در نقطهای از زمان همه حرف از پایان دین میزدند جز معجزه نیست؛ ایشان در جلد 21 صحیفه امام صریحا اعلام میکنند که انقلاب اسلامی برای مقدمهسازی ظهور امام زمان اتفاق افتاده است، انقلاب ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ اسلام به پرچمداری حضرت حجت است.
انقلاب اسلامی بدون جنبه مهدوی خود، بی معناست
وی تأکید کرد: امام اساسا انقلاب اسلامی را با امام زمان معنادار میدانند و بدون جنبه مهدوی انقلاب هیچ نوع ارزش و اعتباری برای آن قائل نیست به همین دلیل میفرمایند اگر مسئولین به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت مهدی نباشند خائن و خطرساز هستند حتی اگر خدمت کنند یعنی خدمات اصالتی ندارند مگر انکه مهدوی و زمینه ساز باشد، این موضوع مهمی است که تکلیف مهمی برای ما ایجاد میکند که در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری وشورا زمانی میتوانی رای بدهی که منتخب تو به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت ولی عصر باشد، هرکس جایی مسئولیت دارد و به فکر امام زمان نیست خائن و خطرساز است چرا که صرفا مردم را سرگرم میکند.
مدیر مسئول مؤسّسه فرهنگی هنری منتظران منجی ادامه داد: لذا امام انقلاب اسلامی را مهدوی معنا میکنند و سخنان ایشان درباره فهم مهدوی از انقلاب اسلامی بسیار زیاد است، چنانکه رهبری هم چنین نگاهی دارند و به ویژه در سالهای اخیر به همین نکتهها توجه میدهند، رهبری ضمنا به این نکته اشاره میکنند که وجود انقلاب اسلامی برای تحقق ظهور لازم است و بدون انقلاب اسلامی ظهوری هم اتفاق نخواهد افتاد کما اینکه طی این 40 سال بواسطه انقلاب اسلامی امام زمان در دنیا شناخته شدند، مردم به او گرایش پیدا کردند اگرچه دشمنان ما 200 ساله بر این موضوع کار میکنند و منتظر انقلاب اسلامی بودند و میدانستند ظهور انقلاب اسلامی به معنای اتمام مکاتب دیگر است، کما اینکه 1979 انقلاب به پیروزی میرسد و سال 1980 فیلم "مردی که آینده را دید" در هالیوود ساخته میشود و در آن به این موضوعات اشاره میکند.
خودشناسی و انسانشناسی، راهبرد اصلی در معرفی دین
وی با بیان اینکه انسان باید خود را بشناسد تأکید کرد: دین برای خود اصلی ما ساخته شده، نماز، روزه برای خود اصلی انسان طراحی شده است ما اول باید خود اصلی فرد را به او بشناسانیم و بعد احکام را به او معرفی کنیم، زمانی که این تقدم و تأخر برهم خورد و فرد خود را نشناخت با چند شبهه اعتقادات خود را از دست میدهد، تا زمانی که انسان را به فرد معرفی نکنید نمیتوانید دین را به او بفهمانید، اینطور نمیتوان از دین دفاع کرد.
حجت الاسلام شجاعی افزود: تصور ما این است که دینداری یعنی نماز روزه حج است در حالیکه قرآن میفرماید اوج دینداری در روز قیامت رابطه ما با امام است«یوم ندعوا کل اناس به امام»، به گفته امام صادق در قیامت 50 پرسش از فرد میشود که 49 سوال منوط به یک سوال است اگر برای امام موثر بودیم، ما بقی سوالات پذیرفته است، چنانکه دعای فرج امام زمان در ماه رمضان گناهان گذشته حال و آینده را پاک میکند به این دلیل که در پیوند انسان با امام همه گناهان مورد آمرزش و مغفرت قرار میگیرد؛ به طور کلی دین، فهم امیدوارانه آینده و ساختن آینده است که به گفته پیامبر نام آن انتظار فرج است، بنابراین ما وظیفه سنگینی در تمدنسازی داریم به همین دلیل رهبری اعلام میکنند در فریضه قطعی فوری جهاد تبیین باید نوآوری داشته باشید، نمیتوان حرفهای 50 سال پیش را مطرح کرد که اساسا اعتباری ندارندف چینش فعلی در اصول و فروع دین تخصصی نیست و به طور مثال تولی و تبری که اصل دین است در فروع طرح میشوند، بنابراین باید با نوآوری و حرف تازه در جهاد تبیین در جهت تمدن سازی گام برداشت.