شماره ۲۷ فصلنامه علمی پژوهشی «جستارهای فقهی و اصولی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بیست و هفتمین فصلنامه علمی پژوهشی «جستارهای فقهی و اصولی» به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی با مدیرمسئولی مجتبی الهی خراسانی و سردبیری حسین ناصری مقدم منتشر شد.
این فصلنامه در 7 مقاله و 242 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
استصحاب کلی نوع چهارم و جلوههای فقهی و حقوقی آن
اباذر افشار؛ محمد رسول آهنگران؛ مهدی موحدی نیا
چکیده: اصولیان معاصر، نوع چهارمی برای استصحاب کلى ابداع کردهاند که بر سر آن مناقشۀ جدی درگرفته و معرکۀ آرا شدهاست. در ادبیات اصولی، کلیِ نوع چهارم به استصحابی اطلاق میشود که حدوث فردْ متیقن است و علم دومی به حدوث عنوانی وجود دارد که انطباقش بر فرد مذکور احتمال دارد. بنابراین همانطور که احتمال انطباق آن عنوان بر فرد دیگر مطرح است، فرد اول مرتفع میشود. حال اگر عنوان مذکور بر آن فرد منطبق باشد، قهراً با ارتفاعِ فرد زائل میشود و اگر منطبق بر آن نباشد، هنوز قابلیت بقا دارد. از این جهت، بقای آن مشکوک است. با تحقق ارکان استصحاب، استصحاب کلیِ نوع چهارم در مقام ثبوتْ صحت و اعتبار مییابد، ولی برخی از اصولیان، حجیت آن را مطلقاً انکار کردهاند. ازاینرو هدف اصلی مقالۀ پیشرو بررسی موضوعی و حکمیِ استصحاب کلی نوع چهارم و تبیین مصادیق و جلوههای آن در فقه و حقوق با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی است. طبق یافتههای پژوهش، اشکال مخالفان اعتبار استصحاب کلی قسم چهارم، به مثال شرعی آن وارد است نه به اصل استصحاب. بنابراین نباید اشکالی که به مثال وارد است به قاعده تعمیم یابد. با اثبات اعتبار استصحاب کلی نوع چهارم، جلوهها و تطبیقات فقهی و حقوقی این موضوع در استصحاب کلیِ بقای روز عید، استصحاب کلیِ جواز تصرف در عقود اجاره و وکالت و وقف منقطع و استصحاب کلی کفر درموردِ شخص مرتد و نیز استصحاب کلی عدم عدالت در جرح و تعدیل شهادتِ شهود بحث و بررسی شدهاست.
نقش سؤال راوی در ابهامزدایی و ابهامافزایی احادیث فقهی
سید علی دلبری؛ محمد زنده دل
چکیده: از عوامل مهم و تأثیرگذار در فهم درست احادیث فقهی بهخصوص نوع إفتایی آن، سؤال راوی است. بدون شک، صدور روایات معصومانb براساس عرف اهل محاوره بودهاست، ازاینرو گاهی حدیث بدون ملاحظۀ پرسش راوی بهکلی نامفهوم است یا در فهم آن تردید وجود دارد. مطالعۀ سؤالهای راویان در رفع اینگونه ابهامات کمک شایانی میکند. در مواردی پرسش راوی خود مانعی بر سر راه استنباط بودهاست. از دیرباز فقیهان شیعه راهکارهایی جهت رفع برخی ابهامات ناشی از سؤال راوی ارائه دادهاند.
این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی میکوشد تا براساسِ واکنشی که فقها در مواجهه با پرسش راوی داشتهاند، نقش برجستۀ سؤال راوی در ابهامزدایی و احیاناً ابهامافزایی را بهدقت مورد مطالعه قرار دهد.
ملاحظۀ مثالهای مذکور در سؤال راوی، توجه به نوع پرسشهای یک باب و دقت در برخی کلیدواژهها که در ضمن سؤال راوی آمدهاست، از مهمترین روشهای بهکارگیری پرسش راوی در رفع ابهام بودهاست و تکرار سؤال و تعدد سؤال و ذکر سبب به همراه سؤال از موارد ابهامافزایی سؤال راوی بهشمار میآید.
مقارنه بین احادیث هممضمون، ملاحظۀ دستهبندی اصحاب حدیث و التفات به شخصیت و موقعیت راوی از مهمترین راهکارهایی است که بهکمک آن میتوان ابهامات نشأتگرفته از سؤال راوی را رفع کرد.
تأثیرات متقابل فقه و اخلاق
فاطمه قائدی بارده؛ عبدالله امیدی فرد؛ حمیده عبداللهی
چکیده: فقه و اخلاق از زمره علومیاند که با هم قرابتها و اشتراکات متعددی دارند. همچنین از آغاز پیدایش تاکنون تعاملات و ارتباطاتی با هم داشتهاند که با رویکردهای گوناگونی میتوان تأثیرات متقابل فقه و اخلاق را بررسی کرد. این مقاله رویکردی توصیهای دارد یعنی تأثیرات متقابلی که فقه و اخلاق باید بر یکدیگر داشته باشند را بررسی میکند. تأثیراتی که فقه باید بر اخلاق بگذارد این است که فقه مقدمۀ تشکیل صفات و استدلالهای اخلاقی و زمینهساز فهم حُسن و قبح عملی و... شود و نیز تولید برخی مسائل در فقه و بهکارگیری آنها در اخلاق صورت گیرد. متقابلاً تأثیراتی که اخلاق باید بر فقه بگذارد عبارتاند از: تکامل روش اجتهادی و فقهی و تأمین مقدمات استدلالهای فقهی توسط اخلاق، اخلاقی شدن امتثال دستورهای فقهی، بهکارگیری آموزههای دیگرِ دین همچون اخلاق، تولید برخی موضوعات توسط اخلاق و بهکارگیری آنها در فقه، ایجاد قواعد فقهی جدید با لحاظ قرار دادنِ اخلاق، جعل احکام شرعی فرعی، ایجاد تغییر در احکام شرعی در زمان وجود تضاد و تزاحم بین فقه و اخلاق و نیز دخالت آموزههای اخلاقی در بهوجود آمدن برخی قواعد فقهی (چنانکه اسلام سنت جاریه و قوانین موضوعۀ خود را براساس اخلاق تشریع کرده و به تربیت مردم براساس آن اخلاق فاضله توجه کردهاست).
شرکت سهامی عام در تحلیل فقهای معاصر امامیه
سید عباس دیانت مقدم
چکیده: شرکت سهامی عام از تأسیسات حقوقی مدرن است که تاکنون تبیین تامی از منظر فقه اسلامی دربارۀ آن صورت نگرفتهاست. بیان فقها در موضوع شرکتهای تجاری ابهام دارد، هرچند عدهای از آنان تلاش کردهاند آن را بر مبنای شرکت فقهی (مدنی) توجیه کنند. اما بهنظر میرسد این نحوۀ بحث صحیح نیست و با دقت در ماهیت این شرکتها میتوان دریافت شرکت سهامی عام ماهیتاً با شرکت مدنی و فقهی متفاوت است. درواقع، شرکت سهامی عام یک نهاد و یک سازمان است، بنابراین یکی دانستن آن با عقد، نوعی تحویل یا فروکاستن این پدیدۀ چندوجهیِ اجتماعی ـ اقتصادی است. مسائل متعددی ازقبیلِ لزوم رضایت همۀ شرکا در معاملات شرکت، امتیاز خاص درنظر گرفتن برای سهام ممتاز و نیز موت و جنون برخی از شرکا، در طراحی این نهاد تعیینکننده و نیازمند بررسی هستند. با ملاحظۀ مجموعۀ این مسائل و چالشها بهنظر میرسد تبیین شرکت سهامی عام براساس فقه موجود با محذوراتی مواجه است که مهمترین آنها شخصیت حقوقی است. کلام فقها در بحث شخصیت حقوقی و شرکتهای تجاری نیز منقَّح نیست. در این مقاله تلاش میشود با روش تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای به این مشکل و نیز دیگر چالشهای فقهیِ شرکتهای سهامی پرداخته شود.
موضوع شناسی قمار در پرداختهای پس از باخت در بازیهای رایانهای
محمد علی خادمی کوشا؛ محمود عبداللهی
چکیده: نوعی از بازیهای رایانهای امروزه رواج پیدا کردهاند که در آنها پرداختهایی از داراییهای طرف بازنده انجام میشود. این نوع بازیها بهجهت داشتن ماهیت بُردوباخت در نگاه آغازین شباهت زیادی با قمار دارند، ازاینرو موجب مطالبۀ عمومی دربارۀ بررسی فقهی این نوع پرداختها ازجهتِ قمار بودن یا نبودن آن شدهاست.
موضوع قمار در بازیهای رایانهای در تحقیقات فقهی معاصر مطرح بودهاست، اما در آنها تنها حکم فقهی این نوع بازیها بررسی شدهاست و از روش بازشناسی قمار از غیر آن، بحثی صورت نگرفتهاست.
نوآوری این مقاله بهکارگیری روش تحلیل موضوع با رویکرد فقهی، در مطالعۀ انواع بازیهای رایانهای و پرداختهای مالی داخل آنها است و ضمن معرفی انواع پرداختها در بازیهای رایانهای، مدل روش شناخت و تطبیق جهات پرداخت را که موجب قماری بودنِ بازیها هستند معرفی کردهاست. در نهایت، روش تعیین موضوع و حکم مواردی که جهت پرداخت قماری در آنها قابل شناسایی نیست، بیان شدهاست.
قصد انشاء مجنون ادواری در زمان مشکوک (مطالعۀ تطبیقی در فقه امامیه و فقه اهلسنت)
اسد مهدیون هراب؛ سید مهدی نریمانی زمان آبادی؛ سید ابوالفضل موسویان
چکیده: بیگمان همۀ فقهای مذاهب اسلامی اعمال حقوقی و تصرفات مجنون ادواری را در حالت جنون بیاثر و در حالت افاقه صحیح میدانند، اما گاهی از مجنون ادواری عمل حقوقی سرمیزند و مشخص نیست آن عمل در زمان افاقه سرزدهاست یا در زمان جنون بودهاست. فقیهان مذاهب مختلف و همچنین حقوقدانان در تعیین حکم این فرع فقهی دچار اختلاف شدهاند. با توجه به اینکه در ادلۀ لفظی اشارۀ صریحی به این فرع فقهی نشدهاست، برخی از اصولیان که تمسک به عام در شبهۀ مصداقیه را جایز میدانند، به عموم و اطلاق «أوفوا بالعقود» یا «أحل الله البیع» تمسک کردهاند و عقد را نافذ دانستهاند. اما از آنجا که مطابق نظر مشهورِ اصولیان تمسک به عام در شبهات مصداقیه جایز نیست، برخی با تمسک به «اصل استصحاب» و «اصل برائت» معامله را باطل دانستهاند و گروهی با استناد به «اصل صحت» به صحت این معامله حکم کردهاند. نویسندگان در این نوشتار پس از نقل اقوال و نقد ادلۀ هریک از اقوال، با توجه به اتقان ادلۀ فقهایی که این معامله را صحیح دانستهاند، به صحت چنین معاملهای باورمند هستند.
حکم خوردن جلبک: میان حلیّت و حرمت
محمد جعفر صادق پور؛ سعید صفی شلمزاری؛ علی طاهری دهنوی
چکیده: امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، جلبک بهعنوان یک مکمل غذایی استفاده میشود. در نصوص شرعی و همینطور منابع فقهی، به حکم خوردن این گیاه دریایی اشارهای نشدهاست. مراجع تقلید معاصر نیز در ارتباط با این مسئله بر دیدگاه واحدی توافق نکردهاند و برخی به حلیّت و برخی دیگر بر حرمت آن فتوا دادهاند. دو انگارۀ اساسی در این اختلافنظر نقش کلیدی ایفا میکند: نخست، انگارۀ ضرررسانی جلبک و دوم اعتقاد به استخباث آن. در راستای نقد این دو انگاره، در گام نخست با استناد به یافتههای دقیق علمی،روشن میشود گرچه ممکن است گونههایی از جلبکها دارای مضراتی باشند، اما نوع این گیاه دریایی گونۀ گیاهی مضرّی محسوب نمیشود، بلکه اتفاقاً فواید بسیاری برای آن برشمردهاند. در گام دوم نیز علاوهبر به چالش کشیدن عنوان حرمتساز بودنِ استخباث و نیز نقد تمسک به این عنوان به جهت ابهام در معنا و معیار آن، این نتیجه حاصل میگردد که گذشته از نبود ملازمه میان استخباث و حرمت، اساساً جلبک نمیتواند مصداقی برای خبائث قلمداد شود و نمیتوان از این رهگذر به حرمت آن معتقد شد
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فصلنامه علمی پژوهشی «جستارهای فقهی و اصولی» می توانند به نشانی مشهد، چهارراه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، ساختمان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، طبقه اول، مرکز تخصصی آخوند خراسانی؛ امور مجلات یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس hds.sndu.ac.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن32233350-051 تماس بگیرند.