رسالت های اجتماعی حوزویان/زمینه نقش آفرینی طلاب در جامعه فراهم شود
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در همایش سالانه معاونان تهذیب مدارس علمیه سطح یک استان قم که قبل از ظهر امروز با موضوع رسالت اجتماعی حوزویان در سالن همایش سلمان فارسی مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به مفهوم رسالت اجتماعی اظهار داشت: منظور از رسالت اجتماعی برای طلاب این است که آنان نسبت به جامعه از وظایف و تعهداتی برخوردار هستند و به عنوان یک مومن نسبت به پیرامون خودشان احساس مسئولیت میکنند و خود را نسبت به آن متعهد میدانند.
وی در ادامه افزود: زندگی رسالتی یعنی حضور در میدان و دل مشغولی نسبت به جامعه و جهانیان که کفالت امور جامعه را برعهده بگیرد و در راستای منافع جامعه و اسلام تلاش و کوشش کند.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: عمر طلاب علوم دینی را می توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول آن این است که طلاب علوم دینی در مدت زمان تحصیل از دیگران بهره میگیرند و معلومات خود را افزایش می دهند و بخش دوم آن این است که به دیگران بهره می رسانند و کل اوقات طلبگی خود را مصروف در این دو بخش می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در ادامه افزود: رسالت اجتماعی یعنی فهمیدن این که برای انجام ماموریت، تحقق دین خدا و تشکیل جامعه آرمانی اسلامی باید سربازی و جان نثاری کرد و درک این فریضه که در یاری دین خدا باید هزینه داده و مایه گذارد.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهار داشت: رسالت اجتماعی مستلزم مایه گذاشتن، سختی کشیدن و هزینه دادن است و این که انسان سنگ خود را به سینه نزند، صرفاً در پی منافع شخصی خود نباشد و نیاز دیگران را نیز برطرف کند که این، همان معنای رسالت اجتماعی مورد نظر ما است.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز کرد: سه عنصر در چیستی رسالت اجتماعی وجود دارد که عبارتند از تکلیف محوری و وظیفه گرایی، فداکاری تحمل زحمت و ازخودگذشتگی و گره گشایی، خدمت و اثرگذاری در جامعه که برای کسی که می خواهد رسالت اجتماعی مناسب انجام دهد، داشتن این سه عنصر لازم و ضروری است.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به وجود دیدگاه های مختلف در بین حوزویان درباره مدت زمان تحصیل طلاب علوم دینی در حوزه ابراز کرد: برخی به غلط معتقد هستند که طلاب علوم دینی باید مدت بسیاری را برای تحصیل اختصاص دهند و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که طلاب در کنار تحصیل می توانند با صرف مقداری از زمان خود، به رسالت اجتماعی نیز بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در ادامه افزود: زندگی طلاب علوم دینی از دو بخش تشکیل شده است که یک بخش آن دوره تحصیل و علم آموزی است و دوره دوم آن نیز دوره اثرگذاری و انجام رسالت اجتماعی در جامعه است و از دیدگاه ما باید طلاب علوم دینی از ابتدای بلوغ احساس رسالت اجتماعی و تکلیف مداری نسبت به مسائل اجتماعی داشته باشند.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: باید معاونان تهذیب حوزه های علمیه مقدمات رسیدن به کمال رسالت اجتماعی را در بین طلاب ایجاد و تقویت کنند و در کنار سلوک عبادی آنان، احساس تکلیف رسالت اجتماعی را نیز در بین آنان ایجاد کنند تا آمادگی های لازم برای نقش آفرینی و فعالیت های آینده طلاب فراهم و تقویت شود.
حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری در پایان ابراز کرد: انجام رسالت اجتماعی برای طلاب نیاز به فرا رسیدن مدت زمان خاصی ندارد و وظیفه اصلی و باید عمده فعالیت های طلاب سطح 1 به تحصیل، تهذیب و بالندگی اختصاص داده شده باشد؛ اما باید بخشی از زمان خود را نیز برای انجام رسالت اجتماعی اختصاص دهند و وقتی دوره اثرگذاری و ثمردهی آنان رسید، از تمام توان خود برای انجام رسالت اجتماعی استفاده کنند.