همایش سالانه معاونان تهذیب مدارس علمیه سطح یک قم برگزار شد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش سالانه معاونان تهذیب مدارس علمیه سطح یک استان قم قبل از ظهر امروز با موضوع رسالت اجتماعی حوزویان در سالن همایش سلمان فارسی مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد.
در این همایش، معاونان تهذیب مدارس علمیه سطح یک استان قم حضور داشتند و حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه و حجت الاسلام سید محسن آزادی مدیر تهذیب مدارس سطح یک استان قم به سخنرانی پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در این همایش با اشاره به مفهوم رسالت اجتماعی اظهار داشت: منظور از رسالت اجتماعی برای طلاب این است که آنان نسبت به جامعه از وظایف و تعهداتی برخوردار هستند و به عنوان یک مومن نسبت به پیرامون خودشان احساس مسئولیت کرده و خود را نسبت به آن متعهد میدانند.
وی در ادامه افزود: زندگی رسالتی یعنی حضور در میدان و دل مشغولی نسبت به جامعه و جهانیان که کفالت امور جامعه را برعهده بگیرد و در راستای منافع جامعه و اسلام تلاش و کوشش کند.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: عمر طلاب علوم دینی را می توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول آن این است که طلاب علوم دینی در مدت زمان تحصیل از دیگران بهره میگیرند و معلومات خود را افزایش می دهند و بخش دوم آن این است که به دیگران بهره می رسانند و کل اوقات طلبگی خود را مصروف در این دو بخش می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز کرد: سه عنصر در چیستی رسالت اجتماعی وجود دارد که عبارتند از تکلیف محوری و وظیفه گرایی، فداکاری تحمل زحمت و ازخودگذشتگی و گره گشایی، خدمت و اثرگذاری در جامعه که برای کسی که می خواهد رسالت اجتماعی مناسب انجام دهد، داشتن این سه عنصر لازم و ضروری است.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به وجود دیدگاه های مختلف در بین حوزویان درباره مدت زمان تحصیل طلاب علوم دینی در حوزه ابراز کرد: برخی به غلط معتقد هستند که طلاب علوم دینی باید مدت بسیاری را برای تحصیل اختصاص دهند و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که طلاب در کنار تحصیل می توانند با صرف مقداری از زمان خود، به رسالت اجتماعی نیز بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در ادامه افزود: زندگی طلاب علوم دینی از دو بخش تشکیل شده است که یک بخش آن دوره تحصیل و علم آموزی است و دوره دوم آن نیز دوره اثرگذاری و انجام رسالت اجتماعی در جامعه است و از دیدگاه ما باید طلاب علوم دینی از ابتدای بلوغ احساس رسالت اجتماعی و تکلیف مداری نسبت به مسائل اجتماعی داشته باشند.
در ادامه همایش حجت الاسلام آزادی با اشاره به اهمیت مسئله تربیت در کشور و جوامع بشری اظهار داشت: در همه جا مسئله تربیت از تقدم خاصی برخوردار است و در حوزه های علمیه نیز مقدم تر بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید این مسئله مورد توجه ویژه مدیران و مسئول مدارس باشد.
وی در ادامه افزود: برنامه های بسیار زیبا و متنوعی در برخی از مدارس انجام می پذیرد و ما می دانیم که اختصاص دیدار یک روزه معاونان تهذیب با همدیگر در طول یک سال، بسیارکم است و امیدواریم از این به بعد ارتباطات ما با مدارس بیشتر و بهتر شود تا بتوانیم تعاملات بیشتری با همدیگر داشته باشیم.
مدیر تهذیب مدارس سطح یک استان قم با اشاره به اهمیت شکل گیری جهاد تربیتی در مدارس خاطرنشان کرد: جهاد تربیتی به این معنا است که باید همه اساتید و مسئولان دست به دست هم داده و با همدیگر همکاری و هم افزایی داشته و با هم افزایی همدیگر کارها را پیش ببرند.
مدیر تهذیب مدارس سطح یک استان قم با اشاره به انجام فعالیت های قرآنی در دارالقرآن های مدارس علمیه اظهار داشت: کارها و فعالیت های قرآنی آرزوی همه مدیران مدارس است؛ اما در حد این که هفته ای یک بار انجام پذیرد فایده نداشته و نتایج ملموسی را در بر نخواهد داشت و لذا لازم است فعالیت های قرآنی در دارالقرآن های مدارس با برنامه ریزی های متنوع با قوت و قدرت به پیش برده شود.
حجت الاسلام آزادی خاطرنشان کرد: طرح انجمن مدارس همجوار یکی از برنامه های ابتکاری معاونت تهذیب حوزه های علمیه قم است که به تازگی کلید خورده است تا مدارس همجوار در همکاری ها و همراهی ها با همدیگر هماهنگ و هم فکری داشته و در انجام وظایف کمک کار مدارس همجوار باشند.
حجت الاسلام آزادی در پایان با اشاره به اهمیت وجود مشاور در مدارس خاطرنشان کرد: وجود مشاور بازوی تهذیب در مدارس است و وجود آن در مدارس، امری بسیار لازم و ضروری است؛ اما متاسفانه برخی از مدارس تا به امروز مشاور مدرسه را معرفی نکردند که لازم است مدیران مدارس، مشاور مدرسه را معرفی کنند.