۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۷۱۴۹۰۱
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد؛

احیاء تمدن اسلامی با وقوع انقلاب اسلامی

احیاء تمدن اسلامی با وقوع انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تاکید بر اینکه فرهنگ اسلامی بدون تمدن اسلامی زنده نیست، گفت: مسلمانان به رهبری جمهوری اسلامی به دنبال احیاء تمدن نوین اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر امروز با حضور در اردوی یک روزه «نقش علوم عقلی در گسترش دین» که در اردوگاه ۱۵ خرداد قم ویژه طلاب جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد با اشاره به جایگاه و نقش فلسفه در شکل گیری تمدن اسلامی گفت: فلسفه علم به سوی معرفت و فیلسوف در راه کسب معرفت و حقیقت حرکت می کند.

وی با بیان نقش فلسفه در امتداد تمدن ها افزود: تمدن غرب در قرن هجده و نوزده به لحاظ سیاسی گسترش پیدا کرده بود اما در قرن حاضر به لحاظ گستره فرهنگی به مرحله جدید رسیده که به کانون علم در جهان مبدل شده و حتی لغات و فرهنگ غرب را با خود به دیگر قاره ها کشیده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمدن غرب در دهه های اخیر افول کرده است، اظهار کرد: روزگاری همه دنیا به دو بلوک شرق و غرب وابسته بود اما پایان قرن بیستم با انقلاب اسلامی ایران حرکتی ایجاد شد که مبدا این دوقطب تغییر کرده و قطب سومی به نام انقلاب اسلامی به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی موجی به وجود آورد که جنگ تمدن ها یا گفت و گوی تمدن ها را به وجود آورده و تمدن اسلامی با نقش ایران اسلامی امروز به دنبال سهم و زیست خود است و مسلمانان امروز به سرکردگی جمهوری اسلامی ایران به دنبال احیاء تمدن نوین اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تشریح این نکته که فرهنگ و تمدن اسلامی هزار سال بر فرهنگ غرب پیشی دارد، تصریح کرد: فلسفه و فرهنگ اسلامی در دهه های اخیر خیز جدید برداشته نه اینکه زایش و تولد جدیدی رخ داده باشد بلکه سال ها در سیطره رقیب خود بوده و امروزه به دنبال بازسازی و هویت اسلامی خود است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حیات یک تمدن را به فرهنگ دانست و عنوان کرد: فرهنگ نیز بدون تمدن بقا نخواهد داشت، فرهنگ اسلامی بدون تمدن اسلامی زنده نیست و در گنج کتاب ها محبوس است.

وی با اشاره به اینکه تمدن مدرن رویکرد زمینی و زمانی دارد، خاطرنشان کرد: تمدن مردن اگر نگاه فرازمانی هم داشته باشد در حقیقت به دنبال خدمت به همین زمان و دنیایی است اما تمدن اسلامی نقطه مقابل تمدن غرب و رویکردی کمال گرایی، توحیدی و فرازمینی دارد.

ارسال نظرات